موضوعات داغ

فقط 15 درصد از مطالبات قطعه سازان پرداخت شده است

عکس مطلب اول
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان در خصوص وضعیت قطعه سازان اظهار داشت: در روزهای پایانی سال قرار داریم و قطعه سازان با مشکل کمبود نقدینگی به منظور تامین مواد اولیه خود مواجه هستند. از سوی دیگراین کمبود نقدینگی باعث عدم پرداخت حقوق کارکنان و تهیه ابزار و ملزومات تولیدی شده و این کارگاه ها را در معرض تعطیلی و رکودکاری قرار داده است. این موضوع باعث نارضایتی بسیاری از کارکنان به علت تامین نشدن مخارج خود و خانوداه هایشان شده و جو نامناسبی در محیط کاری این تولیدکنندگان به وجود آمده است.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایرنا، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان در ادامه گفت: در جلساتی که با حضور مسئولان بانک مرکزی، خودروسازان، قطعه سازان و اعضای کمسیون صنایع داشتیم، مقرر شد تا 10 هزار میلیارد تومان به قطعه سازان با تایید شورای پول و اعتبار تخصیص داده شود. شورای پول و اعتبار این مبلغ را به هفت هزار و 200 میلیارد تومان کاهش داد و مقرر شد پنج هزار میلیارد تومان آن توسط بانک های عامل و دو هزار و 200 میلیارد تومان دیگر در قالب اجازه به خودروسازان برای توزیع اوراق مشارکت و فروش اموال انجام شود. اکنون 800 میلیارد تومان از رقم پنج هزار میلیارد تومان یاد شده (که با بلوکه شدن 20 درصد توسط بانک ها در عمل به چهار هزار میلیارد تومان تبدیل شده) پرداخت شده است. این موضوع قطعه سازان را در روزهای پایانی سال با مشکلات زیادی روبرو کرده، زیرا در عمل باید پنج حقوق شامل حقوق بهمن و اسفند ماه، دو ماه عیدی و بازنشستگی و یک ماه بازخرید سالیانه را بپردازند.
وی در ادامه بیان داشت: اگر این مبالغ در روزهای آینده به دست قطعه سازان نرسد، تولید خودروسازان افت جدی خواهد کرد. این نارضایتی ایجاد شده در قطعه سازان نیز باعث شد تا در نامه ای که توسط انجمن تهیه شده بود، مراتب اعتراض و مشکلات موجود را به بانک مرکزی، وزارت صمت و استانداری تهران اعلام کنیم.
گفتنی است شاغلان مستقیم زنجیره تامین خودروسازی در رده های یک، دو و سه از کل 550 هزار نفر در سه موج بیکاری سال 97، نزدیک به 280 هزار نفر تعدیل یا تعلیق شده اند. بخشی از نیروهای تعلیق شده با تزریق چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات در پایان سال 97، به طور موقت به کار بازگشتند و برآورد شده با آغاز نهضت ساخت داخل قطعات خودرو، نزدیک به 50 هزار نفر اشتغال از دست رفته تاکنون احیا شده باشد. حدود هزار و 200 قطعه ساز رسمی در کشور فعالند که تاکنون نزدیک به 400 واحد آن‌ها تعطیل یا نیمه تعطیل شده است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/12/14
بابا شما دهمن ما مردم را آسفالت کردید! همش صدای ناله صنعت خودرو بلنده. اگه نمیتونید کار کنید از تو این صنعت بکشید بیرون. تو روزهای خوشیتون مردم را چیز هم حساب نمیکردید.