موضوعات داغ

آشنایی با فرمول یک؛ بخش چهارم، روز مسابقه

عکس نویسنده
پرهام تحصیلی
نویسنده
عکس مطلب اول
در دنیای فرمول یک لغات و اصطلاحات علمی، فنی و عام زیادی وجود دارد که ممکن است بیننده را در طول تماشای یک گرندپری سردرگم کند. در بخش سوم این سلسله پست‌های آشنایی، قصد داریم روند برگزاری یک آخر هفته فرمول یکی و تقسیم امتیازات بین رانندگان برتر را بصورت خلاصه توضیح دهیم.

قابل ذکر است موارد گفته شده در این مقاله بر اساس قوانین موجود بیان شده است و به احتمال زیاد بسیاری از این قوانین در فصل آینده دستخوش تغییر خواهند شد. در ابتدا باید بدانید یک آخر هفته فرمول یکی شامل سه روز پر از هیجان است. روز جمعه با دو تمرین (Free Practice) در نوبت های صبح و بعدازظهر با نام ‌هایFP1 و FP2 برگزار می‌شود. روز شنبه با یک جلسه تمرینی با نام FP3 در نوبت صبح و بخش فوق‌العاده هیجان انگیز و تاثیرگذار تعیین خط یا همان Qualifying در نوبت بعدازظهر ادامه می‌یابد. و در نهایت روز یک شنبه، روز برگزاری مسابقه است.
در حال حاضر در مسابقات فرمول یک ده تیم شرکت می‌کنند و هر تیم دارای دو راننده است که در مجموع ۲۰ خودرو در مسابقه فرمول یک شرکت می‌کنند. در پایان مسابقه فرمول یک فقط ده راننده برتر به ترتیب ۲۵-۱۸-۱۵-۱۲-۱۰-۸-۶-۴-۲-۱ امتیاز کسب می‌کنند. با قوانین جدید که از فصل 2019 اجرا شده است به راننده ایی که سریعترین دور مسابقه را در پایان مسابقه در اختیار داشته باشد به شرطی که جزو ده راننده برتر باشد یک امتیاز اضافه داده می‌شود.
خاموش شدن چراغ ‌های قرمز علامت شروع مسابقه را می ‌دهد. مسافت مسابقه معمولاً کمی بیشتر از ۳۰۵ کیلومتر(۱۹۰ مایل) است و مدت زمان آن به دو ساعت محدود شده‌ است؛ در حالیکه در عمل مسابقات بیش از ۹۰ دقیقه بطول نمی‌انجامد. در طول مسابقه رانندگان می ‌توانند برای تعویض تایر یا قطعات خاصی از خودرو یکبار یا بیشتر اقدام به pit stop (توقف برای تعمیر) کنند. در هر مسابقه شرکت تامین کننده لاستیک که در حال حاضر شرکت پیرلی ایتالیا است سه نوع لاستیک مخصوص هوای خشک و دو نوع لاستیک مخصوص هوای بارانی در اختیار تیم ها قرار می‌دهد که تیم ها باید حداقل از دو نوع آن استفاده کنند.
حساس ترین لحظه هر مسابقه فرمول یک قطعا استارت آن است، جالب است بدانید در خودرو های فرمول یک اهرم کلاچ در زیر دست راننده و پشت فرمان قرار دارد و خودرو ها مجاز به استفاده از هیچ سیستم کمکی مثل لانچ کنترل یا کنترل هرز گردی نمی‌باشد یه همین علت نیاز به مهارت فوق‌العاده ایی برای ایجاد یک بالانس مناسب بین دور موتور و لحظه رهایی کلاچ وجود دارد. در ویدیو زیر چند استارت برتر راننده فراری، سباستین فتل را مشاهده می‌کنید.


پس از استارت خوب مهمترین لحظه، لحظه ورود به پیچ شماره یک هر مسابقه است جاییکه معمولا فضا به اندازه دو خودرو هم به سختی وجود دارد، حال شما تصور کنید 20 خودرو با هم با نهایت سرعت وارد آن می‌شنود برای همین بیشترین برخورد در همین پیچ رخ خواهد داد.
برای جمع آوری اطلاعات مناسب خودرو و شرایط مسابقه هر پیست به سه بخش یا سکتور مختلف تقسیم می‌شود و کل مسابقه به دو یا چند بخش یا استینت اصلی تقسیم می‌شود که به قبل و بعد هر پیت استاپ گفته می‌شود.
نکته جالب دیگر در مسابقات فرمول یک زمان انجام پیت استاپ است، زمانی که تا با چشمان خود نبینید باورش سخت خواهد بود. زدن دو جک در زیر خودرو و تعویض چهار لاستیک در کمتر دو ثانیه، درست خواندید کمتر از دو ثانیه، در ویدیو زیر رکورد جهانی پیت استاپ را که تیم ردبول در مسابقه برزیل در فصل 2019 برجای گذاشت مشاهده می‌کنید.


در هر مسابقه پیچ هایی را با نام های خاصی می‌شناسند که معمولا یا نام افراد و راننده خاصی است یا به خاطر پیشینه تاریخی آن محل اسم خاصی بر روی آن پیچ گذاشته شده است که در مقالات بعدی برخی از مهمترین و شناخته شده ترین آنها را به شما معرفی خواهم کرد.
لطفا سوالات و نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/1/6
بخشى كه چند وقته شروع كرديد رو بنده خيلى دوست دارم. توضيحات هم خيلى خوبه. يه زمانى فكر ميكردم اتوموبيل رانى ورزش نيست تا وقتى كه فهميدم شتاب جانبى تا چهار جى به راننده وارد ميشه
مرسى از اين مجموعه مقالاتتون