موضوعات داغ

قیمت نفت شدیدا کاهش یافت، اما این چه تاثیری روی قیمت سوخت دارد؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
قیمت نفت شدیدا و به سرعت کاهش یافت. اتفاقات جغرافیایی سیاسی خاصی باعث شدند قیمت نفت سریع‌ترین افتش از سال ۱۹۹۱ تاکنون را تجربه کند. در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد تا این قیمت به حالت سابقش برگردد، این کاهش قیمت روی قیمت سوخت هم تاثیر خواهد گذاشت.
از چند هفته پیش، شیوع ویروس کرونا باعث نوسانات زیادی در اقتصاد دنیا شده و چرخه عرضه و تقاضا را در بیشتر صنایع دنیا مختل کرده است. با توجه به اینکه حالا مردم کمتر مسافرت می‌کنند،‌ این ویروس تقاضا برای نفت را کاهش داده، قیمت‌ها را پایین آورده و در نهایت عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو اوپک را مجبور کرده تولیدشان را کاهش دهند تا قیمت نفت دوباره افزایش یابد. آن‌ها فقط به موافقت روسیه برای این کار نیاز داشتند.
اما ولادیمیر پوتین پیشنهاد کاهش تولید را نپذیرفت، و باعث شد روز جمعه قیمت نفت خام آمریکا ۱۰٪ کاهش یابد. طی این هفته، عربستان سعودی تولیدش را دوبرابر و اعلام کرد تولید نفتش را به ۱۰ میلیون بشکه در روز افزایش می‌دهد و قیمت نفت خامش را به کمترین مقدار طی ۳۰ سال گذشته کاهش خواهد داد. این اقدامات باعث ایجاد جنگی در زمینه قیمت سوخت شده است.

قیمت سوخت

قیمت سوخت

پس از آن قیمت نفت به سرخط خبرها تبدیل شد و قیمت نفت خام ۳۰٪ کاهش یافت. اخبار نگران‌کننده از این جنگ قیمت، در کنار نگرانی از شیوع کرونا به سقوط ۷٪ شاخص‌های بورس آمریکا انجامید و حتی در روز دوشنبه باعث بروز اولین توقف معاملات از سال ۲۰۰۸ تاکنون شد. امروز قیمت نفت کمی افزایش یافت، اما اوضاع هنوز تحت کنترل نیست.
سوخت ارزان در راه است
تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند این اتفاقات باعث می‌شوند قیمت بنزین در آمریکا به ۲ دلار برای هر گالون کاهش یابد. البته شاید کمی طول بکشد تا کاهش قیمت نفت روی قیمت بنزین تاثیر بگذارد، اما بالاخره این اتفاق خواهد افتاد.
الیسون مک تحلیل‌گر مسائل نفتی در این باره گفته است: به نظرم قیمت بنزین طی دو تا سه هفته آینده ۲۰ تا ۳۰ سنت کاهش پیدا خواهد کرد. با توجه به اینکه قیمت کنونی بنزین ۲.۳۵ دلار است، این شرایط باعث می‌شود قیمت آن به ۱.۹۹ دلار برای هر گالون کاهش یابد. البته این در صورتی است که جنگ قیمت نفت بین عربستان سعودی و روسیه ادامه پیدا کند.
طی چند روز گذشته ۵۱٪ از جایگاه‌های سوخت آمریکا بنزین را با قیمت ۲.۲۵ دلار برای هر گالون و ۱۳٪ جایگاه‌ها هم بنزین را با قیمتی کمتر از ۲ دلار برای هر گالون به فروش رساندند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد