موضوعات داغ

خودروها چرا در مناطق آزاد دپو شده اند؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
باتوجه به گفته های مدیر توسعه صادرات، گمرک و ارزش افزوده مناطق آزاد کشور در حال حاضر در حدود ۴۰۰ دستگاه از خودروهایی مانده در گمرک در مناطق آزاد دپو شده‌اند.
به نقل از ایسنا، ناصر خرمالی در این خصوص توضیح داد: «مشکل این خودروها آن است که خودروهایی هستند که فقط برای تردد در مناطق آزاد وارد کشور شده و ثبت سفارش ندارند. به علاوه تعدادی نیز بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بوده و در بین آنها حتی خودروهای ساخت آمریکا یا سفارش آمریکا نیز به چشمی می خورد. البته تعدادی از این خودروها حجم موتوری کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی دارند.»
وی در ادامه افزود: «درست است که در دی‌ماه‌ سال ۱۳۹۶ دولت اعلام کرد که ثبت سفارش و واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی و همچنین ساخت و سفارش آمریکا به مناطق آزاد ممنوع است اما چون اطلاع رسانی درستی در این خصوص صورت نپذیرفت فعالان اقتصادی، واحدهای تولیدی یا مردم کماکان به روال سابق و طبق مقررات مناطق آزاد بدون ثبت سفارش و در نظر گرفتن شرایط جدید این خودروها را وارد کرده بودند.»
خرمالی در ادامه ضمن تاکید بر تعیین تکلیف این خودرو افزود: «بهتر است که هر چه زودتر در ابتدا تکلیف خودروهای فاقد ثبت سفارش با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی که غیرآمریکایی هستند مشخص شود و پس از آن نیز باید وضعیت خودروهای فاقد ثبت سفارش، با حجم موتور کمتر از۲۵۰۰ سی‌سی و آمریکایی یا سفارش آمریکا که تعداد آنها به حدود ۷۰ دستگاه می‌رسد مشخص شود.
این مدیر ارشد در یادآوری کرد: «این خودروها در مقاطع ابتدایی سال ۱۳۹۶ که شرایط ارزی حساس نبود و کالاها بدون انتقال ارز یا با حساب شخصی وارد می‌شد، خریداری شده‌اند و در نتیجه ارز آنها نیز براساس ارز بازار آزاد خریداری و پرداخت شده است و نیازی به پرداخت مابه‌التفاوت ارزی ندارند.»
لازم به ذکر است مالکان خودروهایی که با ارز دولتی وارد کشور شده اند باید اختلاف ارز نیمایی و ارز دولتی را پرداخت کنند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/11/2
برای اینکه حق ورود به منطقه زندانی را ندارن