موضوعات داغ

بررسی فنی و حرکتی سوزوکی GSXR-1000 - گرگی در پوست میش

عکس مطلب اول
مقدمه:
کلاس هزار سی‌سی را در دنیای موتورسیکلت می‌توان به کلاسی ایده‌آل شناخت. رده‌ای که اعضای آن نه سنگینی نمونه‌های حجیم‌تر مثل مدل‌های 1300 سی‌سی را دارند و هم در درگ لاین‌ها و مسیرهای مستقیم و حتی پیست‌ها، به راحتی از پس نمونه‌های سبک‌تر مثل موتورسیکلت‌های کلاس 750 سی‌سی بر می‌آیند. در واقع اعضای کلاس هزار سی‌سی محصولاتی استراتژیک در دنیای خودروسازی هستند که هم قدرت مانور بالایی در پیچ و خم‌های پیست دارند و هم در مسیرهای مستقیم می‌توانند به بالاترین سرعت‌های خود برسند و این در حالی است که از نظر جثه و حتی ظاهر تفاوت چندانی با نمونه‌های سبک‌تر خود نداشته‌اند. از این رو می‌توان آن‌ها را گرگی در پوست میش دانست. حال در خودروبانک فرصتی دست داد تا بعد از ملاقاتی که قبلاً با مدل‌های سوزوکی GSX-R750 و GSX-1300R داشتیم، این بار به ملاقات یکی از خاص‌ترین‌های کلاس هزار سی‌سی دنیا یعنی سوزوکی GSX-R1000 برویم.

معرفی:
سوزوکی در سال 2001 برای جانشینی مدل GSX-R1100، سوپربایک جدید خود یعنی GSX-R1000 را معرفی کرد تا بتواند از آن به عنوان شرکت‌کننده‌ای در کلاس هزار سی‌سی استفاده نماید. کلاسی که اعضای ثابتی از دوکاتی، هوندا، یاماها و کاوازاکی در آن قرار داشتند و حتی بعدها نیز، شرکت ب‌ام‌و معروف‌ترین ساخته خود را در این کلاس و با نام S1000RR وارد میدان کرد. این سری موتورسیکلت‌های سوزوکی در اصطلاح موتور بازها به Gixxer نیز شناخته می‌شوند که به نوعی تلفظ راحت‌تر GSX-R است. ظاهر این موتورسیکلت از برادر کوچک‌ترش یعنی GSX-R750 گرفته شد و در کنار استفاده از برخی قطعات فنی برادر کوچک‌تر، پیشرانه 4 سیلندر خطی آب خنک به حجم 988 سی‌سی و با 16 سوپاپ در سینه آن نصب گردید.

سوزوکی GSXR-1000

سوزوکی GSXR-1000

سری اول از این موتورسیکلت تا سال 2004 تولید شد. سری دوم با کمی تغییرات فنی و ظاهری همراه شد و حجم پیشرانه نیز با کمی افزایش به 998.6 سی‌سی رسید تا توان بیشتری برای مقابله با رقبا داشته باشد. ضمن اینکه ضریب تراکم نیز با 0.5 واحد افزایش به 12.5 به یک رسید. اما در سال 2009 این موتورسیکلت دچار تغییرات زیادی در ظاهر و حتی باطن خود شد و حجم پیشرانه با اندکی افزایش به 999 سی‌سی ارتقا پیدا کرد. در این نسل یکی از ویژگی‌های پیشرانه GSX-R1000 حذف شد و آن هم سیستم طراحی TSCC بود که مخفف عبارت Twin Swirl Combustion Chamber است. در این نوع طراحی، سوپاپ‌های دود و هوا در روبروی هم و در یک فضای چهار قلو قرار می‌گیرند و شمع نیز در وسط آن‌ها نصب می‌شود. شکل کلی قرارگیری سوپاپ‌ها و شمع تفاوتی نکرد ولی زاویه قرارگیری آن‌ها دچار تغییراتی شد تا ضریب تراکم باز هم افزایش پیدا کرده و به 12.8 تا 12.9 به یک برسد.

طراحی ظاهری:
ظاهر موتورسیکلت شباهت بالایی به کلاس کوچک‌تر یعنی GSX-R750 دارد و مهم‌ترین تفاوت آن در نمای جلو و چراغ بزرگ‌تر آن است، به نحوی که حتی شکل مجموعه نمایشگر روی فرمان و سوییچ استارتر موتور و ... نیز مشابه با کلاس 750 سی‌سی است. رنگ‌آمیزی بدنه یکی از معروف‌ترین رنگ‌های سری GSX است که به نوعی رنگ اصلی این سری بوده و شامل ترکیب رنگ‌های سفید و آبی با سازه شاسی تیره رنگ است.

سوزوکی GSXR-1000

سوزوکی GSXR-1000

در نمونه مورد آزمایش با رینگ‌های طلایی، چهره‌ای زیباتر و مخوف‌تر دارد. ورودی‌های مستقیم هوا به سمت موتور که به سیستم RAD شناخته می‌شوند و مخفف عبارت RAM AIR DIRECT است، چهره‌ای تهاجمی و جنگنده به نمای جلویی موتورسیکلت می‌دهد.

ویژگی‌های فنی و حرکتی:
پیشرانه سوزوکی در بازنگری سوم این موتورسیکلت که از سال 2009 تا 2017 تولید شده است، دارای 999 سی‌سی حجم است. این پیشرانه 4 سیلندر خطی 16 سوپاپه با نسبت تراکم 12.9 به یک، قادر است تا 182.5 اسب بخار در دور موتور 12هزار دور در دقیقه و 117 نیوتن‌متر گشتاور در دور ده هزار RPM تولید کند. در طراحی این پیشرانه، تمهیدات خاصی در نظر گرفته شده تا این قلب تپنده بتواند برگ برنده‌ای برای این دوچرخه تند و تیز باشد. برای مثال از 4 نازل انژکتور 14 حفره‌ای برای این پیشرانه استفاده شده تا بنزین ورودی به سیلندرها تا حد ممکن اتمیزه شده و در نهایت مخلوط یکنواخت‌تری با هوا تشکیل دهد.

سوزوکی GSXR-1000

سوزوکی GSXR-1000

پیستون‌ها نسبت به سری قبل سبک‌تر شده، طول میل لنگ در حدود 20 میلیمتر کوتاه‌تر شده و میل سوپاپ نیز مورد بازنگری‌هایی قرار گرفته که همگی این موارد از تجربیات سری مسابقات موتور جی‌پی به این نسل از GSX-R رسیده‌اند. قطعات داخلی پیشرانه از کاربید و فسفر پوشیده شده‌اند تا در کنار افزایش مقاومت به فشار، اصطکاک‌ کمتری نیز داشته باشند. برای این پیشرانه همچون برادر کوچک‌ترش، برنامه سه‌گانه حرکتی سوزوکی معروف به S-DMS در نظر گرفته شده که با تغییر در نحوه پاشش انژکتورها و زمان جرقه‌زنی شمع صورت می‌گیرد. به این صورت که در حالت A می‌توان از تمام توان پیشرانه استفاده کرد. اما در حالت B در حالی که خروجی موتور در دورهای پایین محدود می‌شود، در دور موتورهای بالا تمام توان 182.5 اسبی پیشرانه در اختیار راننده خواهد بود. در وضعیت C فقط 50 درصد از توان پیشرانه قابل استفاده است که مناسب برای تردد در شهرها و خیابان‌ها خواهد بود. وظیفه انتقال نیروی تولیدی به چرخ عقب نیز برعهده یک گیربکس 6 سرعته است که ضرایب نزدیکی به نمونه 750 سی‌سی این موتورسیکلت دارد. این گیربکس درای یک سیستم کلاچ روغنی بوده و نیرو را به کمک یک زنجیر 114 تایی به چرخ عقب می‌رساند. همچنین دارای سیستم کنترل گشتاور برگشتی است که باعث می‌شود تعویض دنده‌ها در زمان معکوس دادن نرم‌تر و آرام‌تر انجام شود.

سوزوکی GSXR-1000

سوزوکی GSXR-1000

در جلوی موتورسیکلت از کمک فنرهای تلکسوپی به شکل معکوس و مثل همیشه از ساخته‌های Showa قرار گرفته و عقب نیز برخلاف بسیاری از رقبایش از یک بازوی دوتایی به جای بازوی تکی و یک کمک فنر روغنی استفاده شده است. اگزوز این موتورسیکلت از نوع تکی و اسپرت با روکش فیبرکربنی است و این در حالی است که از سال 2007 تا 2012 این موتورسیکلت دارای اگزوزهایی دوتایی بود و قبل از آن نیز اگزوز تکی داشت.

سوزوکی GSXR-1000

سوزوکی GSXR-1000

اما دوباره در بازنگری سوم این موتورسیکلت، اگزوزهای تکی روی کار آمدند که یکی از دلایل این کار، کاهش وزن برای افزایش چابکی این موتورسیکلت و همچنین بالابردن قدرت مانور آن در عبور از پیچ‌ها بود. سوزوکی در اگزوز این موتورسیکلت از سیستم SUZUKI EXHAUST TUNING نیز استفاده کرده که آن را به اختصار SET می‌نامد. این سیستم وظیفه دارد تا به باز شدن سوپاپ‌های دود برای افزایش توان پیشرانه و عکس‌العمل سریع‌تر تراتل در دورهای پایین و میانی نظارت کند. یکی دیگر از ویژگی‌های فنی پیشرانه این موتورسیکلت، قرارگیری دو دریچه پروانه‌ای برای هر تراتل سیلندر است که اصطلاحاً SDTV مخفف عبارت Suzuki Dual Throttle Valve خوانده می‌شود. به این صورت که در دورهای ابتدایی و زمانی که شتاب‌گیری آرام است، دهانه اصلی باز شده و به محض اینکه نیاز به قدرت بیشتر است، دهانه دوم نیز باز می‌شود. به این ترتیب نحوه پاسخ دهی پیشرانه به نیاز راننده به شکل خطی، صعودی خواهد بود و همیشه یک شتاب‌گیری سریع را به ارمغان می‌آورد.

سوزوکی GSXR-1000

سوزوکی GSXR-1000

در بحث شاسی و سیستم تعلیق نیز به این موتورسیکلت می‌توان نمره بالایی داد. چرا که در عین اینکه شاسی از توانایی و استقامت بالایی برخوردار است، سواری سوزوکی GSX-R1000 در مقایسه با رقبا کمی نرم‌تر و راحت‌تر است و به نوعی می‌توان آن را شهری‌تر دانست.

جمع‌بندی:
همانطورکه در ابتدا نیز گفتیم، سوزوکی GSX-R1000 در واقع عملکرد بالاتری از برادران بزرگ‌تر و کوچک‌تر خودش یعنی سوزوکی‌های کلاس 750 و 1300 دارد که نتیجه یک وزن متناسب با قدرت و گشتاور بالای پیشرانه است. صدای اگزوز خبر از یک قلب تپنده قدرتمند و سرحال دارد که نشستن پشت زین این موتورسیکلت را پر از هیجان می‌کند. اما باید قبول کرد که سوزوکی به خاطر عملکرد نه چندان خوبش در مسابقات موتور جی‌پی، مثل رقبا پر طرفدار نبوده و نام و آوازه آن‌ها را ندارد. این در حالی است که این فرزند سوزوکی هم از نظر قیمتی در وضعیت خوبی قرار دارد و هم از نظر توان پیشرانه، قدرت مانور و هندلینگ کاملاً همپای رقبایش ظاهر می‌شود. قیمت پایه نمونه 2020 این موتورسیکلت در حال حاضر برابر با 17699 دلار است. قابل ذکر است که در سال 2013، کلاس GSX-R سوزوکی به رقم تولید یک میلیون دستگاه از این کلاس از ابتدای تولدش در سال 1985 رسید که نسخه‌ای خاص با رنگ‌آمیزی مشابه با نمونه‌های اولیه آن را به تعداد محدود 1985 دستگاه و با نام Commemorative Edition روانه بازار کرد. قیمت این موتورسیکلت در بازار ایران با توجه به شرایط مختلف بسیار متفاوت است اما برای خرید آن باید در حدود 200 میلیون تومان کنار بگذارید.
در انتها جا دارد از آقای مجید کفایی مالک موتورسیکلت، و همچنین همکاری آقایان یاسر سجادی و محمد سلیمی کمال تشکر را داشته باشیم.

نام موتور سیکلتسوزوکی GSX-R1000
کلاس موتور سیکلتاسپرت
مدل ساخت2013 میلادی
حجم پیشرانه / سیکل احتراق999 سی سی / چهار زمانه
سیستم تزریق / نوع پیشرانهانژکتوری/ خطی
تعداد سیلندر / تعداد سوپاپ4 سیلندر/ 16 سوپاپ
بیشترین قدرت @ دور موتور182.5 اسب بخار @ 12000 RPM
بیشترین گشتاور @ دور موتور117 نیوتن متر @  10000 RPM
بیشترین سرعت (کیلومتر در ساعت)299 km/h
نسبت تراکم12.9 به یک
قطر دهانه سیلندر / کورس پیستون57.3 mm / 74.5 mm
سیستم انتقال قدرتزنجیری
نوع استارتالکتریکی
شتاب صفر تا صد کیلومتر2.8 ثانیه
نوع خنک کاری پیشرانهآب خنک
وزن موتور سیکلت با سیالات203 کیلوگرم بدون آب و روغن
سیستم روانکاریکارتل خیس
حجم باک سوخت17 لیتر
ترمز جلو / ابعاد دیسکبرمبو دیسکی دو صفحه ای / 310 mm
ترمز عقب / ابعاد دیسکنایسین دیسکی تک صفحه ای / 220 mm
تعداد دنده6 دنده
نوع کلاچچند صفحه ای لغزشی تَر
طول/ عرض/ ارتفاع ( میلیمتر)2045 / 705 / 1130
فاصله مرکز تا مرکز دوچرخ1405 میلیمتر
ارتفاع زین تا زمین810 میلیمتر
کمترین فاصله تا زمین130 میلیمتر
تعلیق جلوتلسکوپی معکوس با کمک فنر روغنی
تعلیق عقبلینک دوشاخ با کمک فنر روغنی

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد