موضوعات داغ

سیستم تراز اتوماتیک چرخ‌ها، هندلینگ را بهبود می‌بخشد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

پیست‌های مسابقه تنها محلی برای برتری از نظر سرعت و شتاب و رانندگی نیست، بلکه در پس زمینه این پیست‌ها رقابت شدیدی بین تیم‌ها در حوزه فناوری وجود دارد تا خودروهایی مدرن‌تر و بهینه‌تر از گذشته روانه بازار کنند.

بسیاری از فناوری‌هایی که امروزه در خودروها استفاده می‌شوند، نخستین بار در خودروهای مسابقه‌ای مورد استفاده قرار گرفتند و سپس در خودروهای تولید انبوه تجاری سازی کنند. بسیاری از این فناوری‌ها حاصل دسترنج تیم‌های تحقیقاتی مرسدس بنز است.

تراز چرخ‌ها بدون دخالت دست!

در فصل قبلی فرمول یک، مرسدس بنز از نوعی سیستم فرمان استفاده کرد که سیستم تراز تطبیقی چرخ‌ها نامیده می‌شد. این سیستم به رانندگان تیم مرسدس بنز اجازه می‌دهد با فشار یک دکمه و حرکت دادن فرمان، محور جلو را به سمت بالا یا پایین حرکت دهند و تراز لاستیک‌ها را دستخوش تغییراتی کنند.

سیستم تراز

جوف راجرز ، مخترع و بنیانگذار Doftek که یکی از شرکت‌های فعال در توسعه این فناوری است، در این مورد می‌گوید:

امروزه خودروهای تولید انبوه به طیف وسیعی از فناوری‌های مختلف مجهز هستند که بر مسایل مختلفی همچون پایداری، کشش و ترمزها تمرکز می‌کنند. با این حال مهم‌ترین نکته در مورد پایداری خودرو تاکنون نادیده گرفته شده و این نکته نحوه تراز چرخ‌ها حین حرکت در جاده است.

اختراع جدید مرسدس بنز به رانندگان اجازه می‌دهد تا هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها، تمرکز بهتری بر مقاومت هوا و کاهش مصرف سوخت داشته باشند. تخمین زده می‌شود سیستم تراز تطبیقی تایرها، 15 درصد کارایی خودروها را افزایش داده و به میزان ده درصد لاستیک سابی را نیز کاهش دهد. اگر چه این سیستم هنوز به مرحله اجرا نرسیده اما به ما نوید می‌دهد که خودروهایی فوق مدرن در آینده نزدیک به بازار عرضه خواهند شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد