موضوعات داغ

مجوز افزایش دوباره قیمت ها به خودروسازان داده شد!

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

نابسامانی بازار خودرو در طول 2 سال اخیر و وخامت آن در اوایل سال جاری، باعث شد تا سازمان ها و نهادهای مختلف دولتی با تشکیل کمیته خودرو به مشکلات این صنعت رسیدگی کرده و از افزایش بی حد و مرز قیمت ها در بازار جلوگیری کنند، اما در مقابل سازوکاری شکل گرفته تا خودروسازان بیش از پیش به خواسته های خود برسند و این وسط مصرف کننده واقعی است که ضررهایش را متحمل می شود.

مصوبه شورای رقابت برای بازنگری فصلی قیمت ها، یک اقدام عجیب و بحث برانگیز است که به شرکت های خودروسازی این اجازه را می دهد تا هر 3 ماه یکبار و باتوجه به قیمت مواد اولیه و تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی، قیمت محصولات خود را افزایش دهد و طبیعتا به دنبال آن شاهد افزایش قیمت ها در بازار هم خواهیم بود.

حال معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت روز گذشته اعلام کرد که تغییرات قیمت نهاده های تولیدی به صورت فصلی و با اثربخشی تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی بررسی شده و اجازه تعیین قیمت های جدید به شرکت های خودروسازی داده شده است.

مهدی صادقی نیارکی در این باره اعلام کرد که قیمت های فعلی خودرو در بازار مورد تایید این وزارتخانه نبوده و با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، می توان مابه التفاوت قیمت درب کارخانه و حاشیه بازار را در صورت تصویب از معامله گران خودرو در قالب مالیات دریافت کرد. تصویب این مالیات ویژه می تواند حضور دلالان و واسطه گران را در بازار خودرو کمرنگ کند.

یکی از نکات قابل توجه در رابطه با افزایش قیمت ها و دلیلی که برای آن آورده می شود، تلاش برای کاهش اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه است و با افزایش قیمت کارخانه ای محصولات خودروسازان، سعی دارند تا اختلاف قیمتی میان کارخانه و بازار را به حداقل ممکن برسانند، اما درحالی که مردم انتظار دارند تا کمیته خودرو قیمت های سرسام آور بازار را کنترل کرده و برای کاهش آنان تلاش کند، در مقابل می بینیم که تمام تلاش آنان برای افزایش قیمت خودروسازان و عبور آنان از حاشیه زیان بکار گرفته می شود و با چنین شرایطی، بعید نیست که به زودی شاهد کف قیمت 100 میلیون تومانی برای خودروهای صفر کیلومتر در بازار باشیم!.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/4
لعنت ب لگن ساز و شورای رفاقت