موضوعات داغ

آیا خرید رانا کارکرده منطقی است؟ + مزایا و معایب رانا

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

رانا یکی از خودروهای ملی ایران خودرو است که در حقیقت نمونه ارزان‌سازی شده و فیس لیفت پژو 206 صندوقدار به شمار می‌رود. این خودرو از سال 1391 تاکنون در ایران خودرو به تولید می‌رسد و اخیرا نیز این شرکت نمونه بهینه‌سازی شده آن موسوم به رانا پلاس را به بازار معرفی کرده است.

رانا در طول حدود هشت سال حضور خود در بازار خودرو کشورمان، فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است. این خودرو در ابتدا با اختلاف قیمت اندکی با پژو 206 صندوقدار به فروش می‌رسید که باعث شده بود تا زیر سایه سدان ایرانی-فرانسوی ایران خودرو قرار بگیرد.

عرضه این خودرو در دو نسخه رانا EL‌ و رانا LX نیز یکی دیگر از راهکارهای ایران خودرو برای جذب مشتریان بیشتر بود، چرا که رانا جایگزین تیپ‌های پایه پژو 206 صندوقدار نظیر V1 شده بود. البته این تاکتیک نیز موثر واقع نشد.

مزایا رانا را بشناسید

با این وجود مزایا رانا موجب شد تا بخشی از مشتریان نسبت به خرید این خودرو اقدام کنند و رانا به مرور در میان فعالان بازار مقبول واقع شود. یکی از مهم‌ترین مزایا رانا، ظاهر بهینه شده این خودرو است که نسبت به پژو 206 صندوقدار زیباتر ارزیابی می‌شود.

اما تنها برتری این ظاهر جدید زیبایی نیست، چرا که طراحان ایران خودرو با حذف یا تعدیل بسیاری از جزئیات ظاهری پژو 206 صندوقدار، بدنه رانا را ساده‌تر و کاربردی‌تر طراحی کرده‌اند. بنابراین در صورت وقوع تصادف و وارد شدن آسیب به بدنه، تعمیر و بازسازی رانا دردسر کمتری نسبت به پژو 206 صندوقدار خواهد داشت.

رانا

یکی دیگر از مزایا رانا به مشترکات فنی این خودرو و خانواده محصولات پژو 206 مربوط می‌شود. نسخه‌های تولیدی از محصولات پژو 206 و پژو 206 صندوقدار پس از سال 91، در بین فعالان بازار به پژوهای ایرانیزه شهرت دارند و علت آن نیز تفاوت‌های گسترده میان این مدل‌ها و نمونه‌های قبل از سال 91 است.

همچنین بخوانید: بد یا بدتر، مقایسه فنی تندر 90 و رانا

در این مورد رانا، پژو 206 تیپ 5 و پژو 206 صندوقدار V8 از یک پیشرانه، گیربکس و سیستم برقی-الکترونیکی استفاده می‌کنند. به همین علت خریداران آگاه لزومی نمی‌بینند که برای استفاده از یک سیستم فنی مشابه، هزینه بیشتری پرداخت کنند.

این اشتراکات گسترده علاوه بر افزایش ارزش خرید رانا، موجب شده تا دسترسی به خدمات فنی و قطعات یدکی این خودرو نیز به آسانی صورت بگیرد و خریداران در انجام سرویس‌ها و تعمیرات رانا با مشکل مواجه نشوند.

معایب رانا چه مواردی هستند؟

در سوی مقابل باید به برخی معایب رانا نیز اشاره کنیم که بسیاری از آن‌ها بین این خودرو و پژو 206 های ایرانیزه مشترک هستند. برای مثال یکی از مشکلات رانا به سوختن مکرر سنسورهای آن مربوط می‌شود که موجبات دردسر مالک را فراهم می‌کند.

رانا

فضای نه چندان زیاد برای سرنشینان عقب نیز یکی دیگر از مشکلات رانا است. با وجود آن‌که رانا نمونه فیس لیفت از پژو 206 صندوقدار محسوب می‌شود، مهندسان و طراحان ایران خودرو هیچ تغییری را در فاصله بین دو محور یا چینش صندلی‌های عقب ایجاد نکرده‌اند تا همچنان سرنشینان عقب رانا همچون پژو 206 در مضیقه فضای سر و پا قرار بگیرند.

یکی دیگر از معایب رانا به کیفیت مواد استفاده شده در ساخت کابین باز می‌گردد. سرتاسر کابین رانا از پلاستیک خشک و مشکی رنگ ساخته شده که جلوه چندان مناسبی را در ذهن مشتری ایجاد نمی‌کند.

رانا

این داشبورد تشکیل شده از پلاستیک خشک نیاز به دقت زیادی جهت نگهداری دارد و لازم است تا همواره با استفاده از واکس داشبورد و سایر مواد نگهدارنده، آن را تمیز و سالم نگه دارید. در غیر این صورت به راحتی شاهد شکستگی قطعات کابین رانا خواهید بود.

برای خرید رانا به چه بودجه‌ای نیاز است؟

در حال حاضر برای خرید رانا در نمونه‌های کارکرده، به حداقل مبلغی در حدود 70 میلیون تومان نیاز خواهید داشت. با این مبلغ می‌توانید نسبت به خرید رانا در مدل‌های 91 یا 92 اقدام کنید.

البته این نمونه‌ها معمولا چند لکه رنگ‌ دارند یا به شاسی آن‌ها ضربه وارد شده است. در صورتی که بودجه خود را تا سقف 100 میلیون تومان افزایش دهید، قادر به یافتن نمونه‌های سالم‌تری برای خرید رانا خواهید بود.

پیشنهاد مطالعه: مقایسه فنی پژو 206 صندوقدار V8 و رانا LX، رقابت میان دو برادر جنگ زده

بهترین گزینه‌های موجود جهت خرید رانا در بازه قیمتی صد الی 150 میلیون تومان قرار دارند. نمونه‌های موجود از رانا در این بازه ساخت سال‌های 93 الی 96 هستند و معمولا کارکردی قابل قبول و بدنه‌ای نسبتا سالم دارند، با خرید رانا در این بازه قیمتی می‌توانید مالک یک خودرو مقبول برای چند سال آتی شوید.

رانا

اما اگر علاقه به خرید خودروهای کارکرده ندارید و دوست دارید رانا صفر کیلومتر داشته باشید، با افزایش 15 میلیون تومانی سطح بودجه خود و رساندن آن به حدود 165 میلیون تومان، قادر به خرید رانا کم کارکرد و مدل بالا یا حتی صفر کیلومتر خواهید بود.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/5/20
به شخصه 3 سال هست که رانا دارم و کاملا راضیم ، قبلش 206 تیپ 6 مدل 83 داشتم
یه نکته ای که بهش اشاره نشد ، این بود که امنیت رانا از 206 به مراتب بالاتره ، جدا از بحث آیرودینامیکی که تعادل بهتری داره سنگین تر هم هست و ترمزای واقعا خوبی داره ، همه میدونن که دزدیدن ecu 206 یه چیز معموله اما تو رانا چون ecu پشت صفحه کیلومتره عملا دسترسی بهش وجود نداره
روی در ها هم مثل مگان و .... اثری از شاسی قفل نیست تا طرف با خم کردن در شاسی رو بکشه و در رو باز کنه
مورد بعد هم اینکه کاپوت یه مقدار عقب تر رفته و مثل 206 با کوچیکترین ضربه سر کاپوت آسیب نمیبینه
1399/5/20
اون مورد سوختن سنسور بعد از گذشت 4 سال استفاده مداوم هنوز برای من اتفاق نیفتاده و بیشتر در تیپ EL دیده میشد نه توی LX ها