موضوعات داغ

محدودیت مراجع نظارتی برای ورود به بازار خودرو

عکس مطلب اول
به گفته فعالان با وجود کاهش معاملات در بازار خودرو قیمت بسیاری از خودروها همچنان در حال افزایش است. در این بین برخی از کارشناسان نبود نظارت از سوی نهادهای نظارتی را عامل این آشفتگی می دانند و تاکید دارند که نظارت های جامع می تواند از التهابات بازار کم کند. حال اگر اظهارات این دسته از کارشناسان را تایید کنیم این سوال مطرح می شود که نوع حضور سازمان تعزیرات در بازار خودرو چگونه می تواند باشد؟ این سازمان بر کدام مبنای قیمتی باید با دلالان و واسطه گرها برخورد کند؟
به گزارش خودروبانک و به نقل از خانه ملت، محمدعلی اسفنانی مدیرکل تعزیرات استان تهران در خصوص برخورد سازمان تعزیرات با گرانفروشی در بازار خودرو اظهارت داشت: سازمان تعزیرات برای برخورد با گرانفروشان باید مبنای قیمتی داشته باشد و از آنجا که مبنای قیمتی برای بازار خودرو وجود ندارد، نمی توان با آن ها برخورد کرد. به عنوان مثال زمانی که سازمان مسئول قیمت گوشت قرمز را 100 هزار تومان اعلام می کند، در صورتی که این کالا در بازار با قیمت 101 هزار تومان فروخته شود گرانفروشی محسوب شده و به راحتی با آن می توان برخورد کرد. در حال حاضر هیچ سازمان و نهادی قیمت خودرو را تعیین نکرده و مسئولان باید قیمت تمام شده تمامی خودروسازان را به ما اعلام کنند تا در صورت گرانفروشی با آن برخورد کنیم.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایسنا، مدیرکل تعزیرات استان تهران در ادامه اظهارات برخی مسئولان مبنی بر اینکه فروش آنها ۵ درصد زیر قیمت بازار است را حرفی نادرست و غیرحقوقی دانست و گفت: مگر قیمت بازار را می توان مبنای بهای خودرو دانست، ممکن است در روزهای آینده قیمت این کالا در بازار ۱۰ برابر بهای فعلی شود. فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار پذیرفتنی نیست زیرا قیمت ها در بازار توسط دلالان تعیین می شود، مادامی که این مبنا اصلاح نشود سازمان تعزیرات نمی تواند به موضوع گرانی بهای خودرو در بازار ورود کند.
اسفنانی در ادامه بیان داشت: قیمت کالاها در بازار باید توسط تولیدکننده تعیین و تعدیل شود و در مورد بازار خودرو نیز رقابت درست میان تولیدکنندگان می تواند قیمت ها را در بازار تعدیل کند. همچنین باید یک شیوه قیمت گذاری برای خودرو مشخص شود تا در صورت گرانفروشی در این بازار بتوان با آن برخورد کرد.
وی در پایان درباره نحوه برخرود سازمان تعزیرات با گرانفروشی خودرو گفت: اگر فردی از گرانفروشی خودرو شکایتی کند، سازمان تعزیرات از وزارت صمت قیمت خودرو را استعلام می کند و پس از تایید وزارتخانه با گرانفروشان برخورد می شود. البته باید گفت که این شیوه برای برخورد با گرانفروشان بازار خودرو اصلا معقول و کارآمد نیست.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد