موضوعات داغ

گوردون موری T50 به عنوان خودرویی جدید از سوی طراح مشهور رونمایی شد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

گوردون موری نامی است که عاشقان فرمول یک او را تحسین می‌کنند. ۳۰ سال پیش، او با خودرو مسابقه‌ای خودش، فرمول یک را شوکه کرد. حالا جدیدترین مخلوق او رسما معرفی شده ‌است. GMA T50 مدل ۲۰۲۱ دوباره وارد فرمول یک خواهد شد. این ابرخودرو جدید نه‌تنها خیلی سبک است، بلکه موتور خیلی قدرتمندی هم دارد.

وزن و اندازه

GMA T50 مانند دیگر شاهکار موری یعنی مک ‌لارن F1 خیلی سبک و جمع‌وجور است. این مدل فقط ۹۸۶ کیلوگرم وزن دارد. این خودرو گنجایش ۳ نفر را دارد و راننده در مرکز کابین می‌نشیند. گوردون موری T50 به اندازه یک پورشه ۹۱۱ عریض است، اما ۶.۶ اینچ کوتاه‌تر و ۳.۵ اینچ کم‌ارتفاع‌تر از آن است و همچنین فاصله بین دومحور آن ۹.۸ اینچ بیشتر است. موری از فیبرکربن برای کاهش وزن استفاده کرده است.

نکته مهم‌تر از وزن، طراحی بدنه است. همانطور که گوردون موری گفته: من از طراحی رایانه‌ای استفاده نمی‌کنم، بنابراین تمام طرح‌های مفهومی روی یک تخته طراحی انجام شده‌اند.

T50

این خودرو از نمای جلو بسیار شبیه مک‌ لارن F1 است. GMA T50 شیشه جلوی تقریبا گرد، پنجره‌های بزرگ روی درها و صفحات شفافی روی سقف دارد. نه تنها بدنه، بلکه شاسی از فیبرکربن ساخته شده که فقط ۱۵۰ کیلوگرم وزن دارد.

پیشرانه

حالا نگاهی به موتور گوردون موری T50 بیندازیم. این خودرو مجهز به یک موتور V12 سبک است. این موتور فشرده برای انتقال توان بالا طراحی شده‌ است. این موتور ۴ لیتری در دور موتور ۱۱۵۰۰ دور بر دقیقه توان ۶۵۴ اسب‌بخار تولید می‌کند. دور موتور نهایی این موتور ۱۲۱۰۰ دور بر دقیقه است. گشتاور نهایی نیز ۴۶۶ نیوتن‌متر است که در دور موتور ۹۰۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌شود.

این خودرو همچنین مجهز به آیرودینامیک فعال است تا کشش کمتری داشته باشد. این تنظیمات که Vmax نامیده می‌شود، باعث تولید ۴۹ اسب‌بخار اضافی توسط مولد استارت ۴۸ ولتی خودرو می‌شود. این خودرو با توان ۱۶۴ اسب‌بخار در هر لیتر، رکورد بیشترین قدرت خروجی بین تمام خودروهای جاده‌ای را در اختیار دارد.

T50

موری اتوموتیو قصد دارد فقط ۱۰۰ نسخه از گوردون موری T50 بسازد و قیمت اولیه آن ۲.۳۶ میلیون پوند است. تولید این خودرو از ژانویه ۲۰۲۲ آغاز می‌شود، بنابراین تحویل آن به خریداران از اواخر همان سال آغاز خواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد