موضوعات داغ

اتفاقی عجیب؛ فراری نشان تجاری طراحی 250 GTO نمادین خودش را از دست داد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

تاکنون حرف‌های زیادی درباره فراری 250 GTO زده شده، اما این یکی کاملا جدید است. طبق گزارشات، فراری نشان تجاری طراحی نمادین این خودرو را از دست داده و حالا یک شرکت ایتالیایی دیگر حق ساخت نسخه‌های مدرنی از این مدل کلاسیک را به دست خواهد آورد.

در سال ۲۰۱۸، شرکت طراحی آرس دیزاین مستقر در مودنا، اعلام کرد قصد ساخت یک نسخه مدرن از 250 GTO را با استفاده از فراری ۸۱۲ سوپرفست دارد. این پلتفرم کاملا برای نسخه مدرن GTO با کاپوت طویل و پیکربندی موتورش مناسب بود. آرس دیزاین قصد داشت یک بدنه سفارشی بسازد که کپی دقیقی از GTO اصلی نبود، اما الهامات زیادی از این خودرو افسانه‌ای می‌گرفت. در سال ۲۰۱۸، دنی بهار مدیر عامل آرس دیزاین گفته بود این خودرو یک تفسیر مدرن است و کپی نسخه کلاسیک نخواهد بود.

این تصمیم با مخالفت فراری روبرو شد، چون این شرکت تصمیم گرفت این اختلاف ‌نظر را به صورت قانونی حل کند. آرس دیزاین به ماده‌ای در قانون اداره محافظت فکری اتحادیه اروپا اشاره کرد که خلاصه آن از دست دادن یک نشان تجاری به دلیل استفاده نکردن از آن پس از مدتی است. طی این دادخواهی، این عقیده مطرح شد که فراری از دهه ۱۹۶۰ تاکنون در تولید هیچ خودرویی از طراحی GTO استفاده نکرده است. این علائم تجاری می‌توانند پس از پنج سال عدم استفاده لغو شوند، و در نهایت اداره محافظت فکری اتحادیه اروپا حق را به آرس دیزاین داد.

GTO

البته فراری به صورت کامل حقوق طراحی GTO را از دست نداده است. این شرکت همچنان می‌تواند در تولید اسباب‌بازی‌ها و ماکت‌ها از این طراحی استفاده کند، که طرفداران زیادی هم دارد. اما فراری دیگر حق طراحی خودروهای واقعی با استفاده از طرح GTO را ندارد.

حالا آرس دیزاین برای طراحی بازسازی مدرن خودش مشکلی ندارد و فقط قصد دارد ۱۰ نسخه از این مدل خاص تولید کند. از طرفی، فراری در زمینه محافظت از برند خودش خیلی حساس است، پس شاید به این راحتی حقوق یک طراحی خاص خودش را از دست ندهد و شاهد ادامه پیگیری‌های فراری در این زمینه باشیم.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد