موضوعات داغ

آیا قطعات یدکی مزدا 323 در بازار پیدا می شود؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

مزدا 323 یکی از محبوب ترین خودروهای سدان فعال در بازار کشور به شمار می رود، اما به رغم فروش بسیار خوب این خودرو در بازار ایران و همچنین کیفیت سواری بسیار خوبی که برای سرنشینان به همراه داشت، تنها مدت زمان کوتاهی تولید و روانه بازار شد.

تاریخچه مزدا 323

پای این خودرو در سال 1378 شمسی و توسط بهمن خودرو به کشور باز شد و توانست سهم فروش بسیار خوبی در بازار ایران داشته باشد، اما این خودرو تنها تا سال 1386 مونتاژ و به بازار عرضه شد و سپس تولید آن به طور کامل متوقف شد. حال کمتر از 14 سالی که از توقف تولید این خودرو در بازار می گذرد، آیا خرید نسخه های کارکرده آن می تواند عاقلانه باشد؟

یکی از مواردی که باید در مورد خودروهای توقف تولید شده مد نظر قرار داد، فراوانی قطعات یدکی آن در بازار خواهد بود و آیا با خرید این خودرو، می توان قطعات یدکی آن را به راحتی در بازار پیدا کرد یا نه؟!. خوشبختانه هنوز خودروی مزدا 323 در بازار ایران اهمیت دارد و قطعات یدکی آن را می توان کم و بیش در بازار پیدا کرد، ولی برای خرید قطعات این خودرو در بازار چقدر باید پرداخت کنیم؟

امروز در خودروبانک و با استناد به دو منبع مختلف، نگاهی به قیمت برخی از قطعات یدکی مزدا 323 در بازار خواهیم داشت، ولی همانطور که گفتیم قیمت های مذکور تنها از 2 منبع جمع آوری شده و ممکن است که برخی فروشندگان با قیمت های بالاتر یا کمتر اقدام به فروش لوازم یدکی این خودرو در بازار کنند.

قطعات مصرفی مزدا 323

با قطعات مصرفی مزدا 323 شروع کنیم، تقریبا می توان تمامی قطعات آن را در بازار پیدا کرد، اما باید بگوییم که خرید قطعات مصرفی این خودرو هزینه چندان پایینی برای شما نخواهد داشت و برای تعویض لنت های ترمز چرخ های جلو نیاز به صرف هزینه تقریبا 570 هزار تومانی خواهید داشت، درحالی که لنت های عقب هم چیزی کمتر از لنت های جلو ندارند و با قیمتی تقریبا 475 هزار تومانی در بازار پیدا می شود. البته نمونه های چینی هم در بازار هستند که قیمتی حدودا 165 هزار تومان برای لنت های جلو و قیمتی حدودا 180 هزار تومان برای لنت های عقب دارند.

مزدا 323

قطعه مصرفی دیگری که در خودروی مزدا 323 می توانیم به آن اشاره کنیم، تسمه های آن هستند که برای تسمه تایم محدوده قیمتی بین 220 تا 330 هزار تومان اعلام شده است، درحالی که تسمه دینام این خودرو با قیمت 150 هزار تومانی هم در بازار پیدا می شود. فیلتر روغن 75 هزار تومان و فیلتر هوای تایوانی هم 55 هزار تومان در بازار فروخته می شود.

پیشنهاد مطالعه: تیونینگ شهری مزدا 323FL – مزدا از آنچه در آیینه میبینید قدرتمندتر است!

هنگام تصادف حتی اگر جزیی باشد، احتمال شکسته شدن آینه های بغل و یا چراغ های جلو و عقب وجود دارد. با نگاهی به قیمت ها می توان گفت که در صورت شکسته شدن آینه های بغل، این قطعه با قیمت تقریبا 450 تا 610 هزار تومانی در بازار فروخته می شود یا در صورت آسیب دیدن چراغ های خودرو هنگام تصادف، چراغ جلو به قیمت 650 تا 800 هزار تومان، چراغ عقب با قیمت تقریبا 650 هزار تومان و پروژکتورهای جلو هم با قیمت 270 هزار تومانی فروخته می شود.

قیمت چراغ و گلگیر

در صورتی که تصادف شدیدتری داشته باشید، هزینه های شما هم به شدت افزایش پیدا خواهد کرد، زیرا خرید یک درب جلو و یا عقب مزدا 323 تقریبا 4 میلیون و 400 هزار تومان آب می خورد یا اگر نیاز به تعویض کاپوت داشته باشید، این قطعه هم با قیمت 2 میلیون و 500 هزار تومان فروخته می شود.

گلگیرهای جلوی مزدا 323 با قیمت تقریبا 750 هزار تومانی، جلوپنجره آن با قیمت 250 هزار تومان و همچنین سپر جلو و عقب با قیمت تقریبا 850 هزار تومانی فروخته می شود. البته همانطور که در ابتدا گفتیم تمامی قیمت های ذکر شده از یک یا دو منبع بوده و ممکن است فروشندگان با قیمت های متفاوتی در بازار اقدام به فروش قطعات یدکی این خودرو کنند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد