موضوعات داغ

دلیل یاتاقان زدن خودرو چیست؟

عکس مطلب اول
یاتاقان مهمترین بخش چرخشی موتور خودرو محسوب می شود که باعث حذف اصطکاک بین شاتون و میل لنگ خواهد شد که در صورت هر گونه خلل در این مکانیزم، لایه روغن برای جلوگیری از تماس فلز با فلز از بین می رود و به اصطلاح یاتاقان می زد. در صورت یاتاق زدن موتور بلافاصله موتور خودرو را خاموش کنید، در غیر این صورت میل لنگ خودرو با مشکل مواجه خواهد شد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از میزان، استفاده از روغن نامرغوب و غیر اصلی و تعویض دیرهنگام آن سبب بروز حالت لجنی در روغن می شود، در این حالت با پدیدار شدن رسوبات و جرم قطعات خودرو دچار جرم گرفتگی می شوند. زمانی که این جرم گرفتگی به مجاری روغن نفوذ کند سبب اختلال در فرآیند روغن کاری می شود که این جرم گرفتگی مسیر‌های انتقال روغن و جرم گرفتگی خود پمپ روغن سبب عدم روغن‌کاری صحیح یاتاقان‌ها می شود و یاتاقان ها در شرایط بسیار بدی قرار می گیرد.
علائمی که نشان دهنده احتمال یاتاقان زدن موتور است
چراغ روشن مانده و گاهی چشمک میزند. در دور آرام (970rpm) هیچ صدای از خودرو شنیده نمی شود. با افزایش دور از 1200rpm به بالا صدای یاتاقان های متحرک که صدایی شبیه برخورد دو فلز به همدیگر دارند، شنیده می شوند. در صورت یاتاقان یا شاتون زدن خودرو، میل لنگ باید به تراشکاری برده شود و بر اساس مقدار خرابی که در آن ایجاد شده بر اساس اندازه های استاندارد میل لنگ و یاتاقان تراش داده شود. گاهی هم اصلا میل لنگ قابل تعمیر نیست، چون یا قبلا تراش رفته و به اصطلاح اندازه اش 60 است و یا آنقدر صدمه دیده که قابل تعمیر نیست.
دلایل یاتاقان زدن موتور
* خرابی پمپ روغن
* کثیف بودن فیلتر روغن و یا کهنه بودن بیش از اندازه روغن
* بدون آب ماندن موتور
* راندن موتور با سرعت های خیلی زیاد بطوریکه دور موتور به محدوده قرمز نزدیک شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد