موضوعات داغ

نگاهی به فیلم مسابقه مرگ با بازی جیسون استاتهام

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
به نظر می‌رسد هفته‌های کسل کننده قرنطینه و در خانه ماندن اجباری در حال تمام شدن هستند و جای خود را به حضور در جامعه با رعایت فاصله گذاری اجتماعی داده‌اند. با این حال همچنان کسب و کارها به حالت قبل بازنگشته‌اند و رونقی در بازار دیده نمی‌شود. بنابراین همچنان وقت آزاد زیادی برای مشاهده فیلم‌ وجود دارد و البته برای علاقمندان به خودرو، این موهبت ارزشی دوچندان پیدا می‌کند. در چهارمین مطلب از بررسی فیلم‌هایی با موضوع خودرو، به بررسی فیلم مسابقه مرگ پرداخته‌ایم که همانند فیلم گذشته، جیسون استاتهام در آن به نقش آفرینی پرداخته است. علاوه بر آن یکی از محبوب‌ترین‌های دنیای خودرو یعنی فورد موستانگ نیز به عنوان خودرو شخصیت اصلی در نظر گرفته شده است. البته این فیلم یک نسخه کلاسیک هم دارد که در متن به آن پرداخته‌ایم. در ادامه با ما همراه باشید تا این فیلم را از نگاه هالیوود ریپورتر مورد بررسی قرار دهیم.
فیلم مسابقه مرگ محصول ۲۰۰۸ که از روی فیلم محبوبی محصول ۱۹۷۵ ساخته شده، در آینده نه چندان دور روایت می‌شود، زمانی که مخاطبان تشنه هیجان به تماشای مسابقات رانندگی خشن می‌پردازند،‌ جایی که زندانیان در یک مسابقه مرگبار یکدیگر را نابود می‌کنند.
این فیلم به شدت خشن طوری طراحی شده تا عطش مخاطبانی را برطرف کند که فیلمنامه اصلا به آن‌ها اهمیتی نمی‌دهد. خشونت فیلم مورد توجه مخاطبان جوان قرار می‌گیرد، اما مخاطب اصلی این فیلم فقط عاشقان ماشین و طرفداران ژانر اکشن محض هستند.
در سال ۱۹۷۵، راجر کورمن و پال بارتل یک فیلم درجه ۲ ساختند که به شدت خشن بود اما حس شوخ‌طبعی خاصی داشت. بیشتر این کمدی در بازسازی واقع‌گرایانه آن فیلم فراموش شده، که با سروصداهای کرکننده مخاطب را وارد دنیای خودش می‌کند.

مسابقه مرگ

مسابقه مرگ

فیلمنامه پال اندرسون خیلی زود لحن فیلم را مشخص می‌کند: جنسن ایمز (با بازی جیسون استاتهام) به جرم قتلش همسرش که مرتکب آن نشده به زندان فوق امنیتی فرستاده می‌شود، جایی که هنسی رئیس شرور زندان (با بازی جوان آلن) به او این شانس را می‌دهد تا در ازای بردن مسابقه مرگ آزاد شود. البته هنسی اصلا قصد ندارد به قولش عمل کند، اما ایمز را دست‌کم می‌گیرد، که علاوه بر مهارت در رانندگی در مبارزه کردن هم استاد است.
تنها نکته مثبت درباره فیلم این است که اصلا خسته‌کننده نیست. ریتم فیلم کاملا تند است اما خیلی خوش‌ساخت نیست. مثل بسیاری دیگر از کارگردانان امروزی، اندرسون طوری صحنه‌های اکشن را کنار هم قرار داده که کاملا مشخص است جزئیات اصلا برایش اهمیتی ندارند.
در گروه بازیگران این فیلم نسبت به دیگر آثار این‌چنینی شاهد حضور ستارگان بزرگی هستیم. ایان مک‌شین در نقش مربی رانندگی جذابیت خاصی دارد. آلن ذات بی‌رحمانه‌ای از خودش نشان می‌دهد و نقش‌آفرینی خونسرد و مرموزی دارد. استاتهام هم مثل همیشه با ابهت خاص خودش صحنه را مال خود می‌کند.
سطح خشونت فیلم مدام در حال پیشروی است. حتی تیتراژ پایانی هم به مخاطبان هشدار می‌دهد هرگز صحنه‌های رانندگی خطرناک فیلم را شبیه‌سازی نکنند. این هشدار، با توجه به تصاویر خشنی که طی داستان دیده‌ایم واقعا مسخره و خنده‌دار است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/2/6
توصیه میکنم حتما فیلمو ببینین آخر فیلم جیسون استتهام با یه مزدا 1000 از زندان فرار میکنه عشق فقط مزدا 1000