موضوعات داغ

گزارش بازدید از کارخانه پارس اگزوز؛ صفر تا صد تولید اگزوز

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

صبح روز چهارشنبه بیست و نهم مردادماه 99 شرکت تولیدی و صنعتی پارس اگزوز شرایطی را جهت بازدید اصحاب رسانه از کارخانه و خط تولید این شرکت مهیا کرد. همچنین در این برنامه تیم کمیته دو دیفرانسیل آفرود کشوری و مجموعه تیمار کلاب نیز حضور داشت که همین امر موجب شد برخی از مشکلات اعضای این کمیته درخصوص تامین قطعات موردنیاز خودروهای آفرودی نیز مطرح شود.

در ابتدای این مراسم تعدادی از خودروهای دو دیفرانسیل آفرودی از کلوپ‌های مختلف در سراسر کشور در محوطه پارکینگ این شرکت گردهم آمدند و پس از خوش‌آمدگویی مدیرعامل شرکت پارس‌ اگزوز، به همراه خبرنگاران و اصحاب رسانه به بازدید از خط تولید این شرکت پرداختند.

نیم قرن تجربه در مسیر رشد و تعالی

شایان ذکر است که شرکت تولید و صنعتی پارس اگزوز با قدمتی نزدیک به نیم قرن، یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه تولید و تامین قطعات موردنیاز خودروسازان داخلی است. این شرکت همزمان با افتتاح گروه صنعتی ایران‌خودرو (ایران ناسیونال سابق) کار خود را در زمینه تولید اگزوز و قطعات مرتبط با آن آغاز کرد. این شرکت در ابتدا سیستم اگزوز خودروهای پیکان و وانت پیکان تولید و تامین می‌کرد و پس از گسترش فعالیت‌اش، همکاری با شرکت‌های سایپا و پارس‌خودرو را به برنامه‌های تولیدی خود افزود.

پارس اگزوز

نکته جالب توجه در خصوص فعالیت‌های این شرکت آن است که از زمانی که شورولت نوا و بیوک ایران تولید می‌شد، این شرکت کار تامین اگزوز را آغاز کرد و اکنون حدود 50 سال است که با چندین شرکت خودروسازی بزرگ در حال همکاری است. نکته دیگر که با جذابیت خاصی در محیط سالن اجتماعات خودنمایی میکرد اگزوزهای کلکسیونی تولیدی این مجموعه از اولین نمونه ها ۵۰ سال پیش با کیفیتهای مختلف از استیل ، آلومینایز ، گالوانیزه تا روغنی ، از انباره برش خرده تا مجموعه اگزوز کامل که قدمت مجموعه را بخوبی نمایش میداد.

وجه تمایز شرکت پارس اگزوز با سایر تولیدکنندگان اگزوز در کشور، مواد اولیه مصرفی مرغوب، نیروی کار متخصص، تولید منطبق نقشه و استانداردها، انعطاف‌پذیری در طراحی و ساخت محصولات، استفاده از آزمایشگاه عملکرد و دوام مورد تایید خودروسازان و درنهایت یک تیم مهندسی هوشمند است.

شرکت پارس‌اگزوز به‌عنوان تولیدکننده اگزوز و قطعات مرتبط با آن، همواره دو عامل کمیت و کیفیت را سرلوحه کار خود قرار داده است؛ چرا که کیفیت و کمیت هر دو رضایت مشتری را به ارمغان می‌آورند. این عوامل صرفا با تکیه‌بر تکنولوژی و استفاده از آن امکان‌پذیر است لذا این شرکت همواره با به‌روز کردن دستگاه و تکنولوژی تولید در این عرصه گام نهاده است. گفتنی است کلیه خم‌های تولیدی اگزوزها به‌وسیله دستگاه CNC تمام اتوماتیک انجام شده و کلیه جوش‌های دوار به‌وسیله دستگاه‌های جوش اتوماتیک انجام می‌گیرد. به‌نحوی که این موضوع در طراحی قالب‌ها و ابزارها نیز رعایت شده است.

مرکز تحقیقات و مهندسی پارس اگزوز

یکی از ویژگی‌های این شرکت، مرکز تحقیقات و مهندسی است که به صورت کاملا رایگان آزمون بررسی سیستم اگزوز خودروها را انجام می‌دهد. همچنین علاوه‌بر آن نصب و ارائه خدمات به مشتریان در این بخش صورت می‌گیرد. در صورت عدم وجود خرابی در این سیستم راهنمایی‌های لازم جهت رفع مشکل مراجعه‌کنندگان صورت می‌گیرد. در این مرکز علاوه‌بر تعویض و تعمیر اگزوزها، نصب کاتالیست و تعویض آن در کنار صداگیری و هواگیری‌های اگزوزها انجام می‌شود.

پارس اگزوز

یکی دیگر از ویژگی‌‌های این مرکز، ساخت اگزوزهای سفارشی برای خودروهای جدید و خودروهای کلاسیک کلکسیونی است. به طور مثال در این مرکز سیستم اگزوز خودروهای مدرن و پیشرفته نظیر تویوتا و لکسوس تولید می‌شود.

امکان سفارشی‌سازی قطعات در پارس اگزوز

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، در این مراسم اعضای کمیته خودروهای دو دیفرانسیل و آفرودی نیز حضور داشتند که بر این اساس رئیس کمیته دو دیفرانسیل‌های استان تهران ضمن استقبال از ایجاد روابط نزدیک‌تر با شرکت تولیدی و صنعتی پارس اگزوز، برخی از مشکلات حاکم بر این رشته را عنوان کرد. به طور مثال تامین قطعات مرتبط با سیستم اگزوز و همچنین اگزوز برخی از خودروهای دو دیفرانسیل موجود در بازار نظیر موسو، با مشکلات جدی مواجه بوده و ضمن درخواست ایجاد بستری مناسب جهت تولید قطعات مورد نیاز در این بخش، پیشنهاد تولید برخی قطعات افترمارکتی نظیر هدرز انواع خودروها را نیز مطرح کرد که اتفاقا با استقبال مدیرعامل شرکت تولیدی پارس ‌اگزوز همراه شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد