موضوعات داغ

کراس اوور ها در برابر هم؛ مقایسه رنو داستر با ام ‌جی ZS

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
رنو داستر یکی از شاسی بلندهای کوچک مورد علاقه در سراسر جهان است. بهترین نکته درباره این مدل قیمتش است که تقریبا کمتر از هر خودرو جدید دیگر در بازار است. داستر قبلا خودش را در تست‌های مختلف به اثبات رسانده، اما وقتی نگاه دقیق‌تری به موتور آن بیندازیم به نظر می‌آید داچیا در مقایسه با رقبای مدرنش که از موتورهای توربو استفاده می‌کنند کمی قدیمی به نظر می‌رسد.
البته داچیا در سال ۲۰۲۰ مدل داستر را با موتور بنزینی جدیدی از سوپرمینی رنو کلیو ارتقا داده است. این موتور یک لیتری جایگزین موتور بنزینی ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی قدیمی این مدل شده است. این موتور توربو قدرت بیشتر، عملکرد بهتر و انعطاف‌پذیری بیشتری در کنار هزینه کمتر ارائه می‌دهد. در اینجا این مدل را با یک شاسی بلند مقرون به صرفه دیگر با موتور توربو ۱ لیتری یعنی ام ‌جی ZS مقایسه می‌کنیم.
داچیا داستر
در اینجا یک نسخه کامفورت رنو داستر با موتور ۱ لیتری TCe 100 را مورد آزمایش قرار داده‌ایم که قیمتش ۱۳.۹۹۵ پوند است. با وجود این قیمت مناسب، این گران‌ترین مدلی است که می‌توانید با این موتور بخرید.
طراحی و مهندسی
نسخه ارتقایافته داستر در تابستان ۲۰۱۸ رونمایی شد و از همان معماری مدل‌های قبلی و موتور بنزینی ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی استفاده می‌کرد. حالا دیگر از آن موتور استفاده نمی‌شود و داچیا از موتور ۱ لیتری با توان ۹۹ اسب بخار به جای آن استفاده می‌کند.

داستر

داستر

آن موتور قدیمی هرگز از نقاط قوت این مدل نبود. موتور ۱.۶ لیتری پرسروصدا بود و برای عملکرد خوب به دور موتور خیلی زیادی نیاز داشت. موتور جدید هردو مشکل موتور قبلی را رفع می‌کند، اما بی‌عیب و نقص هم نیست.
این موتور فقط قدرت چرخ‌های جلو را تامین می‌کند، چون دارای آپشن ۴x۴ نیست و قدرتش را از طریق گیربکس دستی پنج سرعته انتقال می‌دهد. این در حالی است که موتور ۱ لیتری ام‌ جی ZS فقط آپشن گیربکس اتوماتیک دارد.
با توجه به اینکه این یک خودرو ارزان است، هیچ حالت رانندگی یا سیستم تعلیق خاصی در آن وجود ندارد. تنها تغییر مکانیکی که می‌توانید از روی داشبورد انجام دهید خاموش کردن دکمه استارت- استاپ است.
فضای داخلی داچیا هم سنتی و یکنواخت است. مواد استفاده شده کاملا کم‌ارزش به نظر می‌رسند، پس نشستن در داستر مثل بودن در یک خودروی قدیمی است. اگرچه ام‌ جی هم از همین مشکل رنج می‌برد، اما شرایط بهتری از داچیا دارد.

داستر

داستر

داستر در نسخه کامفورت خیلی خوب تجهیز شده است. این مدل به صورت استاندارد از صفحه لمسی ۷ اینچی با مسیریابی ماهواره‌ای، تهویه هوا، چرخ‌های ۱۶ اینچی و دوربین عقب برای سنسورهای پارکینگ بهره می‌برد.
رانندگی
موتور ۱ لیتری جدید آرام‌تر از قبل است و حتی در دور موتورهای کم، صدایی از آن شنیده نمی‌شود و فقط در دور موتور حدود ۳۰۰۰ می‌توان صدای موتور را در کابین شنید. البته نیازی نیست دور موتور خودرو بیشتر از ۳۰۰۰ دور بر دقیقه شود، چون حداکثر گشتاور این خودرو در دور موتور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه تولید می‌شود.
در تست ما شتاب صفر تا صد رنو داستر در محدوده ۱۲.۸ ثانیه قرار گرفت که فقط یک ثانیه بیشتر از ZS است، چون ام‌ جی قدرت و نسبت دنده بهتری دارد. رنو داستر خیلی هم از رقیبش عقب نیست، چون فقط به دلیل مشکل در تعویض دنده از دنده دو به دنده سه کمی زمان از دست می‌دهد.
در واقع این مدل در شتاب ۳۰ تا ۵۰ مایل در دنده سه با زمان ۵.۳ ثانیه سریع‌تر از ام ‌جی بود که شتابش در محدوده ۶.۳ ثانیه قرار گرفت. در شتاب ۵۰ تا ۷۰ در دنده پنج هم داستر مدت زمان ۱۵.۷ ثانیه و ام‌ جی مدت زمان ۱۷.۴ ثانیه را ثبت کردند.
مشکل اصلی موتور TCe جدید واکنش دریچه گاز ضعیفش است که شاید باعث حرکت ناگهانی و ناخواسته خودرو شود.
سیستم تعلیق در کل عملکرد خوبی دارد؛ داستر خودرو مخصوص مسافرت نیست چون احتمال چپ کردنش زیاد است. این سیستم تعلیق به اندازه کافی برای راننده ایجاد راحتی می‌کند، اگرچه کمی احتمال تصادف با آن وجود دارد و ممکن است در سطوح ناسالم دچار مشکل شود.
داچیا در سرعت‌های بالا از سروصدای زیاد باد و جاده رنج می‌برد، اما از آن چیزی که انتظار دارید آرام‌تر است.

داستر

داستر

از طرفی استفاده از گیربکس دستی پنج سرعته داستر خیلی راحت نیست. خمی در دسته دنده و اتصالش وجود دارد پس دنده کمی غیردقیق به نظر می‌آید و باید موقع تعویض دنده حواستان را جمع کنید.
کاربردی بودن
فضای صندلی عقب داچیا خیلی خوب است، چون حتی برای بزرگسالان فضای راحتی را فراهم می‌کند. مواد کم‌کیفیت استفاده شده باعث می‌شوند این مدل باشکوه نباشد، اما از نظر فضا کمبودی ندارد.
رنو داستر گنجایش بار ۴۴۵ لیتر در پشت صندلی‌ها را دارد که با جمع کردن صندلی‌های عقب این مقدار به ۱۶۲۳ لیتر افزایش می‌یابد. ام‌ جی گنجایش بار ۴۴۸ لیتر دارد که با جمع کردن صندلی‌های عقب به ۱۳۷۵ لیتر می‌رسد. هردو خودرو کاربردی هستند، اما داچیا استفاده بهتری از فضا کرده و بارگیری آن راحت‌تر است.
مواد سخت استفاده شده در کابین می‌تواند آسیب‌های وارده به دلیل صدمات مختلف را تحمل کند. ما هم در تست خود متوجه شدیم ظاهر زمخت داستر فقط برای زیبایی نیست، بلکه می‌تواند آسیب‌های زیادی را متحمل شود.
مالکیت
در نظرسنجی رضایت مشتریان در سال ۲۰۱۹، داچیا در جایگاه بد ۳۰ام قرار گرفت، اما فقط سه پله پایین‌تر از ام‌ جی قرار داشت.
ترمز اضطراری خودکار در هیچکدام از این دو خودرو در دسترس نیست، پس هردو در برنامه ارزیابی خودروهای جدید اروپایی نمره ضعیف سه ستاره دریافت کردند. هردو خودرو در تست ایمنی تصادف هم عملکرد خوبی نداشتند که این بخش اهمیت زیادی برای مشتریان دارد.
هزینه نگهداری
طبق گفته متخصصان استهلاک، داستر پس از سه سال استفاده ۵۳.۸٪ ارزش خودش یعنی ۷۵۲۴ پوند را حفظ می‌کند. در عین حال ام جی ZS حدود ۴۳.۸٪ ارزش خودش یعنی ۷۰۲۵ پوند را حفظ می‌کند، یعنی ۲۵۰۰ پوند بیشتر از داستر ارزش خودش را از دست می‌دهد. این روی قیمت مدل‌های کارکرده آن‌ها هم تاثیر دارد و باعث می‌شود داستر خیلی ارزان‌تر از رقیبش باشد.

داستر

داستر

در مسیر تستی ما، داستر ۱۲.۵ کیلومتر را با یک باک پر طی کرد، در حالی که ام ‌جی توانست ۱۵.۳ کیلومتر را با باک پر طی کند. این به معنای هزینه ۲۳۷۰ پوندی برای تامین سوخت داستر و هزینه ۱۹۳۰ پوندی برای تامین سوخت ZS در یکسال است.
یادداشت آزمایش کننده
داستر حتی در فرم رانندگی دوچرخ عملکرد خوبی در آفرود دارد، که دلیل آن فاصله مناسب کف آن از زمین است. اما اگر قصد دارید از آن در کارهای سخت استفاده کنید باید سراغ نسخه ۴x۴ بروید.
ام ‌جی ZS
ما در این آزمایش از نسخه اولیه ام ‌جی ZS استفاده می‌کنیم، چون با ۱۶۰۴۵ پوند از نظر قیمت به داستر نزدیکتر است. حتی ارزان‌ترین نسخه ZS حدود ۲۰۰۰ پوند گران‌تر از نسخه قدرتمند رقیبش است.
طراحی و مهندسی
در ام‌ جی ZS با دو آپشن موتور روبرو هستید: موتور بنزینی ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و موتور بنزینی ۱ لیتری توربوشارژ که در اینجا مورد آزمایش قرار گرفته است. موتور ۱.۵ لیتری فقط با گیربکس دستی عرضه می‌شود، در حالی که موتور ۱ لیتری دارای گیربکس اتوماتیک دوکلاچه و دیفرانسیل جلو است.

ام‌ جی ZS

ام‌ جی ZS

موتور ام‌ جی با توان ۱۰۹ اسب بخار کمی قدرتمندتر از داستر است، اما هردو گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر دارند. اما ام‌ جی در دور موتور کمتری یعنی ۱۸۰۰ دور بر دقیقه به این مقدار گشتاور دست پیدا می‌کند. داستر دارای گیربکس دستی پنج سرعته است، اما ام ‌جی از گیربکس اتوماتیک شش سرعته بهره می‌برد.
فضای داخلی ام‌ جی حس و حال متفاوتی نسبت به داستر دارد، اما در کل شباهت‌هایی هم دارند؛ نمی‌توان انکار کرد این دو خودروهای ارزانی هستند و مواد استفاده شده در کابین این نکته را کاملا نشان می‌دهند. ام‌جی از مواد بهتری در بخش‌های مهم استفاده کرده، پس شاید احساس راحتی بیشتری در آن داشته باشید.
مدل اکسایت دارای چرخ‌های ۱۷ اینچی، تهویه هوا، فرمان چرمی و سیستم سرگرمی رسانه‌ای هشت اینچی است و می‌توان از کارپلی اپل در آن استفاده کرد، اما در این مدل شاهد مسیریابی ماهواره‌ای نیستیم.
رانندگی
موتور ۱ لیتری ام ‌جی شباهت زیادی به موتور داچیا دارد، چون بهترین عملکردش را در دور موتور متوسط ارائه می‌دهد و در دور موتورهای بالا عملکرد خوبی ندارد. این موتور فقط ۱۰ اسب بخار بیشتر از موتور داچیا قدرت دارد، که حین رانندگی در جاده قابل تشخیص نیست.
البته این به شتاب‌گیری ام ‌جی کمک می‌کند و باعث شده شتاب صفر تا صد ZS در محدوده ۱۱.۹ ثانیه قرار بگیرد. البته ام جی ZS در تست شتاب دنده‌ای از رقیبش شکست خورد و فقط در شتاب ۳۰ تا ۵۰ مایل در دنده چهار مثل رقیبش مدت زمان ۸ ثانیه را ثبت کرد.

ام‌ جی ZS

ام‌ جی ZS

سیستم انتقال قدرت دوکلاچه ام‌ جی روی کاغذ جذاب به نظر می‌رسد، چون این نوع گیربکس معمولا به تعویض دنده سریع مشهور است. اما گیربکس ام‌ جی کُند است و حتی استفاده از گیربکس دستی داچیا داستر از آن راحت‌تر است.
مثل موتور ۱ لیتری داستر، موتور ام ‌جی هم در هنگام رانندگی سروصدای کمی دارد. البته در سرعت بالا سروصدای باد و جاده کمی سرنشینان را اذیت می‌کند و گاهی اوقات سروصدای کابین هم به آن اضافه می‌شود.
ام‌جی در بخش راحتی نمی‌تواند رقیبش را شکست دهد، چون نمی‌تواند عبور از دست‌اندازها را به خوبی داچیا کنترل کند. این خودرو مناسب سفرهای طولانی نیست، چون کنترل حرکت و چسبندگی جزو نقاط قوتش نیستند.
با وجود نشان ام‌جی، مدل ام جی ZS اصلا شبیه یک خودرو اسپرت نیست – و حالت‌های رانندگی مختلفش هم در این زمینه به آن کمکی نمی‌کنند.
کاربردی بودن
اگر ام ‌جی نقطه قوتی داشته باشد، این است که فضای داخلی زیادی در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. فضای کافی برای سرنشینان عقب و نور کافی در کابین وجود دارد. این مدل گنجایش بار ۴۴۸ لیتر را با وجود صندلی‌ها دارد که کمی بیشتر از داستر است.

ام‌ جی ZS

ام‌ جی ZS

اما اگر می‌خواهید یک تریلر به خودرو وصل کنید ام‌ جی را انتخاب نکنید؛ این مدل فقط می‌تواند تریلری با وزن ۵۰۰ کیلوگرم را بکشد. داستر می‌تواند تریلری با وزن ۱۴۰۰ کیلوگرم را بکشد، اما اگر این کار را بکنید احتمالا موتورش به تقلا می‌افتد.
مالکیت
داچیا داستر در تست تصادف برنامه ارزیابی خودروهای جدید اروپایی نمره ضعیف سه ستاره دریافت کرد. این مدل از دستیار ترمز اضطراری و کنترل کشش بهره می‌برد، اما ترمز اضطراری خودکار ندارد.
ام ‌جی هم در این تست نمره ضعیف سه ستاره دریافت کرد و هردو مدل در نظرسنجی رضایت مشتریان سال ۲۰۱۹ در رده‌های پایین جدول قرار گرفتند.
هزینه نگهداری
ام ‌جی در هر کیلومتر ۱۴۵ گرم دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند که نشانگر عملکرد ضعیفش در این بخش است. داستر به لطف آلودگی کمتر یعنی تولید ۱۲۰ گرم دی‌اکسیدکربن در هر کیلومتر عملکرد بهتری در این زمینه دارد.

ام‌ جی ZS

ام‌ جی ZS

هزینه تعمیرات ۳۵۰ پوندی برای داستر یعنی هزینه نگهداری آن مثل قیمتش پایین است. حتی آپشن‌های خاص داستر ارزان‌تر از ام ‌جی هستند، مثلا به منظور انتخاب رنگ متالیک برای ZS باید ۴۰ پوند هزینه بیشتری نسبت به داستر بپردازید.
یادداشت آزمایش کننده
ام‌ جی گارانتی هفت ساله ارائه می‌دهد که یکی از بهترین گارانتی‌های کنونی دنیاست. این در حالی است که داچیا گارانتی استاندارد سه ساله ارائه می‌دهد.
نتیجه گیری
برنده: داچیا داستر
داستر از جنبه‌های مختلفی برنده این رقابت است. قیمتش از رقیبش کمتر است، فضای داخلی آن راحت‌تر است، هردو به یک اندازه کاربردی هستند، و موتور جدیدش آرام بوده و عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. حتی ظاهر سخت و زمختش جذابیت خاصی به آن داده است. نکته مهم‌تر اینکه ارزش کلی آن نسبت به ام‌جی بیشتر است. این مدل با وجود قیمت کمتر تجهیزات بهتری دارد که مزیت خیلی خوبی برای آن به حساب می‌آید.
بازنده: ام ‌جی ZS
مدل ZS از داستر گران‌تر است و از جنبه‌های مختلفی از رقیبش شکست می‌خورد. شاسی و بدنه آن خوب نیست، گیربکس آن خسته‌کننده و هزینه نگهداری آن بیشتر است. سیستم سرگرمی رسانه‌ای آن بدون وجود مسیریابی ماهواره‌ای و اندروید اتو کاربرد خاصی ندارد.
همچنین خودروهای زیر را باید در نظر داشت
اشکودا کاروق
با نگاهی به دیگر گزینه‌های موجود با این قیمت، یک کاروق کارکرده بهترین انتخاب بعدی شما خواهد بود. یک مدل از این اشکودا با موتور بنزینی ۱ لیتری که ۲۵ هزار مایل طی کرده با قیمت ۱۵۰۰۰ پوند موجود است. این مدل راحت، جادار و خوش‌ساخت است.

اشکودا کاروق

اشکودا کاروق


سانگ ‌یانگ تیوولی
شاسی بلندهای جدید کمی در این محدوده قیمت قرار دارند، اما تیوولی یکی از آن‌هاست. این مدل با موتور بنزینی عملکرد خیلی خوبی ندارد، اما تجهیزات خوبی داشته و فضای زیادی در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. حتی می‌توان نسخه بزرگتر XLV آن را هم سفارش داد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/12/22
واقعا داستر عالیه حرف نداره من ۵ ساله دارم بدی ندیدم ...والا از ماشین های چینی تو بورس خیلی بهتره ..اونهادفقطراسم وقبافن