موضوعات داغ

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی: در بازار کمبود قطعات یدکی داریم

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

سید مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو روز گذشته با اشاره به کمبود لوازم یدکی در بازار، اعلام کرد که از چند ماه پیش در خصوص کمبود قطعات یدکی در بازار هشدار دادیم و کم کم این مشکل در حال نمایان شدن است. این روزها بازار لوازم یدکی تعریف چندانی ندارد و قیمت آنان هم در بازار افزایش پیدا کرده است، این درحالیست که مشتریان امکان تشخیص قطعه اصلی از قطعه تقلبی را ندارند.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی پیش از این هشدار داده بود که طی ماه های آینده احتمال کمبود قطعات یدکی در بازار وجود خواهد داشت و در چنین شرایطی، قیمت آنان هم در بازار افزایش پیدا خواهد کرد. در این رابطه چند ماه قبل هشدار داده بودیم که امروزه در حال نمایان شدن است. ما به مسئولان و مردم پیش از این گفته بودیم که اگر دولت وارد عمل نشده و حمایت نکند، طی ماه های آینده با مشکل کمبود قطعه مواجه خواهیم شد و در حال حاضر متاسفانه به چنین نقطه ای رسیده ایم و اگر به همین روال پیش برود، در آینده شرایط بدتر هم خواهد شد.

برای عبور از این مشکل، لازم است که دولت، بانک مرکزی، سازمان صمت و همچنین گمرکات کشور همکاری های لازم را داشته باشند تا در زمینه تامین قطعات یدکی به ما کمک کنند. تامین قطعات به دو روش تولید داخل و واردات انجام می شود، ولی مجبور هستیم تا یکسری قطعات را به کشور وارد کنیم و دولت می تواند به بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت دستورات لازم را ابلاغ کند تا با صنف لوازم یدکی در شرایط کنونی همکاری های لازم صورت گیرد. ما با اختصاص ارز آزاد هم راضی هستیم، ولی متاسفانه همین کار هم انجام نمی شود و فقط به ما اجازه ثبت سفارش می دهند.

چالش‌های واردات قطعات یدکی

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی همچنین در ادامه با اشاره به چالش های واردات قطعات یدکی به کشور، اضافه کرد که در طول سه چهار ماه اخیر ممنوعیت واردات قطعات از کشورهای همسایه همچون امارات به خاطر کرونا باعث شده تا با مشکلاتی در تامین قطعات یدکی مواجه باشیم، زیرا بین 70 تا 80 درصد از قطعات همه لوازم مختلف از این کشور وارد می شود و لازم است که وزارت امور خارجه همکاری های لازم را انجام دهد تا بار دیگر راه واردات قطعات از این کشور باز شود.

علاوه بر این، نیاز داریم که پس از واردات قطعه به کشور و ورود آنان به گمرک، سختگیری های کمتری برای ترخیص آنان صورت گیرد و نیازی به کاغذبازی های زیاد نباشد. در این صورت، می توانیم امیدوار باشیم که کمبود قطعات در بازار هم برطرف شود و قیمت ها شکسته شود. این شرایط برای تولیدکنندگان هم صادق است و با ورود مواد اولیه، میزان تولید قطعه سازان و عرضه آنان به بازار هم افزایش پیدا خواهد کرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد