موضوعات داغ

لیست بیست‌گانه گران‌ترین خودروها در طول تاریخ را ببینید + عکس و قیمت

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
بازار خودروهای کلاسیک هیچ نشانه‌ای از افت فروش نشان نمی‌دهد. ثروتمندان جهان ثروتمندتر شده و به نظر می‌رسد خودروهای کلاسیک یکی از امن‌ترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری هستند. این یعنی طی سال‌های اخیر تقاضا برای نادرترین خودروهایی که می‌توان خریداری کرد رواج یافته ‌است، همان‌طور که لیست ما از گران‌ترین خودروهای دنیا این قضیه را نشان می‌دهد.
در لیست زیر شما ۱۰ تا از گران‌ترین خودروهایی که در مزایده به فروش رسیده‌اند را مشاهده می‌کنید، مدل‌هایی که سرمایه‌داران، مدیران عامل و میلیاردرها پول‌های خود را روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. رکورد گران‌ترین خودروها در دنیا طی سال‌های اخیر مدام شکسته شده و به نظر می‌آید چند حراجی معتبر بر بازار جهانی خودروهای کلاسیک حکمفرما شده‌اند.
حراجی بانمز در کوئیل و جشنواره سرعت گودوود، حراجی ساحل پبل گودینگز و همکاران، و حراجی RM ساتبیز در مونتری و مارانلو مسئول بخش زیادی از مزایدات بازار خودروهای کلاسیک هستند.
همان طور که پیش‌بینی می‌شد، فراری بر این فهرست تسلط داشته و در بین ۱۰ خودرو گران‌قیمت دنیا چندین جایگاه برتر را در اختیار دارد. در گذشته این لیست شامل ۹ مدل فراری بود، اما حالا شاهد حضور مدل‌های مرسدس، استون مارتین، دوسنبرگ و جگوار در آن هستیم. تمام خودروهای لیست گران‌ترین خودروهای دنیا از سال ۲۰۱۳ تاکنون به فروش رسید‌ه‌اند، که نشانگر افزایش قیمت فروش طی یک دهه گذشته است.
بنابراین در اینجا گران‌ترین خودروهای دنیا که در مزایدات به فروش رسیده را می‌بینید. البته خودروهایی که طی معاملات خصوصی به فروش رسیده در این لیست حضور ندارند. برای مثال گفته می‌شود یک فراری 250 GTO به قیمت ۷۰ میلیون دلار به یک تاجر آمریکایی فروخته شده ‌است، اما این یک معامله خصوصی بوده که در این فهرست جایی ندارد.
بوگاتی تایپ 57 SC آتلانتیک محصول ۱۹۳۶ هم شرایط مشابهی دارد که بنا بر گزارش‌ها در سال ۲۰۱۰ و به قیمت ۳۰ الی ۴۰ میلیون دلار به موزه خودرویی مولین در کالیفرنیا فروخته شده است.
مدل‌های زیر به ترتیب از دهمین تا اولین فهرست شده‌اند و قیمت آن‌ها به دلار آمریکا است. ۱۰ اتومبیل گران‌قیمتی که در مزایدات به فروش رسیدند به شرح زیر است:
۱۰. جگوار D- تایپ محصول ۱۹۵۵
مزایده: حراجی RM ساتبیز، مونتری، سال ۲۰۱۶
قیمت: ۲۱،۷۸۰،۰۰۰ دلار
این جگوار D- تایپ محصول ۱۹۵۵، پس از حراج سال ۲۰۱۶ در مونتری و با قیمتی بیش از ۲۱ میلیون دلار، وارد لیست ۱۰ خودروی گرانقیمت دنیا شد. این اولین D- تایپ تولیدی با شماره شاسی XKD 50 بود، که در سال ۱۹۵۶ برنده مسابقات ۲۴ ساعته لمان شد. این مدل به منظور بزرگداشت تیم اکوری اکاس به رنگ آبی اسکاتلندی با خطوط سفید درآمده بود.

جگوار D- تایپ

جگوار D- تایپ


۹. دوسنبرگ SSJ
مزایده: حراجی گودینگ و همکاران، ساحل پبل، سال ۲۰۱۸
قیمت: ۲۲،۰۰۰،۰۰۰ دلار
فقط دو دوسنبرگ SSJ تا به حال ساخته شده است. به لطف این کمیابی، اینSSJ خاص که زمانی در اختیار گری کوپر ستاره هالیوود قرار داشت، زمانی که جولای ۲۰۱۸ در ساحل پبل به قیمت ۲۲ میلیون دلار فروخته شد به گران‌ترین خودرو آمریکایی تبدیل شد.
اینSSJ با موتور هشت سیلندر خطی سوپرشارژ با توان ۴۰۰ اسب بخار، یکی از قدرتمندترین خودروهای آن زمان بود. این مدل با سرعت نهایی ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت یکی از سریع‌ترین خودروهای آن دوران هم بود. با توجه به این آمار و ارقام، تعجبی ندارد که دوسنبرگ خیلی سریع به خودرو موردعلاقه ستارگان سینما تبدیل شده بود.

دوسنبرگ SSJ

دوسنبرگ SSJ


۸. استون مارتین DBR1 محصول ۱۹۵۶
مزایده: حراجی RM ساتبیز، مونتری، سال ۲۰۱۷
قیمت: ۲۲،۵۵۰،۰۰۰ دلار
استون مارتین DBR1 محصول ۱۹۵۶ یکی از جدیدترین خودروهای اضافه شده به این لیست است که در سال ۲۰۱۷ به قیمت ۲۲.۵ میلیون دلار فروخته شد. این خودرو همچنین گران‌ترین خودرو بریتانیایی است که تا به حال به فروش رسیده است. این اولین نسخه از پنج DBR1 بود که در مسابقات نوربرگ‌رینگ سال ۱۹۵۹ به رانندگی استرلینگ ماس به موفقیت چشمگیری دست یافت.

استون مارتین DBR1

استون مارتین DBR1


۷. فراری 275 GTB/C اسپشیال محصول ۱۹۶۴
مزایده: حراجی RM ساتبیز، مونتری، سال ۲۰۱۴
قیمت: ۲۶،۴۰۰،۰۰۰ دلار
این فراری ۲۶.۴ میلیون دلاری حتی از مدل افسانه‌ای 250 GTO هم کمیاب‌تر است. این یکی از سه نسخه فراری 275 GTB/C اسپشیال است که در سال ۱۹۶۴ توسط این برند ایتالیایی ساخته شد. فراری 275 GTB برای رقابت با فورد GT40 و شلبی کبرا دایتونا در مسابقات ۲۴ ساعته لمان سال ۱۹۶۵ طراحی و ساخته شد. این اولین فراری دارای سیستم تعلیق عقب مستقل بود و تکامل سری خودروهای ۲۵۰ از جمله 250 GTO نمادین را نشان داد.
275 GTB/C اسپشیال با استفاده از بدنه آلومینیومی، شاسی سبک‌تر و یک موتور V12 تقویت شده (با ۷۰ اسب بخار توان اضافی) که در بخش پایین‌تری از خودرو قرار داشت تا مرکز ثقل آن به زمین نزدیک شود، به طور قابل‌توجهی سبک‌تر و سریع‌تر از نسخه جاده‌ای 275 GTB بود. از این 275 GTB/C اسپشیال خاص هرگز در مسابقات استفاده نشد، اما یکی دیگر از نسخه‌های آن در مسابقات لمان سال ۱۹۶۵ در جایگاه سوم قرار گرفت.

فراری 275 GTB/C

فراری 275 GTB/C


۶. فراری 275 GTB/4*S NART اسپایدر محصول ۱۹۶۷
مزایده: حراجی RM ساتبیز، مونتری، سال ۲۰۱۳
قیمت: ۲۷،۵۰۰،۰۰۰ دلار
فراری 275 GTB/4*S NART اسپایدر زمانی که در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۲۷.۵ میلیون دلار فروخته شد یکی از ۱۰ نسخه موجود از این مدل در دنیا بود. از این خودرو در فیلم رابطه توماس کراون با بازی استیو مک کوئین استفاده شده است.
این NART اسپایدرها زاییده افکار لوئیجی چینتی بودند که متوجه تقاضای بازار آمریکا برای خودروهای اسپورت روباز شده بود. او درخواست یک سری 275 GTB/4*S سقف کروکی را به انزو فراری داد که نشان NART (تیم مسابقه‌ای آمریکای شمالی) را در پشت خود داشتند.

فراری 275 GTB/4*S NART

فراری 275 GTB/4*S NART


۵. فراری 290 MM محصول ۱۹۵۶
مزایده: حراجی RM ساتبیز، نیویورک، سال ۲۰۱۵
قیمت: ۲۸،۰۰۰،۰۰۰ دلار
این فراری 290 MM که در شهر نیویورک فروخته شد، رکورد گران‌ترین خودروی فروخته شده در سال ۲۰۱۵، گران‌ترین خودروی فروخته شده در شهر نیویورک و گران‌ترین خودروی فروخته شده در حراجی RM ساتبیز تا آن زمان را به نام خودش ثبت کرد. این مدل برای خوان مانوئل فانخیو ساخته شد تا در مسابقات میله میلیا سال ۱۹۵۶ رقابت کند و پس از آن به موفقیت‌های زیادی دست یافت.
این مدل یکی از چهار نسخه‌ای بود که از 290 MM ساخته شده و طی دوران حضورش در مسابقات در اختیار رانندگانی مثل آلفونسو دپورتاگو و وولفگانگ وون تریپس قرار داشته است.

