موضوعات داغ

مرسدس بنز SEL چهل و پنج ساله شد؛ سریع ترین خودروی سدان در زمان خود

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
هنگامی که مرسدس بنز برای اولین بار خودروی 450 SLE 6.9 را حدود 45 سال پیش به بازار عرضه کرد، بهترین مدل الگویی از سوی این خودروساز آلمانی لقب گرفت که تا به حال عرضه کرده و مهم ترین ویژگی آن، قدرت و سرعت بالای آن بود که باعث شده تا به امروز هم به عنوان یکی از سریع ترین خودروهای سدان جهان شناخته شود.
مرسدس بنز 450 SEL 6.9، نسخه ای از مدل W116 بود که در بهار سال 1975 میلادی رونمایی شد و با قدرت و سرعت بالای خود، تبدیل به یک نماد ارزشمند برای خودروساز اشتوتگارتی مرسدس بنز شد.
مهم ترین چیزی که این اتومبیل را یکی از سریع ترین خودروهای سدان جهان کرده است، قلب تپنده 6.9 لیتری آن خواهد بود که در اصل یک نسخه توسعه یافته از پیشرانه هشت سیلندر 6.3 لیتری مدل 300 SEL 6.3 لیتری بود که علاوه بر افزایش حجم سیلندرها، ویژگی های جدیدی همچون سرسیلندر آلومینیومی، سیستم جرقه زنی مکانیکی، هواکش های جدید و همچنین ایجاد تغییراتی در سیستم روغن کاری موتور و ظرفیت 12 لیتری روغن را داشت که باعث می شد تا کارکرد 15 هزار کیلومتری هم نیازی به تعویض روغن موتور نباشد.

مرسدس بنز 450 SEL 6.9

مرسدس بنز 450 SEL 6.9

پیشرانه بزرگ اتومبیل که در زمان خود بسیار پیشرفته بود، می توانست خروجی قدرت 282 اسب بخاری و حداکثر گشتاور 550 نیوتن متری تولید کند که برای تبدیل و انتقال این نیرو به چرخ ها، از گیربکس 3 سرعته اتوماتیک استفاده شده بود. این پیشرانه در عمل می توانست شتاب صفر تا صد 7.4 ثانیه و حداکثر سرعت 225 کیلومتر برساعتی را به همراه داشته باشد که در زمان خود یکی از سریع ترین و قوی ترین خودروهای سدان موجود در جهان بود، هرچند اگر این اتومبیل را در ایالات متحده آمریکا خریداری می کردید، خروجی قدرت 250 اسب بخاری و گشتاور 488 نیوتن متری در اختیار شما قرار می گرفت.
این نسخه علاوه بر اینکه در قسمت جلو و عقب خود بدنه محکم تری داشت، از یک دیفرانسیل لغزش مجدود هم بر روی محور عقب خود سود می برد تا نیروی ارسالی موتور به بهترین شکل ممکن در خروجی سیستم مورد استفاده قرار گیرد. سیستم تعلیق خودرو برای راحتی سرنشینان، مجهز به چهار عنصر فنری و یک سیستم تعلیق روغنی تحت فشار بود که وظیفه آن حفظ تعادل اتومبیل هنگام ورود چرخ های اتومبیل به چاله ها بوده است.

مرسدس بنز 450 SEL 6.9

مرسدس بنز 450 SEL 6.9

فاصله محور جلو تا عقب خودرو بسیار زیاد است و به چیزی حدود 2.65 متر می رسد و به سرنشینان خودرو اجازه می دهد تا فضای پای بیشتری هنگام سفر داشته باشند، درحالی که راننده و سرنشینان اتومبیل امکان استفاده از امکانات دیگری همچون سیستم تهویه مطبوع، سیستم کروز کنترل، قفل مرکزی، پنجره های برقی، سیستم تمیز کردن چراغ های جلو و برخی موارد دیگر را داشتند که برای 45 سال پیش امکانات لوکس و ارزشمندی به شمار می رفت.
کمپانی خودروسازی مرسدس بنز در بین سال های 1975 تا 1980 میلادی، در مجموع توانست 7380 دستگاه از این اتومبیل را تولید کرده و به مشتریان خود عرضه کند. آنچه که زمانی بهترین خودروی سدان جهان بود، امروزه به یکی از پرطرفدارترین مرسدس بنزهای کلاسیک تبدیل شده است و با بررسی ویژگی های آن، فهمیدیم که دلایل خوبی برای آن وجود دارد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/2/8
مزدا 1000 با اون موتور 1000 سی سی اسب بخارش از این بیشتره این المانیا از قدیم ماشیناشون سوسول بوده انصافا جاهایی که با مزدا 1000 میشه رفت با این میشه رفت عشق فقط مزدا 1000 و بس