موضوعات داغ

تفاوت‌های سقف پانوراما با سانروف و مونروف در چیست؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
همه ما تقریباً سانروف را می شناسیم اما بسیاری سانروف را با مونروف و سقف پانوراما اشتباه گرفته و تفاوت این سه را با یکدیگر نمی‌داند.
به نقل از تسنیم، سانروف سقفی از جنس شیشه است که یک سوم مساحت کل سقف خودرو را شامل شده و یا به صورت دستی و یا به صورت برقی جابجا می شود. در گذشته از فلز و پارچه نیز برای ساخت این سقف شیشه ای استفاده می شد اما با مرور زمان این مدل‌ها منسوخ شده و در حال حاضر سانروف های شیشه ای و برقی طرفداران بسیاری دارد. هرچند دنا پلاس اولین خودرو ملی است که در کشور ما مجهز به سانروف شد اما این آپشن قدمتی طولانی داشته و در بسیاری از خودروهای سدان، لوکس و شاسی بلند به صورت استاندارد دیده می شود .
سقف پانوراما برای اولین بار توسط شرکت شورولت بر روی خودروهای مدل کروز قرار گرفت. این سقف شیشه ای که از قسمت عقب تا جلو خودرو را می پوشاند یک فضای کامل را در اختیار سرنشینان خودرو قرار داده تا آسمان بالای سر خود را ببیند. در حقیقت سقف پانورامیک دو سانروف پشت سر هم است که توسط یک تیر سازه ای از یکدیگر جدا شده اند. در برخی از خودروها این دو سانروف تشکیل دهنده سقف پانوراما از یکدیگر جدا شده و برای سرنشینان عقب و سرنشینان جلو مجزاست.
سقف مونروف نسبت به سانروف پیشرفته تر بوده و برای اولین بار در دهه هفتاد میلادی توسط شرکت فورد بر روی خودروهای این شرکت قرار گرفت.
در واقع مونروف را می توان به سانروفی تشبیه کرد که به طور کامل باز نمی شود و تنها قسمتی از آن به جهت عبور هوا قابلیت باز شدن دارد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/3/24
ژیان هم اون موقع سقف چرمی داشت که خیلی خفن بود