فراری 290 MM

فراری 290 MM


۴. مرسدس بنز W196 محصول ۱۹۵۴
مزایده: حراجی بانمز، جشنواره سرعت گودوود، سال ۲۰۱۳
قیمت: ۲۹،۶۰۰،۰۰۰ دلار
این مرسدس بنز W196 گرندپری زمانی در اختیار قهرمان پنج دوره از مسابقات فرمول یک یعنی خوان مانوئل فانخیو قرار داشت که همین باعث شد در حراجی جشنواره سرعت گودوود در سال ۲۰۱۳ با قیمت ۲۹.۶ میلیون دلار به فروش برسد. این خودرو با لکه‌های مشهود و لایه نازکی از دوده به فروش رسید، طوری که انگار به تازگی در یک مسابقه حضور داشته است.

مرسدس بنز W196

مرسدس بنز W196


۳. فراری 335 اسپورت اسکالیتی
مزایده: حراجی آرکوریال، پاریس، سال ۲۰۱۶
قیمت: ۳۵،۷۰۰،۰۰۰ دلار
فراری 335 اسپورت اسکالیتی تاریخچه مسابقاتی طولانی دارد که دلیل حضورش در این قسمت از لیست همین است. از اولین حضور در مسابقات ۱۲ ساعته سبرینگ، تا میله میلیا و در نهایت لمان، این خودرو در همه مسابقات حضور داشته ‌است.

فراری 335

فراری 335


۲. فراری 250 GTO محصول ۱۹۶۲
مزایده: بانمز، کوئیل، سال ۲۰۱۴
قیمت: ۳۸،۱۱۵،۰۰۰ دلار
فراری 250 GTO برلینتا محصول ۱۹۶۲ در سال ۲۰۱۴ به گران‌ترین خودرو فروخته شده در حراجی تبدیل شد، رکوردی که چهار سال در اختیارش بود. این مدل برای رقابت در مسابقات فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی در سال ۱۹۶۳ ساخته شد که برنده این رقابت هم شد.
تنها ۳۹ نسخه از 250 GTO توسط فراری ساخته شد و این نسخه محصول ۶۲-۶۳، یکی از مدل‌هایی است که در مسابقات زیادی حضور داشته و بهتر از همه آن‌ها نگهداری شده است.

فراری 250 GTO

فراری 250 GTO


۱. فراری 250 GTO محصول ۱۹۶۲
مزایده: حراجیRM ساتبیز، مونتری، سال ۲۰۱۸
قیمت: ۴۸،۴۰۵،۰۰۰ دلار
طبیعی است که جایگاه اول این لیست در اختیار یک فراری 250 GTO دیگر محصول ۱۹۶۲ قرار دارد، خودرویی که در حراجیRM ساتبیز سال ۲۰۱۸ به گران‌ترین خودروی دنیا که در حراجی فروخته شده تبدیل شد.
این فراری 250 GTO خاص با شماره شاسی 3413 GT تا دو دهه پیش از فروخته شدن در حراجی سال ۲۰۱۸ متعلق به یکی از عاشقان فراری یعنی دکتر گرگوری ویتن بود. این خودرو به رانندگی درک بل برنده پنج دور مسابقات لمان وارد مزایده شد و حراج آن با قیمت ۳۵ میلیون دلار آغاز شد. سه داوطلب طی ده دقیقه برای این خودرو به رقابت پرداختند که در نهایت با قیمت خیره‌کننده ۴۸.۴ میلیون دلار به فروش رسید و رکورد خودرو قبلی را بیش از ۱۰ میلیون دلار افزایش داد.

فراری 250 GTO

فراری 250 GTO


دیگر خودروهای گران‌قیمت جهان که در حراجی فروخته شدند به شرح زیر هستند:
۱۱. فراری 250 GT SWB کالیفرنیا اسپایدر - سال ۲۰۱۵، به قیمت ۱۸،۵۰۰،۰۰۰ دلار
۱۲. فراری 375-Plus اسپایدر کومپتیزیونه - سال ۲۰۱۴، به قیمت ۱۸،۴۰۰،۱۷۷ دلار
۱۳. فراری 250 LM - سال ۲۰۱۵، به قیمت ۱۷،۶۰۰،۰۰۰ دلار
۱۴. فراری 250 GT SWB کالیفرنیا اسپایدر - سال ۲۰۱۵، به قیمت ۱۶،۸۳۰،۰۰۰ دلار
۱۵. فراری 250 GT SWB برلینتا اسپشیال - سال ۲۰۱۵، به قیمت ۱۶،۵۰۰،۰۰۰ دلار
۱۶. فراری 250 تستا روسا - سال ۲۰۱۱، به قیمت ۱۶،۳۹۰،۰۰۰ دلار
۱۷. مک لارن F1 - سال ۲۰۱۷، به قیمت ۱۵،۶۲۰،۰۰۰ دلار
۱۸. فراری 250 GT SWB کالیفرنیا اسپایدر - سال ۲۰۱۴، به قیمت ۱۵،۱۸۰،۰۰۰ دلار
۱۹. فراری 250 LM - سال ۲۰۱۳، به قیمت ۱۴،۳۰۰،۰۰۰ دلار
۲۰. استون مارتین DB4GT زاگاتو - سال ۲۰۱۵، به قیمت ۱۴،۳۰۰،۰۰۰ دلار

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/2/14
همش فراريه. عجب ماشينايى توليد كرده