موضوعات داغ

استفاده از اندروید اتو و اپل کارپلی در هنگام رانندگی از الکل خطرناک‌تر است

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
روز به روز نفوذ تکنولوژی در خودروهای امروزی بیشتر می‌شود، که نتیجه آن ایمنی و راحتی بیشتر است. اما در حالی که سیستم‌های نظارت بر نقاط کور، تشخیص عابران پیاده و کروز کنترل تطبیق‌پذیر باعث می‌شوند خودروها ایمن‌تر باشند، دیگر نوآوری‌های فنی داخل خودرو ممکن است رانندگی را خطرناک‌تر کنند. پژوهشی جدید توسط موسسه ایمنی IAM در بریتانیا که در سال ۱۹۵۶ تاسیس شده، نشان می‌دهد استفاده از اندروید اتو و اپل کارپلی در هنگام رانندگی از مصرف الکل خطرناک‌تر است.
این ادعای جسورانه‌ای است، اما طبق پژوهش‌های این موسسه، استفاده از رابط کاربری اندروید اتو و اپل کارپلی زمان واکنش راننده را نسبت به استعمال الکل، ارسال پیام، رانندگی تحت تاثیر مواد مخدر و صحبت کردن با گوشی بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این پژوهش که IAM آن را با کمک فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی انجام داده، مشخص شد رانندگان حین استفاده از اندروید اتو و اپل کارپلی تا ۱۶ ثانیه توجهی به جاده ندارند. اگر سرعت خودرو را ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت در نظر بگیریم، این ۱۶ ثانیه معادل طی کردن مسافت ۵۰۰ متری است.
در مورد رانندگانی که الکل استفاده می‌کنند زمان واکنش ۱۲٪ کاهش می‌یابد. زمان واکنش کسانی که از حشیش استفاده می‌کنند ۲۱٪ و کسانی که حین رانندگی پیام ارسال می‌کنند ۳۵٪ کاهش می‌یابد. تماس‌های تلفنی که حین آن‌ها گوشی در دست گرفته شود زمان واکنش را ۴۶٪ کاهش می‌دهند. این در حالی است که استفاده از اندروید اتو و اپل کارپلی به ترتیب زمان واکنش راننده را ۵۳٪ و ۵۷٪ کاهش می‌دهد. حتی با کنترل صوتی هردو سیستم، زمان واکنش به ترتیب ۳۰٪ و ۳۶٪ کاهش پیدا می‌کند. این کاهش توجه تاثیر منفی زیادی روی مسافت توقف و کنترل خودرو دارد.
در این پژوهش همچنین مشخص شد رانندگان میزان حواس‌پرتی خودشان را پنج ثانیه کمتر از زمان واقعی به حساب می‌آورند. شرکت‌کنندگان در این پژوهش وقتی در حال کار با هردو سیستم بودند نتوانستند نسبت به محرکی که در جاده قرار داده شد واکنش نشان دهند و زمان واکنش برخی از آن‌ها تا ۵۰٪ کاهش یافت. این پژوهش نشان می‌دهد اگرچه تکنولوژی ممکن است باعث راحتی شود، اما شاید خطراتی هم درپی داشته باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد