موضوعات داغ

بزرگداشت آیرودینامیک‌ترین خودرو دنیا توسط فولکس واگن

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
آیرودینامیک نقش مهمی در سریع‌تر بودن یک خودرو دارد. هرچه کشش یک خودرو هنگام حرکت کمتر باشد، انرژی کمتری مصرف کرده و بهتر حرکت می‌کند.
خودروسازان از زمان اختراع خودرو، در حال آزمایش اشکال خودروها به منظور رسیدن به سرعت‌های بالاتر هستند. یکی از این نمونه‌ها، مدل فولکس‌واگن آیرودینامیک با نام ARVW در سال ۱۹۸۰ بود، یک خودروی تک صندلی خاص که توسط شرکت آلمانی ساخته شد و همچنان یکی از آیرودینامیک‌ترین خودروهای دنیاست.
این خودرو با ضریب پسار فقط ۰.۱۵، به عنوان پاسخی برای بحران‌های نفتی دهه ۱۹۷۰ ساخته شد تا ثابت کند خودروها می‌توانند بدون نیاز به یک موتور بزرگ‌تر به سرعت‌های بالاتر برسند. ARVW روی یک چارچوب آلومینیومی با بدنه فایبرگلاس و کربنی ساخته شد. هر گوشه این فولکس واگن با ارتفاع ۸۴ سانتیمتر و عرض ۱۱۰ سانتیمتر، بهینه‌سازی شده بود. چرخ‌ها مخفی بودند و این مدل دارای زیربدنه صاف و باله‌های متحرک بود تا به ثابت نگه داشتن آن در سرعت‌های بالاتر کمک کنند.
ARVW فقط یک موتور ۲.۴ لیتری توربوشارژ داشت که توان ۱۷۷ اسب‌بخار تولید می‌کرد، اما به هر حال به قدرت زیادی نیاز نداشت. در اکتبر ۱۹۸۰، یک تیم از فولکس‌واگن آن را به پیست آزمایشی ناردو در ایتالیا بردند، جایی که در نهایت توانست به سرعت نهایی ۳۶۲ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و طی این فرآیند دو رکورد جهانی سرعت را ثبت کرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد