موضوعات داغ

رونمایی از محصول جدید ایران خودرو K132 + فیلم و عکس

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

گروه صنعتی ایران خودرو در روز شنبه 7 تیرماه، به طور رسمی از پروژه K132 خود رونمایی کرد و کیانوش پورمجیب، معاون تحقیقات و طراحی و تکوین محصول جدید ایران خودرو به ارائه توضیحاتی در رابطه با آن پرداخت. در این مراسم به تولید 70 دستگاه خودروی K132 از شهریورماه امسال برای گذراندن مراحل کیفی این خودرو اشاره شد و قرار است که از بهمن ماه سال جاری، تولید انبوه آن در ایران خودرو آغاز شود.

این پروژه که در 15 دی ماه سال گذشته معرفی شده بود، حالا نسخه تکامل یافته آن معرفی شده و به جزییات فنی و امکانات بکار رفته در آن اشاره شده است. لازم به ذکر است که این خودرو براساس پلتفرم جدید IKP1 گروه صنعتی ایران خودرو توسعه پیدا کرده و با میزان خودکفایی بالای 90 درصدی به چرخه تولید این شرکت اضافه می شود. پیشرانه محرک این خودرو امکان تولید 115 اسب بخار قدرت و همچنین خروجی گشتاور 150 نیوتن متری را خواهد داشت که با دو گیربکس دستی و اتوماتیک به مشتریان عرضه می شود.

توضیحات

توضیحات

230 قطعه در این پروژه در دستور کار قرار گرفته که تعداد 123 قطعه آن از خودروهای دیگری همچون پژو 207 برداشته شده است، اما دیگر قطعه های مورد استفاده در این خودرو با نوآوری ساخته شده اند. مهم ترین ویژگی این خودرو که برای اولین بار در محصولات تولیدی گروه صنعتی ایران خودرو دیده می شود، بهره مندی از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی موسوم به ESC و همچنین سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها خواهد بود که تاثیر بسزایی در ایمنی اتومبیل خواهند گذاشت.

طراحی مجموعه سپر جلو در پروژه K132، بدون اتکا به شرکت های خارجی و تنها توسط کارشناسان و مهندسان داخلی شرکت توسعه پیدا کرده است و ضمن دارا بودن طراحی بروز و شکیل، به منظور ارتقا سطح ایمنی اتومبیل هم تمامی استانداردهای روز جهانی در نظر گرفته شده تا ایمنی بالاتری برای عابرین پیاده داشته باشد. در طراحی مجموعه سپر عقب K132 نیز یک طراحی بروز استفاده شده است و کلیه استانداردهای روز صنعت خودروسازی در شکل گیری ظاهر، قطعات و تقویت های داخلی آن مد نظر قرار گرفته است.

چراغ های جلو و عقب بکار رفته در پروژه K132 با استفاده از ماژول های LED و با یک طراحی بروز و شکیل توسعه پیدا کرده است و همچنین استانداردهای روز دنیا در توسعه آن رعایت شده است. این برای اولین بار است که طراحی جزییات مجموعه چراغ در داخل کشور انجام می شود.

توضیحات

توضیحات

در خودروی K132، اکسل جلو با طراحی روز دنیا توسعه پیدا کرده و برای اولین بار از مثلثی (طبق جلو) از نوع قاب پرسی استفاده شده است. از مهم ترین ویژگی این نوع طبق می توان به وزن کمتر و قابلیت تطبیق پذیری آن جهت استفاده در پلتفرم خودروهایی با کلاس های متفاوت و انتقال نیروی متفاوت به شاسی هنگام تصادفات اشاره داشت.

سیستم تهویه مطبوع پروژه K132 با همکاری تولیدکنندگان داخلی ساخته شده و از کامپوننت های سایر خودروهای داخلی استفاده شده است و به منظور خنک کاری بهتر، از اِواپراتورهای ارتقا یافته استفاده شده است.

