موضوعات داغ

ماجرای توقف خط تولید هولدن‌ ، میلیاردها دلار پول لازم بود

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
بازنشسته شدن یک برند توسط یک خودروساز بزرگ اتفاق نادری است، اما جنرال موتورز همین هفته بازنشستگی ناگهانی هولدن را اعلام کرد. این برند استرالیایی که قدمتی حدودا ۱۶۰ ساله دارد تا پایان سال تعطیل خواهد شد. اینطور اتفاقات به زمانی برمی‌گردد که جنرال موتورز مجبور شد پونتیاک و ساترن را تعطیل کند. اما تعطیلی هولدن در زمانی اتفاق می‌افتد که هیچ بحران اقتصادی بزرگی رخ نداده است.
اگرچه خبر تعطیلی هولدن برای کسانی که اخبار این شرکت را دنبال نمی‌کنند عجیب است، اما تولیدات این برند در قاره استرالیا از سه سال پیش به پایان رسیده بود. جنرال موتورز برای تولید مدل‌های هولدن به منظور صادرات به استرالیا و نیوزلند از دیگر کارخانه‌های خودش استفاده می‌کند. تصمیم جنرال موتورز برای انتقال تولید این خودروها در خارج از استرالیا در سال ۲۰۱۷ گرفته شد که نشان می‌داد این برند در حال فروپاشی است.
جنرال موتورز طی بیانیه‌ای با عنوان «دگرگونی بازارهای بین‌المللی» این خبر را اعلام کرد. با توجه به این عنوان نمی‌توان گفت این بیانیه درباره تعطیلی برندی است که از اواسط قرن نوزدهم تاسیس شده و نماینده رسمی صنعت خودرو در استرالیا بوده است.

هولدن

هولدن

کریستین آکویلینا آخرین رئیس هولدن گفته بود نجات این شرکت نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی بوده و احتمال سوآوری این سرمایه‌گذاری خیلی پایین بوده است، بنابراین جنرال موتورز تصمیم گرفته این برند را تعطیل کند.
اگرچه نمی‌توان دقیقا بررسی کرد دلیل اصلی تعطیلی هولدن چه بوده، اما یکی از هزینه‌های اصلی حفظ هولدن سرمایه‌گذاری به منظور تولید خودروهای جنرال موتورز با فرمان در سمت راست برای مشتریان استرالیایی بوده است.
هزینه مهندسی این نسخه‌ها برعهده هولدن بوده چون خودروهای تولیدی این شرکت دارای فرمان سمت چپ هستند. بیشتر مدل‌های این شرکت مثل هولدن اکیدیا (جنرال موتور اکیدیا)، هولدن کمودور (بیوک اینسیگنیا)، هولدن اکویناکس (شورلت اکویناکس) و هولدن تریل‌بلیزر (شورلت کلرادو) با فرمان سمت راست برای رانندگی در استرالیا و نیوزلند تولید شده‌اند، اما بیشتر تولیدات این شرکت برای بازارهای دیگر ساخته می‌شدند. البته تعطیل کردن هولدن هم با هزینه ۱ میلیارد دلاری همراه خواهد بود.
تعطیلی هولدن هنوز وارد مرحله پایانی نشده و هنوز مشخص نیست از چه زمانی دیگر نام این برند را نخواهیم شنید. اما شروع این اتفاق از زمانی بود که تولید مدل‌های هولدن از استرالیا خارج شد و هولدن مجبور شد به محصولات جنرال موتورز در کارخانه‌های دیگر تکیه کند. این همان اتفاقی است که اوایل این قرن برای دیگر برندهای زیرمجموعه جنرال موتورز رخ داد که همگی تعطیل شدند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد