موضوعات داغ

مقصر مشخص شد، توضیحاتی پیرامون انفجار مخزن گاز در مازندران

عکس مطلب اول

طی روزهای گذشته کلیپی در فضای مجازی دست به دست شد که وقوع انفجاری در جایگاه سوخت CNG شهر نکا استان مازندران را نشان می داد. طبق اعلام سخنگوی اورژانس مازندران، این حادثه 5 مصدوم داشته و خوشبختانه تلفات جانی به همراه نداشته است. حال با گذشت چند روز از وقوع این حادثه، جزییاتی جدید به دست خودروبانک رسیده است که نشان می دهد انفجار جایگاه سی ان جی شهر نکا مربوط به انفجار کپسول گاز خودروی نیسان است که در طول سال ها استفاده، تنها یکبار به مراکز معاینه فنی برای دریافت گواهی سلامت مخزن سوخت خود مراجعه کرده و همان یکبار هم در تست مردود شده و بعد از آن هم برای ایمن سازی اقدامی انجام نداده است.

ریشه‌یابی علل حادثه

ارمیا محمودیان، مالک مجموعه معاینه فنی و همچنین مجموعه خدمات فنی دوگانه سوز مازندران با ارائه توضیحاتی در رابطه با خودروی نیسانی که عامل انفجار در جایگاه سی ان جی شهر نکا بوده است، اعلام کرد که خودروی منفجر شده نیسان وانت دوگانه سوز شرکتی به مدل ۸۶ بوده و فقط یکبار در سال ۹۵ برای دریافت معاینه فنی مراجعه کرده بوده که در تست اول رد شده، اما مجدد مراجعه نکرده و بدون معاینه فنی در حال تردد بوده است.

انفجار مخزن گاز در مازندران

از سال ۹۶ تمام خودروهای دوگانه سوز شخصی که ۴ سال از تولید آنان می گذرد، برای دریافت معاینه فنی ملزم به دریافت بازرسی چشمی دوگانه سوز هستند و خودروهای دوگانه سوزی که تاریخ تولید مخزن آنان از ۶ سال بیشتر شود، مجبور به دریافت تست هیدرواستاتیک برای مخزن سوخت خود هستند. در واقع یک خودروی دوگانه سوز شرکتی به تاریخ مثلا ۹۰ ملزم به دریافت موارد زیر خواهد بود:

1- بازرسی چشمی قطعات دوگانه سوز (در مراکز معاینه فنی)

2- هزینه باز کردن و بعد از تست بستن مخزن (در مورد نیسان اتاق بار باید کامل پیاده شود و این کار فقط در شرکت های خدمات فنی انجام پذیر است)

3- هزینه تست مخزن (آزمایشگاه هیدرواستاتیک تحت نظر سازمان استاندارد) که به ازای هر تست به شرط قبولی در آزمون تا ۶ سال اعتبار دارد

4- بستن مخزن (مجددا در خدمات فنی)

5- دریافت معاینه فنی (در مراکز معاینه فنی)

مخازن گاز تاریخ انقضا دارند

در کنار موارد ذکر شده، باید اضافه کرد که تاریخ تولید و انقضا مخازن روی آنان درج شده و علاوه بر اینکه مخازن سوخت "سی ان جی" تقریبا تمام خودروهای گازسوز بعد از ۱۵ سال منقضی می شود. سن و بسیاری از مخازن خودروها نیز قدیمی تر هستند و مخزن تاریخ گذشته اصلا برای تست ارجاع نمی شود و از بین خواهند رفت.

انفجار مخزن گاز در مازندران

انفجار مخزن گاز در مازندران

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/5/22
هزینه های تست CNG برای کسی که با ماشین کار میکنه خیلی بالاست!