طبق اعلام گروه صنعتی ایران خودرو، برای تولید خودروی K132 به خودکفایی بالای 92 درصدی دست پیدا کرده اند و کمتر از 8 درصد به خریدهای خارجی به منظور تولید و عرضه این خودرو نیاز خواهد بود. همانطور که گفتیم، گروه صنعتی ایران خودرو نمونه سازی اولیه را از خردادماه سال جاری با تولیدات قطعه سازان آغاز کرده و 70 دستگاه نمونه قبل از تولید انبوه برای بررسی نهایی در شهریورماه تولید خواهد شد و امیدوار است که تا بهمن ماه سال جاری، این خودرو به مرحله تولید انبوه و عرضه به مشتریان برسد.

نظرات کاربران

40 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/4/7
خوب امیدوارم ماشین با کیفیت تولید شه
از ظاهر که مشخصه از کسی تقلب یا بازم تکراری نیست طراحیش از ظاهر که خوشم اومد امیدوارم متریال هم خوب وقیمت مناسب باشه اگه دلال ها بزارن☹
1399/4/8
سلام دوست عزیز در پاسخ به شما عرض کنم که این ماشین فقط و فقط یک فیس لیفت از پژو ۳۰۱ هست اونم در بخش ممای جلو و عقب و دیگر هیچ.
1399/4/9
گفته بودن بر پایه پژو ۳۰۱ هست ولی من باز هم یک سمند فیس لیفت می بینم
1399/4/7
از همین الان میگم.اون چراغای عقبش راننده پشتی هارو خیلی اذیت خواهد کرد......واقعا یعنی یه مهندس کار بلد تو این ویران خوردو پیدا نشده که همچین مشکل بزرگی رو ببینه؟؟؟؟؟؟بابا همین اچ سی کراسم این مشکلو داشت.....بازم تکرار کردن؟؟؟؟؟؟
1399/4/7
موقع رونمایی اپشن ها در حد بنز، موقع تحویل سر رینگ آلومینیومی و قالپاق به اختلاف نظر میرسن
1399/4/7
خیلی خیلی قشنگه و بهترین خودرو ایرانیه...🥰⁦♥️⁩⁦👌🏻⁩⁦👌🏻⁩⁦👌🏻⁩
1399/4/12
بهترین لگن ایرانی
1399/4/7
سمند جدید بعد از 17 18 سال (دنا و سورن فقط فیس لیفتی از سمند بودن) . ماشین زیبایی . جدا از اینکه کیفیت و فنی ماشین معلوم نیست
1399/4/8
عمویی این پلتفرمش کلا یه چیز دیگس
1399/4/9
حاجی جان من که نگفتم پلتفرم قبلیرو استفاده کردن . گفتم سمند جدید همین!!
1399/4/7
واسه من خیلی عجیبه که بالای۹۲درصد قطعات ساخت داخل باشه اما حتی تو نمونه نمایشگاهی از لاستیکه چینی استفاده بشه!!! اونم زمانیکه لاستیکای ایرانی از چینیا اصلا کم نمیارن. متاسفانه اکثر ماشینای ایران خودرو با لاستیک چینی عرضه میشن. تو ایران مجبور به سوار شدن بی کیفیت ترین ماشینای جهانیم با بالاترین قیمت به اسم اینکه کالای ملی هستش، بعد تو همین کالای ملی که حالا خدا میدونه به چه خاطر از جنسای چینی استفاده میشه که نمونه بهترش تو کشور خودمون تولید میشه و کارخونه هاش رو به ورشکستگین
1399/4/7
به نظر میاد جلو فیس لیفت دنا و شاسی دنا باشه با قیافه پخته تر
1399/4/8
همینقد که ماشین جدید میزنیم تو این شرایط بازم خوبه ولی الگو های طراحیش خیلی شبیه اپتیماست که متاسفانه فقط توی طرح چراغاش مشهوده! اگر یه لطفی می کردن و فرم بدنه بخصوص نمای عقب رو کامل از رو اپتیما میزدن که خیلی سپاس گزار میشدیم%
1399/4/8
نمیدونم چرا از طراحیش تعریف میکنید به نظرم که خوب نیست،جلوش خوبه ولی طراحی بدنه و پشتش خوب نیست و با هم همخوانی نداره انگار حاصل ازدواج دنا و سایناست جلو دنا پشت ساینا اینه بغلاش به طراحی بدنه و جلو نمیخوره.دنا پخته تر این شکیل تر.
1399/4/13
آفرین از جلو خوبه ولی از پشت که سایناست و از بغل هم دنا
1399/4/8
همون پژو 301 هست. عرض ماشین خیلی کم نیست؟؟
1399/4/8
به نظر من حرف زدن در رابطه با شکل و ظاهری و طراحی بیرونی و داخلی هنوز خیلی زوده. مطمئنم همین دوستانی که الان به و به و چه چه راه انداختن توی کامنتاشون وقتی قیمت رسمی این خودرو اعلام بشه میان همینجا کامنت میزارن که "چی؟ انقدر پول بدیم پای این آشغال کپی چینی فلان" !
کی میخوایم سر عقل بیایم آخه !!!؟؟؟
1399/4/8
ولا چینی های موجود تو بازار رو ترجیح میدم به چندین دلیل....
1399/4/8
دوستان بهتون بگم که این خودرو باز هم از روی پلت فرم پژو 301 تقلید شده یعنی ما باز هم تقلب کردیم
میتونید برید تو اینترنت ببینید پلتفرم پژو 301 رو خودتون فرق رو میفهمید:)))))))))))
1399/4/16
دوست عزیز در زمان برجام براساس قرار داد ایران خودرو با پژو سیتروئن قرار بر این شد که اگه طرف مقابل یعنی پژو از قرار داد خارج بشه ایران خودرو حق داره که از پلتفرم 301 و همچنین 2008 استفاده کنه . به این نمیگن تقلید به این میگن زرنگ بازی که ما هم استادشیم و تونستیم راحت بدنشونو ازشون بگیریم . البته که این بدنه هم در سال 2019 از طرف پژو کنار گإاشته شد و پلتفرم جدیدی ارایه داد .
1399/4/8
آخه یعنی یه طراح با سواد تو این ویران خودرو پیدا نمیشه. خیلی زشت بود
1399/4/8
پلتفرم ۳۰۱ هست با ارزانسازی و جالبه که خود پلتفرم های کد ۱ پژو ارزان سازی شده و برای کشورهای درحال توسعه است
کلا در رده همون ۲۰۶ اس دی هست با بهینه سازی و کمی بزرگتر
1399/4/8
سلام،دربحث طراحی ایران خودرو از اونی که بوده خیلی بهتر شده،طراحی یک تکه چراغ عقب رو احتمالا از آزرا الهام گرفتن ولی علاوه بر اذیت راننده پشتی اگر چراغ کوچکترین آسیبی ببیند یا بشکند طبیعتا کل اون مجموعه باید عوض بشود که هزینه سنگینی رو روی دست صاحبش می گذارد.در بحث طراحی سپر هم خیلی از دنا بهتره و جوان پسند تره.در کل ایران خودرو پیشرفت کرده امیدوارم یک اسم خوب هم براش انتخاب کنند.
1399/4/8
رینگهاش واقعا خوب و اسپرته
فقط جای تاسف داره که با این همه لاستیک ایرانی نمونه خارجی روی خودروی ملی هست.شاید مهمترین دلیل گرانی تایر همین سیاست های خودرو سازان باشد....
1399/4/8
باسلام
چرا ایرانخودرو نمیتونه این فاصله لبه کاپوت رو با جلو پنجره حل کنه؟؟؟!!! دنا هم همین مشکل رو داره این هم که بدتر اصلا لبه کاپوت با جلو پنجره کلی پائین و بالاست
1399/4/8
دقیقا ... کلی توی ذوق می زنه
1399/4/8
برام عجیبه ولی با دیدن جلوپنجره و رینگاش ی ذره تو ذهنم پیکان 57 تداعی شد!
1399/4/8
قرار بود و شایعه شده بود که از موتور +TC7 که ارتقائ یافته EF7 بود استفاده بشه که قدرت بیشتری داشته باشه ولی چی شد که رفتن سراغ موتور ضعیفتر ، حداقل دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک که موتور قویتری داره !!!!!!!!!!!!!!!! باید اولین خوردوی طراحی داخل که این همه میخوان روش مانور بدن با شرایط فنی قویتری ارائه میدادن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
1399/4/8
با عرض سلام خدمت همه بزرگواران و دوستان.
تصاویر را دیدم و موارد زیر برایم جالب بود:
1- چرا قسمت عقب بدنه خودرو را با این چیزی که مثل چادر خودرو است پوشاندن؟ خوب حداقل از یک چیز جالب تر به جای این استفاده می‌کردند!!!
2- درسته که نمونه اولیه است و خواهند گفت: "بعدش درست می‌شود" ولی آخر جرا گوشه‌های سپر کنار چراغ‌ها با بدنه خوب جفت و جور نیست؟؟؟ چرا لبه قاب جلو پنجره هماهنگ با لبه درب موتور(کاپوت) نیست و انگار در قسمت‌های وسطی این فاصله بیشتر است؟؟؟
و بالاخره
3- چرا بعد از این همه سال نمی‌توانیم چراغ‌های راهنمای روی گلگیرها را به آئینه‌ها منتقل کنیم؟؟؟ یعنی تا این حد سخت است و ما تا این حد ناتوانیم؟؟؟
1399/4/8
این خودرو همان پژو 301 برجامی اسست که فیس لیف شده .خودروی جدیدی نیست.
1399/4/9
عکس اپتیما رو گذاشتن جلوشون گفتن چیکار کنیم خزتر بشه ؟ که این از آب دراومده .
1399/4/9
تیم پارا المپیک طراحان ایران خودرو در جواب دهه ها انحصار تولید و هدر دادن سرمایه های کشور، یه ماشین درجه سه معرفی کردن و فکر کنم انتظار دارن لکسوس و آئودی و پورشه برن بمیرن. در حقیقت این محصولات در مقایسه با کمیت، کیفیت و زیبایی برندهای شناخته شده جهان، ریشخندی به اعتماد نیم قرنه کشور به مدیران ناکارامد صنایع ایران هستند.
1399/4/10
اینا همش تداعی کننده اون جمله معروفه که می فرماید: "بنز و هیوندای نمیتونند این استاندارد ها رو پاس کنند" !
1399/4/9
سانروف هم برای 132کا بگذارید اما طراحی عقب زیبا ی حرفه ای نیست کمی کوسه ای می بود با همین چراغهای یک تیکه ولی کمی بزرگتر و پهن تر بسیار شیکتر میشد
1399/4/9
همون پلتفرم سمنده به ستون عقب و ابعاد نگاه کنید همونه
1399/4/11
متاسفانه هماهنگی در طراحی بدنه دیده نمی شود .طراحان این مجموعه فاقد تجربه و پختگی لازم برای خلق یک مفهوم مستقل در طراحی خودرو هستند . با دیدن بدنه ، همزمان به یاد سمند و دنا و 301 می افتید .
1399/4/11
دنا فیس لیفته و هیچ ربطی به پژو 301 نداره
1399/4/11
جلو فورد موستانگ 2015 به بعد
عقب دوج چلنجر 2016 به بعد
خودروی ملی ایرانی !!!!!!
1399/4/12
ولا طراحی شاهین سایپا یه سروگردن که هیچ ۱۰۰ سرو گردن از این بهتره

1399/4/15
بسیار متاسف هستم که ایران با آن همه سابقه تولیدات صنعتی از دهه ۴۰ خورشیدی و آن همه منابع که داشتیم و داریم، هیچ گونه زیرساخت صنعتی واقعی، استاندارد و به روز نداریم و درحال منتاژ چنین اسباب بازی هایی هستیم. کره جنوبی بدون هیچ گونه منابع چه کرده و ما چه کرده ایم.افسوس و هزاران افسوس