موضوعات داغ

بی ‌ام‌ و: کلید موفقیت در بازار خودروهای الکتریکی کاهش قیمت باتری است

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
تحلیل‌گران معتقدند کنترل قیمت مواد خام می‌تواند به کاهش قیمت باتری کمک کند. به این منظور، شرکت‌های خودرو باید درگیر تجارت معدن شوند. استفاده از مواد بازیافتی هم ممکن است به کاهش قیمت باتری کمک کند. چه با حضور در تجارت معدن و یا استفاده از مواد بازیافتی، بی ‌ام ‌و معتقد است کلید موفقیت در بازار خودروهای الکتریکی کاهش قیمت باتری است.
این موضوع در عین حال ساده و پیچیده است. می‌توان آن را ساده در نظر گرفت چون فقط یک قطعه در آن نقش دارد. این قطعه یعنی باتری حدود ۵۰ درصد از کل هزینه تولید خودروهای الکتریکی را شامل می‌شود. هر کاهش قیمتی در پک باتری باعث می‌شود خودروهای الکتریکی به سرعت ارزان‌تر و مقرون ‌به ‌صرفه‌تر شوند.
مشکل اینجاست که باتری‌ها ذاتا گران هستند. بی ‌ام ‌و می‌گوید مواد خام ۸۰ درصد از قیمت پک باتری را شامل می‌شوند، و ۲۰ درصد قیمت آن‌ها را دستمزد نیروی کار و سایر مواد تشکیل می‌دهد.
هرگونه کاهش در قیمت باتری نیازمند کاهش قیمت مواد خام است. همچنین با استفاده از پژوهش می‌توان به ساخت سلول‌های جدید با مواد ارزان‌تر و کارآمدتر کمک کرد. دو تا از امیدوارکننده‌ترین نمونه‌های پژوهشی کنونی، باتری‌های لیتیوم - گوگردی و باتری‌های حالت جامد هستند. مشکل پژوهش این است که زمان و هزینه زیادی می‌طلبد.

بی ‌ام‌ و

بی ‌ام‌ و

البته بی ‌ام‌ و نگفته اگر قیمت باتری‌ها چقدر باشد شاهد توازن قیمت بین خودروهای الکتریکی و احتراقی خواهیم بود. طبق پژوهش‌هایی که صورت گرفته، برای رسیدن به این توازن، هزینه ساخت باتری باید ۱۰۰ دلار به ازای هر کیلووات ساعت باشد.
چه با استفاده از فرآیندهای بهینه برای استخراج مواد خام و یا نوآوری در ساخت باتری‌ها، نکته کلیدی در این مسئله کاهش هزینه است. هر چیزی باعث کاهش هزینه ساخت باتری شود، همچنین قیمت خودروهای الکتریکی را کاهش خواهد داد و در نتیجه مردم بیشتری به خرید این نوع خودروها تمایل پیدا می‌کنند.
امیدواریم بی ‌ام‌ و و دیگر خودروسازان به خاطر داشته باشند که جایگزینی پک باتری هم باید مقرون‌ به‌ صرفه باشد. هیچ‌کس مایل نیست خودرویی را بخرد که پس از چند سال، قیمت باتری مورد نیازش از قیمت خود خودرو بیشتر می‌شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد