موضوعات داغ

نگاهی به چری آریزو 7 ، غایب بزرگ چری در ایران

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
حدود یک دهه است که محصولات خودروساز چینی چری توسط دو شرکت چری ایران و مدیران خودرو به بازار کشورمان عرضه می‌شوند و در این مدت شاهد ارایه سبد محصولات متنوعی از هر دو شرکت بوده‌ایم که ترکیب مناسبی از کراس ‌اوور، سدان و هاچ بک را در خود جای داده‌اند. با این حال همچنان یک خودرو از بین محصولات چری وجود دارد که موفق نشده به خاک ایران راه پیدا کند و آن چری آریزو 7 است. سدان متوسط چری که مدت‌هاست در لیست محصولات این شرکت وجود دارد و حتی به بازار کشورهای همسایه نظیر امارات و بحرین نیز راه پیدا کرده ولی هنوز قادر به دیدن آن در ایران نیستیم.
مهمان تابستانی چری
چری آریزو 7 در تابستان سال 2014 معرفی شد و در آن دوران به عنوان پرچمدار محصولات چری شناخته می‌شد. چری آریزو 7 یک سدان متوسط و متعلق به کلاس C از خانواده سدان‌هاست، کلاسی که در آن خودروهای مطرحی همچون اپل آسترا، رنو مگان ، اشکودا اوکتاویا و فورد فوکوس حضور دارند. چری آریزو 7 زمانی به تولید رسید که این شرکت در حال همکاری با دو برند دایملر و پورشه برای توسعه سدان‌های خود بود. از این رو بسیاری از ریشه‌های اروپایی را می‌توان در آن دید.

چری آریزو 7

چری آریزو 7

چری آریزو 7 یک سطح بالاتر از چری آریزو 5 قرار دارد و به همین دلیل نمی‌توان المان‌های اسپرت را در آن دید و این خودرو از ظاهری آرام و متین برخوردار است. نمای جلوی چری آریزو 7 از هماهنگی خوبی برخوردار بوده و در عین حال زیباست. قسمت عقب نیز همین طراحی آرام و باوقار را دارد و همچنان می‌توان یک سدان آرام، ساده و به دور از حاشیه را در چری آریزو 7 دید. ظاهر کلی خودرو و اجزای آن هماهنگی مناسبی با یکدیگر دارند و می‌توان گفت طرح چری آریزو 7 در زمانی تدارک دیده شده که چینی‌ها از این نظر به پختگی نسبی رسیده بودند.
ابعاد و اندازه چری آریزو 7
همکاری چری با شرکای اروپایی برای توسعه چری آریزو 7 با موفقیت نسبی همراه بوده و محصولی از این شرکت ارایه شده که قدرت رقابت با سدان‌های همسن و سال اروپایی را دارد. ابعاد چری آریزو 7 به ترتیب 4652 ، 1825 و 1483 میلی متر است و وزن خالص خودرو نیز برابر با 1350 کیلوگرم می‌باشد که با نصب تجهیزات اساسی به 1425 کیلوگرم خواهد رسید. با وجود بهبودهای صورت گرفته در طراحی خودروهای جدید چری، مشکل عدم تناسب قدرت با وزن خودرو همچنان در چری آریزو 7 پابرجاست و همانند چری آریزو 5 این خودرو بیش از حد سنگین شده است. چینی‌ها نیاز دارند تا روش ساخت خودروهای متناسب را از همتایان کره‌ای و ژاپنی خود بیاموزند.

چری آریزو 7

چری آریزو 7

چری آریزو 7 یک سدان سایز متوسط واقعی است و 5 نفر به راحتی در آن جای می‌گیرند. فضای خودرو برای مسافرت‌های خانوادگی راحت است و چینی‌ها از مواد قابل قبولی در ساخت کابین استفاده کرده‌اند. داشبورد خودرو طراحی ارگونومیکی دارد و به راحتی می‌توان با ادوات کنترلی کابین ارتباط برقرار کرد. طرح کلی کابین چری آریزو 7 را می‌توان نمونه ارتقایافته داشبورد چری آریزو 5 دانست که از ابزارهای کنترلی بیشتری برخوردار است و خودرویی در کلاس بالاتر را به نمایش می‌گذارد. صندوق عقب چری آریزو 7 نیز 455 لیتر حجم دارد که برای سفرهای طولانی کفایت خواهد کرد.
پیشرانه و قوای فنی چری آریزو 7
برای سدان سایز متوسط چری از یک موتور تنفس طبیعی 1.6 لیتری با کد ACTECO-SQRE4G16 استفاده شده که 126 اسب‌بخار قدرت و 160 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها مجهز است و در دو نوع GDi و MPi بسته به بازار در نظر گرفته شده به تولید می‌رسد. گیربکس در نظر گرفته شده نیز 5 سرعته دستی یا اتوماتیک CVT‌ است که قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی خودرو نیز به 7.5 لیتر در هر صدکیلومتر می‌رسد و می‌توان با چری آریزو 7 به حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت دست یافت که البته با افزایش مصرف سوخت به بیش از 8 لیتر در هر صد کیلومتر همراه خواهد بود.

چری آریزو 7

چری آریزو 7

همان‌طور که در ابتدای متن گفته شد، نصب این موتور برای چری آریزو 7 چندان رضایت‌بخش نبوده و بهتر بود تا چری موتوری قوی‌تر را برای این خودرو در نظر می‌گرفت. مدتی پس از عرضه چری آریزو 7 این شرکت تصمیم گرفت تا به نصب موتورهای 1.2 لیتری توربوشارژر و دو لیتری تنفس طبیعی بر روی این خودرو اقدام کند که به نظر می‌رسد با توجه به استقبال کمتر از این خودرو در مقایسه با چری آریزو 5 از انجام آن منصرف شده است. سایر اطلاعات فنی خودرو شامل ترمزهای دیسکی جلو و عقب به همراه سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و میله پیچشی در عقب هستند که جزو متوسط‌های این رده محسوب می‌شود. شتاب خودرو نیز بسته به شرایط مختلف، رقمی بین 12.1-12.8 ثانیه بدست می‌آید.

جمع بندی
به نظر می‌رسد فروش چری آریزو 7 در چین و سایر بازارهای هدف چری چندان قابل توجه نبوده و بنابراین چری ایران و مدیران خودرو تصمیم گرفتند ریسک عرضه این خودرو به بازار ایران را متقبل نشوند. چری آریزو 7 در مقایسه با چری آریزو 5 شهرت بسیار کمتری دارد و به راحتی نمی‌توان در خصوص آن اطلاعات جمع‌آوری نمود. چری آریزو 7 در صورت ورود به بازار ایران رقیبی برای سدان‌های سایز متوسط وارداتی خواهد بود، هر چند با توجه به عرضه چری آریزو 6 از سوی چری ایران به بازار کشورمان، این فاصله در بازار پر شده و بنابراین دلیلی برای عرضه چری آریزو 7 وجود ندارد. این خودرو هم‌اکنون در کشورهای حاشیه خلیج فارس نظیر امارات متحده عربی موجود است و بسته به تیپ انتخابی با قیمتی بین 36900 – 43000 درهم قابل خریداری است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد