موضوعات داغ

مشخصات فنی و تجهیزات رفاهی ایران خودرو K132 اعلام شد

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

هفته گذشته محصول جدید گروه صنعتی ایران خودرو با نام K132 معرفی شد و سپس معاون تحقیقات، طراحی و تکوین این پروژه به ارائه اطلاعاتی در رابطه با آن پرداخت که جزییات آن را مورد بررسی قرار دادیم. حال اطلاعات تکمیلی این محصول توسط ایران خودرو منتشر شده که در ادامه به بررسی جزییات آن خواهیم پرداخت.

این خودرو براساس پلتفرم جدید IKP1 گروه صنعتی ایران خودرو توسعه پیدا کرده و با میزان خودکفایی حدود 92 درصدی به چرخه تولید این شرکت اضافه می شود. هرچند طی روزهای گذشته معاون وزیر صمت اعلام کرد که در تلاش برای داخلی سازی 8 درصد باقی مانده این محصول هستیم تا یک خودروی کاملا بومی داشته باشیم و برای تولید و عرضه آن به مشتریان هیچگونه مشکلی وجود نداشته باشد.

در بخش فنی، خودروی K132 از موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری EC5 سود می برد که توانایی تولید 110 اسب بخار قدرت در دور موتور 6000 و خروجی گشتاور 150 نیوتن متری در دور موتور 4800 را دارد که با هدایت این نیرو به چرخ های جلو، حداقل شتاب 9.5 ثانیه با گیربکس 5 سرعته دستی و حداقل شتاب 11.5 ثانیه با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بدست می آید. با رعایت استانداردهای یورو 5، مصرف سوخت این اتومبیل در نسخه گیربکس دستی معادل 6.7 لیتر و در نسخه اتوماتیک معادل 7.15 لیتر به ازای کارکرد ترکیبی 100 کیلومتر خواهد بود.

ایران خودرو K132

به طور کلی خودروی K132 با طول 4505 میلی متر، عرض 1748 میلی متر، ارتفاع 1466 میلی متر و فاصله بین دو محور 2652 میلی متری ساخته شده است که از این ابعاد و اندازه، محفظه بار 640 لیتری و حداقل وزن 1150 کیلوگرمی در نسخه دستی و حداقل وزن 1190 کیلوگرمی در نسخه اتوماتیک با مخزن سوخت پر بدست آمده است.

پیش از این اعلام شده بود که 230 قطعه در این پروژه در دستور کار قرار گرفته که تعداد 123 قطعه آن از خودروهای دیگری همچون پژو 207 برداشته شده است، اما دیگر قطعه های مورد استفاده در این خودرو با نوآوری ساخته شده اند. مهم ترین ویژگی این خودرو که برای اولین بار در محصولات تولیدی گروه صنعتی ایران خودرو دیده می شود، بهره مندی از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی موسوم به ESC و همچنین سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها خواهد بود که تاثیر بسزایی در ایمنی اتومبیل خواهند گذاشت.

از لحاظ امکانات و تجهیزات، هر دو نسخه دستی و اتوماتیک امکانات خوبی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند، اما با خرید نسخه اتوماتیک می توانید 4 کیسه هوای ایمنی راننده، سرنشین جلو و جانبی، آینه های جانبی برقی راهنمادار با قابلیت تاشوندگی، کمربندهای ایمنی جلو و عقب 3 نقطه ای، رینگ های 16 اینچی آلومینیومی، سنسور نور و باران، روکش چرمی و پارچه ای و همچنین ورود بدون کلید را داشته باشید.

ایران خودرو K132

از امکانات و تجهیزات مهمی که با خرید هر دو نسخه می توان دریافت کرد، می توانیم به فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی، سیستم تهویه برقی، سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایشگر 7 اینچی مجهز به پورت USB، بلوتوث، میرورینگ، بلندگوهای روی داشبورد و طاقچه عقب، سیستم ضدسرقت، سنسور عقب، سیستم پایش فشار باد لاستیک، کروز کنترل، ستون فرمان تلسکوپی و نمایشگر دمای محیط اشاره کرد.

از نظر ظاهری، طراحی مجموعه سپر جلو در پروژه K132، بدون اتکا به شرکت های خارجی و تنها توسط کارشناسان و مهندسان داخلی شرکت توسعه پیدا کرده است و ضمن دارا بودن طراحی بروز و شکیل، به منظور ارتقا سطح ایمنی اتومبیل هم تمامی استانداردهای روز جهانی در نظر گرفته شده تا ایمنی بالاتری برای عابرین پیاده داشته باشد. در طراحی مجموعه سپر عقب K132 نیز یک طراحی بروز استفاده شده است و کلیه استانداردهای روز صنعت خودروسازی در شکل گیری ظاهر، قطعات و تقویت های داخلی آن مد نظر قرار گرفته است.

ایران خودرو K132

به گفته ایران خودرو، چراغ های جلو و عقب بکار رفته در پروژه K132 با استفاده از ماژول های LED و با یک طراحی بروز و شکیل توسعه پیدا کرده است و همچنین استانداردهای روز دنیا در توسعه آن رعایت شده است. این برای اولین بار است که طراحی جزییات مجموعه چراغ در داخل کشور انجام می شود. در خودروی K132، اکسل جلو با طراحی روز دنیا توسعه پیدا کرده و برای اولین بار از مثلثی (طبق جلو) از نوع قاب پرسی استفاده شده است. از مهم ترین ویژگی این نوع طبق می توان به وزن کمتر و قابلیت تطبیق پذیری آن جهت استفاده در پلتفرم خودروهایی با کلاس های متفاوت و انتقال نیروی متفاوت به شاسی هنگام تصادفات اشاره داشت.

طبق اعلام گروه صنعتی ایران خودرو، برای تولید خودروی K132 به خودکفایی بالای 92 درصدی دست پیدا کرده اند و کمتر از 8 درصد به خریدهای خارجی به منظور تولید و عرضه این خودرو نیاز خواهد بود. ایران خودرو نمونه سازی اولیه را از خردادماه سال جاری با تولیدات قطعه سازان آغاز کرده و 70 دستگاه نمونه قبل از تولید انبوه برای بررسی نهایی در شهریورماه تولید خواهد شد و امیدوار است که تا بهمن ماه سال جاری، این خودرو به مرحله تولید انبوه و عرضه به مشتریان برسد.

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/4/15
اسم ۱.۶ لیتری میاد حالم بهم میخوره از پژو
1399/4/15
عالی بهترین ماشین ایران خودرو هست بهمن اومد میخرمش چون می دونم از همه ی ماشین های ایران خودرو بهتر تحقیق کردم طراحی از آلمان ایران خودرو هر چی داشت رو روی این ماشین پیاده کرد عالی فقط اگر قیمتش اوکی باشه میخرم مردم هم میخرن شتاب عالی قیافه عالی امنیت عالی کیفیت عالی امکانات عالی میدونم الان همه می گن ایران خودرو همه ی ماشین هاش آشغاله ولی این فرق داره من تحقیق کردم فهمیدم خیلی خوب هست پیشنهاد میکنم بخرین وقتی اومد همون اول هم بگیرین که تازه هست امکانات هم عالی چون خیلی زیاد هست و کاربردی یه چیزی هست که مرگ نداره عالی هست طراحیش هم عالی هست همه چیز عالی من میخرم
ممنون از خودرو بانک
ماشالله
1399/4/20
آفرین به شما که اینقدر‌خوبی😅😅
1399/4/20
دوحالت داره ،یاسهام دار اون شرکتی ،یاتاحالا ماشین خوب سوارنشدی که اینقدر تعریف این اشغالا رومیدی
1399/4/15
سلام ، به نظر من نسخه اتوماتیک بهتر است قدرت بیشتری داشته باشد .
1399/4/15
جالبه اینهمه میگن خودروی ملی
چهره عقبش که کاملا شبیه کیا ریو 2019 هستش،موتورشم که مال فرانسس...حتی لاستیک این نمونه داخل عکس چینیه مارک تراینگل...بعد میگن خودروی ملی
1399/4/15
نمیدونم چرا بی روحه جذابیتی نداره
1399/4/16
از دنا پلاس که ساده تره .نه سانروف .نه انتن کوسه ای .نه ایینه راهنما دار ،نه چراغ جلو لنز دار .نمای پشتشم که جالب نیست
1399/4/16
دقت کردین سانروف نداره؟