موضوعات داغ

پراید کشورهای دیگر کدام اتومبیل است؟

عکس مطلب اول
مهم‌ترین عامل فروش شگفت‌انگیز پراید در کشور ما چیست؟ چرا همه از امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو ناله می‌کنند و در عین حال به راحتی خرید و فروش می‌شود؟ خب قطعا همه جواب‌ها یک چیز است؛ پراید ارزان‌ترین اتومبیل ایرانی‌هاست. بله قیمت پایین می‌تواند فروش یک اتومبیل را برای سازندگان آن تضمین کند. حتی اگر ابتدایی‌ترین امکانات ایمنی و رفاهی را در آن تعبیه نکنند، باز هم قیمت پایین، مثل یک فرمول جادویی باعث فروش بالای آن اتومبیل می‌شود. البته بد نیست بدانید این فرمولی نیست که سایپایی‌ها کشف کرده باشند، بلکه شرکت‌های بزرگ اتومبیل‌سازی جهان هم همیشه به فکر طراحی و ساخت اتومبیل‌های ارزان‌قیمت بوده‌اند و هستند. تنها تفاوت آنها این است که برای آنها ارزان بودن مساوی با حذف امکانات یک اتومبیل نیست. حالا با ما همراه شوید تا شما را با چند اتومبیل ارزان قیمت مثل پراید در کشورهای دیگر آشنا کنیم.

تاتا نانو در هند
خودروهای ارزان‌قیمت کارکرده همیشه بازار خوبی دارند. اگر اپلیکیشن دیوار را روی موبایل‌تان داشته باشید و «پراید» را در بخش جست‌وجوی این اپلیکیشن سرچ کنید می‌بینید که هزاران آگهی برای فروش این اتومبیل ثبت شده است. معادل پراید در کشور هند، اتومبیلی به نام «تاتا نانو» است. شرکت خودروسازی «تاتا موتورز» هند ارزان‌ترین خودروی ۴ در جهان را می‌سازد. مدل «تاتا نانو» یک خودروی کم‌مصرف و ارزان‌قیمت است که در کارخانه «بنگال غربی» ساخته می‌شود. این خودروی کوچک با طول حدود ۳ متر می‌تواند ۴ سرنشین را جابه‌جا کند. قیمت فوق‌العاده پایین این نانو باعث شده تا مدیران این شرکت با شعار «هر خانواده هندی یک نانو» بازار داخلی را تحت سیطره خود قرار دهند. بدنه نانو از ورق فلزی مقاوم و درهای ضد نفود ساخته شده است.
این خودروی ۲ سیلندر در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۳ لیتر بنزین مصرف می‌کند و حداکثر سرعت آن ۱۰۵ کیلومتر در ساعت است. موتور نانو با حجم ۶۲۴ سی‌سی مثل محصولات فولکس واگن در پشت خودرو قرار گرفته و وزن خودرو را به طرز چشمگیری کاهش داده است. ظرفیت ۱۵ لیتری باک با میزان مصرف این اتومبیل همخوانی دارد. با این حال نانو به دلیل بعضی معایب و همچنین ظاهر معمولی‌اش هنوز میان خانواده‌های هندی چندان محبوب نیست.

آتوس در کره‌ جنوبی
پراید در اصل محصولی از کشور کره جنوبی و برای کارخانه کیاموتورز است، البته سال‌هاست که کره‌ای‌ها اتومبیلی به شکل پراید ما در کشور خودشان ندیده‌اند. اما آنها اتومبیل ارزان‌قیمت و کم‌مصرف دیگری هم دارند که محصول شرکت هیوندای است. داستان طراحی و عرضه خودرو‌های کوچک شهری در شرکت هیوندای از سال ۱۹۹۷ و با عرضه مدل «آتوس» آغاز شد. طول این اتومبیل حدود ۳.۵ متر و عرض آن هم حدود ۱.۵ متر است. ۲ نسل از این اتومبیل به بازار عرضه شد. شرکت هیوندای، نسل اول را بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ و نسل دوم را بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ تولید کرد. بعد هم اتومبیلی به نام «هیوندای گتز» و از سال ۲۰۰۸، «هیوندای آی۱۰» جای آتوس را گرفتند. هیوندای آی۱۰ با قیمت استثنایی خود خیلی زود در صدر فهرست فروش این شرکت قرار گرفت. «آی ۱۰» خودروی هاچبک ۵ در جزو محصولاتی بود که در سال‌های بعد به روز شد و در نمایشگاه خودروی دهلی در سال ۲۰۱۱ مدل هیبریدی آن زیر نور فلاش خبرنگاران به همه معرفی شد.

فیات ۵۰۰ در ایتالیا
فیات ۵۰۰ هم یکی از معروف‌ترین اتومبیل‌های ارزان قیمت و کوچک دنیاست که به فیات «چینکوئه‌چنتو» نیز شناخته می‌شود. ایتالیایی‌ها برای عبور از خیابان‌ها و کوچه‌های تنگ و باریک‌شان نیاز به یک خودروی ریزاندام داشتند که فیات ۵۰۰ توانست این خواسته آنها را برآورده کند. آنچه ما بیشتر از فیات ۵۰۰ شنیده‌ایم، درباره اتومبیلی است که از سال ۲۰۰۷ به بعد تولید شده. اما بد نیست بدانید که قدمت این اتومبیل بیشتر از این حرف‌هاست و این خودرو را شرکت معظم فیات بین سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۵ تولید کرده. طراحان، طول فیات ۵۰۰ را حدود ۳ متر و عرض آن را حدود ۱.۳ متر درنظر گرفته‌اند. همانطور که گفته شد، ما فیات ۵۰۰ را با مدل‌های ۲۰۰۷ به بعد می‌شناسیم که در آن تغییراتی صورت گرفت. به هر حال فیات ۵۰۰ یک موفقیت نسبی برای کارخانه ایتالیایی فیات به شمار می‌رود و تاکنون هزاران دستگاه از آن تولید شده است.

این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد