موضوعات داغ

راس براون: کپی کردن در فرمول یک امری عادی است

عکس مطلب اول

راس براون، مدیر فرمول یک، می‌گوید که کپی کردن طراحی تیم‌ها در فرمول یک امری عادی و استاندارد است. در گرندپری مجارستان، تیم فرمول یک رنو بار دیگر داکت ترمز چرخ‌های جلوی تیم ریسینگ پوینت را زیر سوال برد تا نتیجه این گرندپری را نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دهد. اگرچه که قصد اصلی رنو و بقیه تیم‌ها شفافیت در مورد موضوع کپی کردن در فرمول یک است. آیا کپی کردن طراحی یک تیم دیگر در فرمول یک مجاز است یا خیر؟ جواب این سوال می‌تواند روند حرکتی طراحی تیم‌های فرمول یک را متحول کند و در صورت مجاز اعلام شدن چنین حرکتی، شاید شاهد 20 مرسدس در پیست باشیم! اما غیرقانونی خواندن آن می‌تواند ریسینگ پوینت را در چاهی عمیق بیاندازد و آن‌ها متحمل ضرر هنگفتی خواهند شد. راس براون در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

به نظر من کپی کردن در فرمول یک استاندارد است. در شرایط عادی هر تیمی عکاس‌هایی دارد که به منظور آنالیز بقیه خودروها، هزاران عکس از آن‌ها می‌گیرند. هدف این کار کپی کردن بهترین ایده‌هاست. ما قبلا عادت داشتیم به عکاس‌های‌ خودمان لیست خرید بدهیم. من از همه مدیران فنی تیم‌ها در پداک درخواست می‌کنم که اگر تا به حال هیچ طرحی را کپی نکرده‌اند، دست خود را بالا بیاورند. هیچ دستی را بالا نخواهید دید. من هم قطعا از بقیه کپی کرده‌ام.

براون معتقد است که تغییر قوانین بین سال 2019 و 2020 باعث ایجاد چنین شبهه‌ای در فرمول یک شده و کار فدراسیون جهانی را بسیار سخت کرده است. در سال 2019، داکت ترمز جزو قطعاتی محسوب می‌شد که تیم‌ها می‌توانستند از دیگر سازندگان خریداری کنند، اما در قوانین امسال این قطعه به لیست اضافه شده است و هر تیمی باید طراحی خود را داشته باشد. اگرچه که تیم‌ها باید طراحی جدیدی داشته باشند اما نباید از کنار این نکته ساده بگذریم که تیم‌ها طراحی‌ فصل گذشته قطعاتی که استفاده کرده‌اند را فراموش نمی‌کنند. وی ادامه داد:

ریسینگ پوینت در سال گذشته به داکت ترمز خودروی 2019 مرسدس دسترسی داشت و می‌توانست از آن استفاده کند زیرا این قطعه در لیست نبوده است. امسال این قطعه در لیست وجود دارد و شما باید طراحی خود را برای آن داشته باشید. با این وجود، ریسینگ پوینت نمی‌تواند اطلاعات و علم خود در مورد قطعه‌ای که در فصل 2019 از آن استفاده کرده است را فراموش کند. فکر می‌کنم غیر منطقی است که فکر کنیم می‌توانند این اطلاعات را از ذهن‌شان پاک کنند. حل کردن این مسئله، مشکلی بسیار سخت برای کارشناسان FIA می‌باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد