موضوعات داغ

احتمال توقف خطوط تولید خودروسازان در سال 99؛ کرونا در جاده مخصوص

عکس مطلب اول
این روزها ویروس کرونا روی بسیاری از بخش ها و مشاغل تاثیر گذاشته که یکی از این بخش ها که نه تنها ایران بلکه کل دنیا را با مشکل مواجه کرده خودروسازی و قطعه سازی کشورهاست. در شرایطی که حداقل یک درصد از قطعات خودروها ممکن است چینی باشد یا از چین تامین شود، پس اگر حتی یکی از این قطعات تامین نشود، امکان تولید و عرضه خودرو مختل خواهد شد. در حال حاضر نیز اکثر واحدهای قطعه سازی در چین به علت شیوع ویروس کرونا فعالیت خود را متوقف کرده و تامین قطعات از چین با چالش رو به رو شده است.
به گزارش خودروبانک و به نقل از گسترش نیوز، احمدرضا رعنایی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن در خصوص وضعیت تولید قطعات خودرو در کشور اظهار داشت: شرکت های قطعه سازی تا حدودی به علت ماجرای کرونا تحت فشار هستند و تست هایی را نیز روی پرسنل خود انجام می دهند. ویروس کرونا باعث شده تا شرکت های قطعه سازی نیروهای خود را کاهش دهند و در نتیجه میزان تولیدات نیز افت کرده است. در کل می توان گفت که ویروس کرونا تاثیر چندان شدیدی بر روی قطعه سازان نداشته است. اگر بخواهیم میزان تاثیر ویروس کرونا بر تولید قطعه را اعلام کنیم، حداکثر 10 درصد باعث کاهش تولید قطعه در کشور شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر تامین قطعات از چین کند شده اما قطعه سازان از قبل یک سری موجودی داشته اند. این موجودی تا پایان سال جوابگوی تولید خودروهای داخلی خواهد بود، اما در صورتی که روند به همین صورت باشد در اوایل سال آینده به مشکل خواهیم خورد. مواد اولیه برای همه شرکت‌ها تامین شده است و از این بابت نگرانی وجود نخواهد داشت.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن در ادامه بیان داشت: قطعه کامل از چین به کشور وارد نمی شود بلکه قسمتی از مواد واسطه ای و مواد اولیه از چین به کشور می آید. موضوع دیگری نیز اخیرا مطرح شده که مربوط به لیست سیاه FATF است و این قضیه نیز روی خرید و تامین قطعات از چین در آینده تاثیر خواهد گذاشت. این نکته را نیز باید گفت شرایط از لحاظ قیمت قطعات و در نهایت قیمت خودروهای تولید شده برای سال آینده را نمی توان به صورت قطعی اعلام کرد، چرا که این مسئله به نرخ دلار و توانایی بانک مرکزی در ثابت نگه داشتن نرخ ارز بستگی دارد.
رعنایی در پایان درباره تسهیلات پرداختی به خودروسازان گفت: قرار بود وامی به خودروسازان پرداخت شود و در حقیقت پاشنه آشیل خودروسازان و قطعه سازان است. این وام به صورت کامل پرداخت نشده و از 5 هزار میلیارد تومانی اعلامی تنها 500 میلیارد تومان آن پرداخت شده است. بنابراین اگر این وام به صورت کامل پرداخت نشود بسیاری از شرکت های قطعه سازی به علت کمبود نقدینگی توان پرداخت هزینه پرسنل خود را نخواهند داشت. حتی درشرایط حادتر ممکن است خطوط خودروسازان در سال 99 به طور کامل متوقف شود. ما پیگیر پرداخت کل وام به صورت فوری هستیم، اما با وجود نامه نگاری های انجام شده، هنوز جوابی دریافت نکرده ایم.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/12/17
باز شروع شد. به مرگ بگیر که به تب راضی بشن.