موضوعات داغ

ممنوعیت استفاده از بالاترین مود موتوری در تعیین خط

عکس مطلب اول

فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA)، به تیم‌های فرمول یک اطلاع داده است که از گرندپری بلژیک به بعد، قانون جدیدی مبنی بر ممنوعیت استفاده تیم‌ها از بالاترین مود موتوری در تعیین خط به اجرا در خواهد آمد. این تغییر مخصوصا برای کنترل کردن قدرت موتورهای مرسدس اعمال شده است، زیرا این تیم بیشترین بهره را از موتور در مرحله تعیین خط می‌برد.

پیتر بیر، دبیرکل FIA در نامه خود به تیم‌ها به مسائل مختلف فنی اشاره کرده و با عنوان مودهای پاوریونیت برای محفظه احتراق داخلی – کاهش فاصله مودهای قابل تنظیم بین تعیین خط و مسابقه، برای تیم‌های فرستاده است. این نامه به وضوح می‌خواهد تا تیم‌ها از مودهای موتوری مشابه در تعیین خط و مسابقه استفاده کنند. اگرچه خود این نامه قالب اجرایی ندارد، اما در آن مشخص شده که بخشنامه فنی مرتبط با آن به زودی ارجاع داده خواهد شد.

این نامه بر اساس دو بند قوانین فنی فرمول یک نوشته شده است. قانون 2.7 می‌گوید که: هر شرکت‌کننده وظیفه دارد که از قوانین وضع شده توسط FIA و داوران تبعیت کند و در طول مدت یک رویداد، از مطابقت کامل خودروی خود با قوانین اطمینان حاصل نماید. طراحی خودرو، قطعات و سیستم‌های آن، به جز قسمت‌های مربوط به ایمنی خودرو، باید از نظر فیزیکی، سخت‌افزاری و جنس ماده با قوانین مطابقت داشته باشد. هیچ طراحی مکانیکی نباید برای اطمینان از مطابقت با قوانین، به بررسی نرم‌افزاری اکتفا کند. بسته به ماهیت سیستم‌های الکترونیکی، ارزیابی آن‌ها به صورت سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و بررسی داده‌های آن انجام می‌شود.

در نامه اشاره شده است که تعدد و پیچیدگی مودهای موتوری باعث می‌شود تا کار بررسی آن‌ها توسط FIA بسیار سخت شود و به همین دلیل رسیدگی به مسئله‌های مربوط به پاوریونیت در زمان‌های بحرانی غیرممکن خواهد شد.

قانون دیگری که در این نامه از آن استفاده شده است، قانون 27.1 قوانین ورزشی می‌باشد. این قانون می‌گوید که راننده برای راندن خودرو باید تنها و بدون کمک باشد. در نامه به این مسئله نیز پرداخته شده که تغییر در مودهای احتراق داخلی می‌تواند به این معنی باشد که راننده در حال کمک گرفتن برای رانندگی است. برای رسیدگی به این نگرانی، تیم‌ها ملزم هستند تا در تعیین خط و مسابقه از تنها یک مود پاوریونیت استفاده کنند.

این تک مود نه تنها عملکرد خودرو در تعیین خط را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه فرصت راندن در مودهای پایین‌تر موتوری در مسابقه را از تیم‌ها خواهد گرفت تا نتوانند برای دوام بیشتر این قسمت برنامه‌ریزی داشته باشند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد