موضوعات داغ

موتور XU پلاس ایران خودرو امسال به تولید انبوه می ‌رسد + مشخصات

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

محمد کاظمی، مدیر طرح موتور XU پلاس با اشاره به قوانین سختگیرانه برای استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت در سال های 96 و 97، از ساخت موتور جدید XU پلاس با ظرفیت تولید سالیانه 100 هزار دستگاهی خبر داد و سپس اعلام کرد که طبق برنامه ‌ریزی ‌های صورت گرفته، در آینده نزدیک بر روی سه خودروی پژو ۴۰۵ دوگانه‌ سوز، پارس و سمند مورد استفاده قرار گرفته و سپس بر روی خودروهای کار ایران خودرو نیز بکارگیری خواهد شد. در حال حاضر موفق به توسعه و داخلی سازی موتور XU7 شده ایم و در بین موتورهای دارای بازده خوب و مشتری پسند قرار می گیرد که برهمین اساس تصمیم به ارتقای آن گرفته ایم.

به گزارش خودروبانک و به نقل از ایکوپرس، با هدف عمل به مسئولیت اجتماعی و ارتقای سطح آلایندگی به استانداردهای یورو 5، کاهش حداکثری مصرف سوخت، ارتقای سطح کیفی و همچنین افزایش 10 درصدی خروجی قدرت و گشتاور، موتور XU پلاس توسعه پیدا کرده و قرار است که در آینده بر روی محصولات گروه خودروسازی ایران خودرو مورد استفاده قرار گیرد. برای ارتقای این موتور نزدیک به 35 قطعه آن تغییر پیدا کرده است و همچنین تا پایان امسال به تولید انبوه خواهد رسید.

محمد کاظمی در ادامه با اشاره به نام جدید این موتور که از این پس با نام XU پلاس شناخته می‌ شود، تصریح کرد که تمام فرآیند توسعه محصول، ساخت قطعات و قالب ها، مجموعه ها و سامانه ها به صورت صد در صد داخلی و با کمک متخصصان مرکز تحقیقات ایران خودرو، ایپکو، ساپکو و تمامی سازندگان رتبه یک کشور انجام شده است و هیچگونه قرارداد و وابستگی به خارج از کشور برای ساخت این موتور وجود ندارد که این موضوع باعث شده تا صرفه جویی ارزی بالایی را برای صنعت خودروسازی کشور داشته باشیم.

لازم به توضیح است که این موتور با توجه به ارتقای مشخصات فنی و کیفی، ارتقای سیستم خنک ‌کاری، بهبود انتقال قدرت موتور و تغییرات در نمای ظاهری اجزای موتور که نسبت به موتور جاری XU7 کاملا متفاوت است، به ‌عنوان موتور نسل جدید خانواده XU به مشتریان عرضه خواهد شد. تا پیش از این تمام فرآیند توسعه احتراقی موتور، نگاشت و طراحی سامانه با فناوری بالا در خارج از کشور انجام می شد و یا با کمک مشاوران خارجی صورت می گرفت که ارزبری بالایی را به همراه داشت، اما اکنون این فرآیند به صورت کامل در ایپکو انجام می شود و نگاشت موتور هم کاملا در داخل کشور و توسط سازندگان داخلی انجام شده است که یکی از دستاوردهای بزرگ این پروژه به شمار رفته و دست کم صرفه جویی سه میلیون یورو فقط در حوزه توسعه محصول به همراه داشته است.

مدیر طرح موتور XU پلاس در پایان اعلام کرد که همانند موتور پایه XU سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه ظرفیت تولید خواهد بود. این موتور با حفظ حجم سیلندرهای خود، افزایش قدرت و گشتاور را به همراه داشته است و همچنین میزان مصرف سوخت 100 کیلومتر آن در استفاده های شهری به چیزی حدود 7.7 لیتر رسیده است. این محصول همچنین دوگانه سوز بوده و در شرایط گازسوز می تواند تجربه رانندگی خوبی را برای مشتریان خود فراهم کند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/5/12
با توجه به این که تویه همچین شرایطی هستیم همینم خیلی خویه قبلیه مصرفش بالا بود و رو فریویل ۱۰۰ اشب میداد کلا این هم مصرفش کمتره هم قدراش بیتشره فقط بند وسط سوپاپ هایه دود کنار هم که باعث واشر زدن میشد تا ببینیم چیکار کردن
1400/4/11
واقعااااا عرضه ندارید این موتور آشغال و ۱۶ سوپاپ کنید
1400/6/13
اینکه سالی یبار واشر میزنه هر سه سال یبارم باید سر سیلندر عوض بشه این کارا چیه ؟یه موتور نمیتونید طراحی کنید ؟ حداقل پنج سال عمر کنه مفید ؟