موضوعات داغ

نگاهی به فیلم فورد در برابر فراری ، یکی از برترین‌ آثار سینمایی در حوزه خودرو

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
این فیلم مسابقه‌ای یک داستان تاریخی است که در اوایل دهه ۶۰ میلادی روایت می‌شود. فیلم فورد در برابر فراری به کارگردانی جیمز منگولد و با بازی کریستین بیل و مت دیمون، داستان تسلط بر دنیای خودرو را به شکلی مهیج روایت می‌کند و باعث می‌شود با شخصیت‌های اصلی همذات‌پنداری کنید.
دیمون نقش کارول شلبی، قهرمان مسابقات را بازی می‌کند که بیماری فشار خونش باعث می‌شود زودتر از موعد خودش را بازنشسته کند. صدای او در ابتدای فیلم که می‌گوید رسیدن به دور موتور ۷۰۰۰ دور بر دقیقه در یک ماشین چه حسی دارد، لحن کلی فیلم را مشخص می‌کند. شلبی پس از کناره‌گیری از مسابقات، وارد حرفه فروش خودرو می‌شود و در کنار آن گاهی اوقات مدیر برنامه بعضی از مسابقه دهنده‌ها مثل کن مایلز است. بیل با بدن لاغر و رفتار تندش نقش مایلز را بازی می‌کند. وقتی شانس در خانه آن‌ها را می‌زند، هردو در شرایط اقتصادی بدی به سر می‌برند.

فورد در برابر فراری

فورد در برابر فراری

این فرصت خاص ریشه در دیترویت دارد. هنری فورد دوم با بازی تریسی لتس به شدت از اوضاع شرکتی که توسط پدربزرگش تاسیس شده ناراضی است. اگرچه نامی از این خودرو برده نمی‌شود، اما رونمایی افتضاح ادسل چهار سال قبل از شروع وقایع فیلم رخ داده است. فورد ایده‌های جدید می‌خواهد، اما از ایده‌ای که لی ایاکوکا با بازی جان برنثال به او پیشنهاد می‌دهد زیاد خوشش نمی‌آید. او پیشنهاد می‌دهد فورد شرکت بزرگ فراری را خریداری کند. انزو فراری نه تنها پیشنهاد فورد را رد می‌کند، بلکه توهین‌های زیادی را از طریق لی به گوش هنری فورد می‌رساند. این غرور فورد را خدشه‌دار می‌کند و باعث می‌شود تصمیم بگیرد فراری را در مسابقات ۲۴ ساعته لمان شکست دهد، مسابقاتی که تا آن زمان هیچ خودرو آمریکایی در آن برنده نشده بود.

فورد در برابر فراری

فورد در برابر فراری

نیازی نیست ماشین‌باز باشید تا از داستان سنتی اما انسانی فیلم فورد در برابر فراری لذت ببرید. از طرفی، شلبی و مایلز را داریم که هردو مغرور هستند، اما یکی از آن‌ها اخلاق تندتری نسبت به دیگری دارد. این دو که توسط فورد مامور شده‌اند یک تیم مسابقه‌ای برای شکست انزو تشکیل دهند، از تمام منابعی که در اختیارشان قرار گرفته به بهترین شکل استفاده می‌کنند. در طرف دیگر فورد گاهی بی‌رحم و دستیارش لئو بیبی را داریم. بیبی فقط یک چاپلوس جاه‌طلب نیست،‌ بلکه موجود بدتری است. او به این دلیل به اصول شرکت پایبند است که واقعا فکر می‌کند این اصول درست هستند. او دوست ندارد مایلز راننده مسابقه‌ای جدید فورد شود، چون اخلاق و رفتارش با اصول شرکت همخوانی ندارد. بیبی یکبار تلاش می‌کند فورد را از این کار منصرف کند، اما موفق نمی‌شود.
اما اگر یکبار چنین شخصی را دور بزنید، او دوباره سراغ شما می‌آید. تلاش‌های مداوم بیبی برای تخریب مایلز، باعث می‌شود بیش از پیش با مایلز همذات‌پنداری کنیم. در مورد شخصیت‌های نقش مکمل، کترینا بلف نقش همسر مایلز را بازی می‌کند که مثل دیگر زنان حاضر در چنین فیلم‌هایی یک همسر همیشه نگران است؛ نوآ جوپ نقش پسر مایلز را بازی می‌کند که بدون قید و شرط پدرش را می‌پرستد و ری مک‌کینون هم نقش مهندس ارشد تیم شلبی را بازی می‌کند.

فورد در برابر فراری

فورد در برابر فراری

دیمون در چنین نقش‌های عالی عمل می‌کند: مردی درستکار که از دنیای مسابقات کناره‌گیری کرده اما دوباره به این مسیر کشیده می‌شود. شاید این نکات به نظرتان سنگین و عمیق باشند، اما فورد در برابر فراری فیلمی کاملا سرگرم‌کننده است. دیالوگ‌ها پر از شوخی‌های جالب و سکانس‌های مسابقه‌ای فوق‌العاده هستند. منگولد به حقایق وفادار مانده و سرعت زیاد و تصادفات مرگبار را خیلی عالی به تصویر کشیده است.
اگر فیلم فورد در برابر فراری ۳۰ یا ۴۰ سال پیش اکران می‌شد به سکوی پرتابی برای یک استودیو تبدیل می‌شد. اما امروزه ساخت چنین فیلمی یک ریسک به حساب می‌آید، حتی با وجود اینکه یک داستان سرراست را روایت می‌کند. فورد در برابر فراری نمونه بارزی از سینما در بهترین حالتش است که باید آن را در سالن‌های سینما تماشا کرد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/1/21
الان وجدان ژاپن عشق بنجلهای ژاپنی میاد به کارگردان این فیلم میگه یه فیلم بساز اسمشو بزار میتسوبشی leo در برابر مزدا k360 خخخخخ