موضوعات داغ

برای خرید تسمه تایم چقدر باید هزینه کرد؟ + جدول

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
تمامی پیشرانه‌هایی که براساس سیستم احتراق داخلی ساخته می‌شوند، یک تسمه پلاستیکی به نام تسمه تایم را در خود جای داده‌اند. وظیفه تسمه تایم برقراری ارتباط میل لنگ به میل سوپاپ یا سوپاپ‌ها است و زمان‌بندی چهار عمل اصلی موتورهای درون‌سوز یعنی مکش، تراکم، انفجار و تخلیه را برعهده دارد.
از آن‌جایی‌که جنس تسمه تایم از پلاستیک است، در فواصل زمانی از پیش تعیین شده نیاز به تعویض پیدا می‌کند که این زمان تعویض بستگی به نوع خودرو دارد. بنابراین پس از پیمودن یک مسافت مشخص لازم است تا نسبت به خرید تسمه تایم و تعویض این قطعه اقدام نمایید. در غیر این صورت زمان‌بندی موتور شما برهم خواهد خورد که نتیجه مستقیم آن ایجاد خوردگی و سائیدگی در چرخ‌دنده‌های موتور است.
اما چه زمانی نیاز است تا نسبت به خرید تسمه تایم اقدام کنیم؟ به طور معمول خودروهای بنزینی در پیمایشی مابین 60 الی 120 هزار کیلومتر نیاز به تعویض تسمه تایم خواهند داشت. رقم دقیق این پیمایش در دفترچه راهنمای خودروها و وب‌سایت شرکت سازنده درج شده است. به طور معمول هر خودرو شش سال پس از زمان تولید خود نیاز به تعویض تسمه تایم پیدا می‌کند.

تسمه تایم

تسمه تایم

یکی از نکات مهم در رابطه با قیمت تسمه تایم و خرید تسمه تایم، به زمان تعویض آن باز می‌گردد. تسمه تایم نیز یکی از قطعات جانبی خودرو است و تمامی قطعات و لوازم خودروهای مختلف در طی یک الی دو سال اخیر افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده‌اند. با این حال لازم است تا به هزینه تعمیرات اتومبیل خود توجه داشته باشید.
برای مثال قیمت تسمه تایم خودروهای داخلی در محدوده‌ای بین صد الی دویست‌ هزار تومان برای شما هزینه در بر دارد اما اگر تسمه تایم اتومبیل خود را به موقع تعویض نکنید و این تسمه پلاستیکی پاره شود، دینام، پمپ هیدرولیک و قطعات هرزگرد بر اثر این حادثه آسیب شدیدی خواهند دید که تعمیر آن‌ها هزینه‌های گزافی برای مالک خودرو به همراه دارد.
همانند تمامی سیستم‌ها، موتور خودرو نیز یک سیستم دقیق است و با اعلام هشدارهایی راننده را از عدم کارکرد درست خود آگاه می‌کند. در مورد تسمه تایم نیز چنین مساله‌ای صدق می‌کند و با مشاهده نشانه‌های محسوسی متوجه خواهید شد که زمان تعویض تسمه تایم خودرو شما فرارسیده است. البته بهتر است تا قبل از اینکه چنین مسائلی رخ دهند نسبت به خرید تسمه تایم و تعویض آن پیش از زمان مقرر اقدام کنید.
خروج دود نامتعارف از اگزوز خودرو یا استارت نخوردن خودرو از جمله مشکلاتی هستند که به شما فرا رسیدن زمان تعویض تسمه تایم را یادآور می‌شوند. افزایش غیرمنطقی دور موتور در هنگام شتاب‌گیری و لرزش پیشرانه نیز یکی دیگر از دلایلی است که شما را به خرید تسمه تایم و تعویض این قطعه ترغیب می‌کند.

تسمه تایم

تسمه تایم

اما برای خرید تسمه تایم چه میزان باید هزینه کرد؟ برای خرید تسمه تایم اکثر خودروهای داخلی نیاز به پرداخت مبلغی در حدود 130 الی 200 هزار تومان خواهید داشت. همانند همیشه، تسمه تایم پراید ارزان‌ترین مورد در لیست قیمت تسمه تایم است و پس از آن نیز تسمه تایم پژو، تسمه تایم سمند و تسمه تایم پارس قرار دارند. تسمه تایم تندر 90 نیز سردمدار قیمت در این لیست است. در ادامه می‌توانید لیست قیمت تسمه تایم انواع خودروهای داخلی را مشاهده نمائید:

خودروبرندقیمت
پژو 405اسپیکال195 هزار تومان
سمند EF7ریکالتون325 هزار تومان
پرایددانگیل115 هزار تومان
پژو 206 تیپ 5پاورگریپ297 هزار تومان
تندر 90بورگ جرمنی200 هزار تومان
پژو 206 تیپ 2دانگیل150 هزار تومان
سمند و پارسریکالتون170 هزار تومان
تیبادیناپارت190 هزار تومان
ریوبوش280 هزار تومان
در مدت اخیر و با توجه به افزایش شدید قیمت لوازم یدکی، قیمت تسمه تایم نیز افزایش قابل توجهی داشته و بنابراین اجناس تقلبی با ظاهری مشابه لوازم اصلی و با قیمت پایین‌تر در بازار به وفور مشاهده شده‌اند. استفاده از چنین لوازمی قطعا به خودرو شما آسیب خواهد زد و دردسرهای بزرگتری را برای مالک خودرو به همراه خواهد داشت.
یکی دیگر از نکات قابل توجه در مورد قیمت تسمه تایم و خرید آن به تشخیص مکانیک باز می‌گردد. برای مثال ممکن است چرخ‌دنده‌ها یا هرزگردهای تسمه تایم دچار مشکل شده باشند، به همین دلیل شما نیاز به خرید کیت تسمه تایم پیدا خواهید کرد که برای شما هزینه‌ای بین 400 هزار الی یک میلیون تومان در برخواهد داشت. در زیر می‌توانید لیست قیمت کیت تسمه تایم خودروهای داخلی را مشاهده نمائید:

خودروبرندقیمت
پراید و تیباکنتیننتال380 هزار تومان
پژو 405 سمند و  پارسکنتیننتال390 هزار تومان
پژو 206 تیپ 5آی ان آ820 هزار تومان
تندر 90جی ام بی626 هزار تومان
ریوجی ام بی410 هزار تومان


نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/4/3
سلام ال نود مدل94 35 هزار تا کارکرد چه زمانی باید تسمه تایمش عوض بشه؟ممنون
1400/8/25
ماشین من مدل نود ودو هست شصت وهفت هزار تا کار کرده تسمه تایم براش، عوض کردم سه هزارتاکارنکرده پاره شد تسمه خودش، رو نگرداشته بودم توصندوق، دادم مکانیک جابندازه فکرکرد تازه خریدم گفت شرکتی تسمه خوبیه نفهمید کهنه خودشه گفتم قدیمیه همون قبلیس دوباره نگاه کرد گفت خیلی تمیز وسالمه فکرکردم نوه اصلا معلوم نیست کارکرده خلاصه جاانداختیم وروبه راه شد بااین حساب به نظرتون چند هزار تاممکنه کار کنه تاصدوبیست هزار تاکار میکنه یا دوباره بخرم بدم عوضش کنن بازم میگم تسمه خودش که انداختم فوق العاده تمیز و نو بود