موضوعات داغ

آشنایی با انواع محصولات تجاری اسکانیا در ایران، قسمت اول

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
اسکانیا یکی از شرکت‌های مشهور و فعال در زمینه تولیدات خودروهای تجاری است که از سال 1911 تاکنون با این نام در بازار حضور دارد. خودروهای سنگین شامل کامیون‌ها و کشنده‌ها به همراه پیشرانه‌های دیزلی قابل استفاده در صنعت و دریانوردی، عمده تولیدات شرکت سوئدی اسکانیا را تشکیل می‌دهند. اسکانیا در حال حاضر بخشی از هلدینگ فولکس واگن است.
کشنده‌ها و کامیون‌های اسکانیا در پنج سری L، P، G، R و S به تولید می‌رسند که از بین آن‌ها سری‌های وسط یعنی اسکانیا سری G، اسکانیا سری P و اسکانیا سری R در کشورمان حضور دارند. اکثر کامیون‌ها و کشنده‌های اسکانیا در ایران توسط ماموت خودرو به بازار کشورمان عرضه شده‌اند که فعالیت خود را از سال 1388 آغاز نمود.
در این مطلب به بررسی اسکانیا سری G می‌پردازیم. سری G در سبد محصولات اسکانیا حد فاصل سری P و سری R‌ قرار دارد و اسکانیا در توسعه این سری سعی داشته تا محصولی همه‌کاره بسازد که پاسخگوی نیازهای متفاوتی خواهد بود. بنابراین مشاهده اسکانیا سری G در هنگام اجرای وظایف مختلف مساله عجیبی نخواهد بود.
سه کد از این سری در ایران موجود هستند که به ترتیب عبارتند از: اسکانیا G410، اسکانیا G460 و اسکانیا G400. پیشرانه‌های 13 لیتری شش سیلندر قلب تپنده این سری هستند که بین 400 تا 460 اسب‌بخار قدرت و 2100 الی 2250 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کنند. نمونه‌های معدودی نیز از اسکانیا G380 در ایران به چشم می‌خورند که در سال‌های پایانی دهه هشتاد خورشیدی به کشورمان وارد شدند.

اسکانیا سری G

اسکانیا سری G

در حقیقت عدد کنار اسم هر مدل از محصولات اسکانیا سری G نشان دهنده توان پیشرانه این خودرو است و هرچقدر توان پیشرانه بیشتر باشد، گشتاور آن نیز بیشتر خواهد بود. برای مثال پیشرانه اسکانیا G410 می‌تواند 410 اسب‌بخار قدرت تولید کند و گشتاور آن نیز نیوتن‌متر است که در حد فاصل 1000 تا 1300 دور بر دقیقه در اختیار راننده خواهد بود.
گیربکس مورد استفاده در اسکانیا G410 نیز با کد GRS905R که 12 دنده رو به جلو، 2 دنده کرال و 2 دنده عقب را برای راننده مهیا می‌کند. دنده کرال یا دنده فوق سنگین در کشنده‌ها برای عبور از شیب‌های تند همراه بار صورت می‌گیرد و در این حالت کشنده سرعت بسیار پایینی خواهد داشت.
وزن کلی شاسی بدون بار اسکانیا G410 حدود هفت تن است و این کشنده سوئدی می‌تواند حداکثر 19 تن بار را روی محورهای خود حمل نماید. این رقم در خصوص مدل قدیمی‌تر و قوی‌تر اسکانیا G460 به حدود 41 تن افزایش می‌یابد.
پیشرانه اسکانیا G410 استاندارد آلایندگی یورو 4 را دارد و علاوه برآن از سیستم کاهنده آلایندگی SCR+DPF نیز بهره‌مند است. اتاق اسکانیا G410‌ نیز از سری کابین‌های سقف بلند این شرکت موسوم به Highline است که تجهیزاتی همچون دو عدد تختخواب و توری محافظ را در خود جای داده است. صندلی شاگرد نیز قابلیت تا شدن را دارد تا در هنگام استراحت آسایش بیشتری برای سرنشینان فراهم شود.
بخاری درجا، قفل ديفرانسيل، ترمز تپه، کروز کنترل، پيش گرمكن سوخت، پیش گرمکن ادبلو، آينه ها با تنظيم برقی، شيشه بالابر برقی شاگرد و راننده، فرمان با قابلیت تنظیم در دو جهت، سيستم تهويه مطبوع، قفل مرکزی، صفحه کیلومتر ساده با منوی فارسی، تاخوگراف، سیستم پخش با پشتیبانی از USB و AUX، چراغ مطالعه، چراغ روشنایی داخل اتاق، مبدل 24 ولت به 12 ولت، فن ترموستاتيک، قطع كن باتری، بوق بادی، جک و ابزار آلات، شلنگ 20 متری باد، دو عدد مثلث خطر، بادگير سقف، بکسل بند جلو، قفل درب مخزن سوخت و ادبلو و دفترچه راهنمای فارسی بخشی از امکانات استاندارد اسکانیا G410 هستند که برای راننده کاربردی و مفید به نظر می‌رسند.

اسکانیا سری G

اسکانیا سری G

در حال حاضر مدل‌های اسکانیا G410‌ جدیدترین و مجهزترین نمونه‌های موجود از این سری هستند که می‌توانید آن‌ها را در مدل 96 و 97 خریداری نمائید. مدل‌های قدرتمند اسکانیا G460 و مدل ساده‌تر اسکانیا G400 نیز در تعداد کمتری در بازار مشاهده می‌شوند و ممکن است خریداران با سطح بودجه کمتر را به سمت خود جلب نماید. در یک کلام می‌توان گفت که اسکانیا سری G‌ قدرتمند، مقرون به صرفه و جادار است و شما را از بابت پاسخگویی به نیازها و خواسته‌ها مایوس نخواهد کرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد