موضوعات داغ

انتقاد از ابطال قانون «تعیین سن فرسودگی خودروها» از سوی شورای نگهبان

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول

با توجه به گفته های دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست، شورای رقابت آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک که درباره سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه بود ابطال کرد.

به نقل از ایسنا، بهزاد اشجعی در این خصوص توضیح داد: «این ماده دولت را موظف می کند که سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه را تعیین کند. اما فردی که یک خودروی تویوتای لندکروز 20 ساله دارد با شکایت به دیوان عدالت اداری توانسته آیین‌نامه ماده 8 قانون هوای پاک را ابطال کند.»

وی ادامه داد: «دیوان عدالت اداری در این خصوص نظر شورای نگهبان را جویا شده و فقهای این شورا نیز تعیین سن فرسودگی را عملی خلاف شرع دانسته و تاکید کرده اند که راهکارهای بهتری در این زمینه وجود دارد.»

اشجعی افزود: «هرچند نمی توان حق مالکیت افراد را سلب کرد اما باید توجه کرد که آلوده شدن هوا به وسیله خودروی 20 ساله نیز حقوق عامه است و زمانی‌که موضوع حقوق عامه مطرح می‌شود باید مسئله را به‌صورت کلان بررسی کرد. این نکته قابل توجه است که سالانه 30 هزار نفر در کشور بر اساس آلودگی هوا فوت کرده و 2.6 میلیارد دلار خسارت‌های اقتصادی به کشور وارد می شود. این موارد نیز جزو حقوق مردم است و در کل اسقاط خودرو های فرسوده می‌تواند در جهت حفظ حقوق عامه باشد.»

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه توضیح داد: «راهکار بهتر در این خصوص مسئله معاینه فنی است که زیرساخت های آن در کشور ما فراهم نیست. به عنوان نمونه از 11.5 میلیون موتوری که در کشور موجود است سال گذشته تنها 100 دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند. بنابراین تا زمانی‌که زیرساخت‌های معاینه فنی دقیق و نظارت بر آن تشدید نشده است نمی‌توانیم برای تعیین شاخص اسقاط روی معاینه فنی حساب کنیم»

گفته می شود سن فرسودگی خودروها در اروپا بین 14 تا 15 سال است که البته در کشور ما این رقم به 20 سال رسیده بود اما با این وجود همچنان شورای نگهبان قانون تعیین سن فرسودگی خودروها را باطل کرده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد