موضوعات داغ

واردات مشروط خودرو در صورت تایید شورای نگهبان

عکس مطلب اول
تیرماه سال گذشته در پی التهاب بازار ارز، وزارت صمت ممنوعیت واردات خودرو را اعلام کرد. اگر چه با این ممنوعیت دریچه های زیادی بر واردات خودرو بسته شد، اما مشاهدات عینی از بازار خودرو که در آن خودروهای لوکس خارجی همچنان به چشم می خوردند، این نظریه را زنده نگه می داشت که ممنوعیت واردات خودرو آنچنان نتوانسته جلوی واردات این خودروها را بگیرد. از طرفی تولیدکنندگان داخلی خودرو با انواع مسائل مالی و تولید مواجه هستند که تاب آوری آن ها را تا حد زیادی در برابر نوسانات نرخ ارز و خبرهای حاشیه ای کم کرده است. از سوی دیگر طرح ساماندهی بازار خودرو که امید می رفت بتواند وضعیت بازار خودرو را به ثبات برساند و رقابت به بازار خودرو بیاورد در انتظار تصویب مجلس ماند و بعید است به فرجام برسد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از خراسان، در شرایطی که دولت در لایحه ابتدایی خود برای سال آینده، درآمدی از محل واردات خودرو ندیده بود، اما کمیسیون تلفیق در متن لایحه بودجه سال آینده که به شورای نگهبان ارائه کرده، واردات مشروط خودرو را در نظر گرفته است. در بند الحاقی 7 ذیل تبصره ششم این لایحه آمده است: در سال 1399 واردات خودروهای سبک و سنگین (با اولویت خودروهای ترکیبی (هیبریدی) و ماشین آلات معدنی و راه سازی با ارز منشا خارجی، طبق قوانین و مقررات مجاز است. در این باره به نظر می رسد نکات قابل تاملی وجود داشته باشد.

واردات مشروط خودرو در صورت تایید شورای نگهبان

واردات مشروط خودرو در صورت تایید شورای نگهبان


اولین نکته، قید منشا ارز خارجی برای واردات خودرو است. محسن کوهکن عضو کمیسیون تلفیق و همچنین از اعضای کمیسیون صنایع مجلس این قید را این گونه شرح داده است که ارز منشا خارجی ارزی است که از منابع ارزی داخلی تامین نشده باشد. همچنین ارز حاصل از صادرات محصولاتی نباشد که در داخل کشور با استفاده از منابع داخلی مانند برق، گاز و ... تولید شده اند. به گفته وی، سابقه مخالفت بانک مرکزی در مخالفت با مصوبه ای مشابه در جریان لایحه بودجه 98 نیز بیانگر این است که این بند الحاقی با رویکرد بانک مرکزی در خصوص بازار ارز یعنی مشخص بودن منشا ارز هزینه شده برای واردات مغایرت دارد، چرا که استفاده از ارز با منشا خارجی این امکان را فراهم خواهد کرد تا واردکننده، بدون مشخص شدن کانال تهیه ارز، واردات خود را انجام دهد. اما از سوی دیگر باید تبعات اجرای این بند در امکان ایجاد فشار بر بازار ارز کشور در نتیجه تقاضا برای واردات خودرو را در نظر داشت. بدین ترتیب معلوم نیست بازار تا چه میزان کشش تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان را خواهد داشت.
البته باید گفت مجلس بعد می تواند تحول در بازار و صنعت خودرو را در دست کاری خود قرار دهد. به نظر می رسد تحول صنعت خودرو، واردات خودرو، قوانین حمایت از مصرف کنندگان خودروی داخلی و خارجی و نیز فرایند توسعه صنعت خودرو از جمله دستور کارهای مهم برای ترمیم این گوشه از بازار و صنعت کشور باشد. در هر حال برای واردات مشروط خودرو باید منتظر نظر و رای نهایی شورای نگهبان بود.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/12/17
سلام و خسته نباشید من مطمئنم اگه بخواد وارد بشه این گونه وارد می شود 1: به تعداد بسیار محدود و 2: با قیمت بسیار بیشتر از ارزش ماشین اینجا ایرانه
1398/12/17
ازادم بشه با این دلار قیمت ها بالا نره پایین که اصلا نمیاد