موضوعات داغ

قوانین مالی جدید در جدال با واحد تحقیقات و توسعه تیم‌های بزرگ

عکس مطلب اول
در روز دوشنبه، مدیران تیم‌های فرمول یک توافق کردند تا سقف بودجه قوانین مالی سال آینده پایین‌تر بیاید. مدیر کل، چیس کری، و مدیر ورزشی فرمول یک، راس براون، جلسه‌ای تلفنی با مدیران ده تیم حاضر در این رقابت‌ها برگزار کردند. در این جلسه توافق شد تا سقف بودجه 175 میلیون دلاری، به 150 میلیون دلار کاهش یابد. اما در این دوران بحران که تیم‌های مثل مک‌لارن، ویلیامز و ریسینگ پوینت مجبور به فرستادن کارکنان خود به مرخصی اجباری شده‌اند، تیم‌های کوچک‌تر در تلاشند تا این سقف بودجه را به 100 میلیون دلار برسانند.

تیم‌های بزرگ این ورزش، یعنی فراری، مرسدس و ردبول باید بخش اعظمی از این بودجه خودشان را صرف تحقیق و توسعه قطعاتی بکنند که تیم‌های مشتری آن‌ها این قطعات را خریداری می‌کنند. بدین ترتیب پایین آمدن این سقف بودجه بسیار بیشتر به نفع تیم‌های کوچک‌تر است، زیرا می‌توانند آن مقدار بودجه‌ای که تیم‌های بزرگ صرف تحقیق و توسعه اجزایی همچون سیستم فنربندی و گیربکس می‌کنند را، در بخش‌های دیگر بکار گیرند و تا حد زیادی فاصله را با تیم‌های بزرگ کم کنند.

در همین راستا فراری بارها این مسئله را بیان کرده است که آن‌ها باید بخش اعظم بودجه خود را صرف ساخت و توسعه قطعاتی بکنند که تیم‌های دیگر براحتی آن‌ها را می‌خرند و احتیاجی به سرمایه گزاری در این بخش‌ها ندارند و همین عامل باعث خواهد شد تا این سقف بودجه عادلانه نباشد. راه حلی که فراری ارائه می‌کند این است که تیم‌هایی که احتیاج به تحقیق، ساخت و توسعه این چنین قطعات دارند از سقف بودجه بالاتری برخوردار باشند تا عدالت رعایت شود.

اما شاید این مسئله نابرابری بسیار به مزاج هواداران فرمول یک خوش بیاید. در سال‌های اخیر تیم‌های میانه جدولی ابدا تهدیدی برای تیم‌های برتر نبوده‌‌اند و این قوانین مالی فرصت بسیار استثنایی برای نزدیک‌تر شدن تیم‌ها است و این نتیجه باعث بسیار جذاب‌تر شدن رقابت در فرمول یک خواهد شد. باید دید در پایان این کشمکش کدام از این دو طرف موفق‌تر خواهند بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد