موضوعات داغ

حباب قیمت یا بالون قیمت خودرو در ایران؟

عکس مطلب اول

خودرو، این کالای لوکس و جذاب برای مصرف کننده و سرمایه گزاری در بازار ایران، بعداز ممنوعیت واردات دچار التهابات بسیاری شده است. قیمت یک خودرو وارداتی تابع عوامل متعددی از جمله قیمت شرکت تولید کننده، میزان تعرفه‌های گمرکی، عوارض و مالیات و ... می‌باشد. بعداز ممنوعیت واردات خودرو، شاهد افزایش قیمت و سردرگرمی قیمتها در بازار ایران بوده‌ایم که مسلما ورود سرمایه‌های سرگردان و عدم عرضه خودرو به تناسب تقاضا از مهمترین دلایل آن می‌باشد. حال می‌خواهیم ببینیم اگر واردات طبق آخرین بخشنامه دولت آزاد شده و شرکتها توانایی واردات را داشته باشند، قیمت تمام شده یک خودرو وارداتی در بازار ایران به چه میزان خواهد بود. در نتیجه می‌توان میزان حباب ایجاد شده برای هر خودرو را بررسی کرد که مسلما میزان یکسانی نخواهد بود زیرا به علت اقبال خریداران و سرمایه گذاران افزایش قیمتهای متفاوتی را به خود دیده‌اند. بطور نمونه به بررسی قیمت خودروهای هیوندا آزرا و کیا سورنتو می‌پردازیم.

طبق اعلام رسمی گمرک قیمت CIF بندر عباس (قیمت پایه دلاری+هزینه‌ حمل و نقل و بیمه خارجی) برای خودرو هیوندا آزرا 26100 دلار می‌باشد. با توجه به شرایط روز نرخ تبدیل ارز را 23000 تومان و نرخ ارز رسمی 4200 تومان در نظر می‌گیریم. تعرفه‌های گمرکی، تبصره 13 و هزینه‌های شماره‌گزاری، هزینه های حمل و نقل و بیمه داخلی، میزان حاشیه سود شرکت و هزینه‌های جانبی دیگر قیمت تمام شده خودرو آزرا 2019 در بازار ایران را به حدود یک میلیارد و صد میلیون تومان می‌رسد در حالی که مرداد 99 در بازار ایران طبق اعلام نمایندگی این خودرو حدود دو میلیارد و سیصد میلیون تومان اعلام می‌شود. یعنی دارای حبابی به مقدار حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان یعنی به میزان 109درصد!!!!

در حالی که در فروردین 99 و با دلار 16000 تومانی قیمت تمام شده خودرو آزرا 2019 در بازار ایران درصورت آزاد بودن واردات به حدود 820 میلیون تومان می‌رسید در حالی که در بازار ایران این خودرو حدود یک میلیارد و سیصد میلیون تومان معامله می‌شد. یعنی دارای حبابی به مقدار حدود 480 میلیون تومان یعنی به میزان 58 درصد!

کاملا گویاست که با توجه به سیاست های نادرست و تورم افسار گسیخته روز به روز این حباب قیمتی بزرگتر شده و باید دید در عمل این بالون قیمتی تا کی کشش دارد.

حباب قیمتی خودرو آزرا 2019

برای خودروی کیا سورنتو 2017 قیمت CIF بندر عباس 30000 دلار می‌باشد که بعداز لحاظ کردن تمامی هزینه‌ها قیمت آن با دلار 23000 تومانی در بازار ایران به حدود یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون تومان می‌رسد در حالی که مرداد 99 در بازار ایران سورنتو 2017 صفر کیلومتر که بسیار کم است حدود دو میلیارد سیصد میلیون تومان قیمت گذاری می‌شود. یعنی حبابی به مقدار حدود یک میلیارد و پنجاه میلیون تومان یعنی به میزان حدود 84درصد.

حال با دلار 16000 تومانی قیمت سورنتو وارداتی در بازار ایران به حدود 930 میلیون تومان می‌رسید در حالی که فروردین 99 در بازار ایران سورنتو 2017 صفر کیلومتر حدود یک میلیارد و سیصد میلیون تومان قیمت گذاری می‌شود. یعنی حبابی به مقدار حدود 370 میلیون تومان یعنی به میزان حدود 40 درصد.

حباب قیمتی کیا سورنتو 2017

همانگونه که مشاهده می‌شود قیمت کیا سورنتو در مقابل هیوندا آزرا به نسبت بازارهای جهانی دارای حباب کمتری است که از دلایل آن می‌توان به حجم بالاتر وارد شده نسبت به هیوندا آزرا و همچنین نادر بودن خودرو 2019 در بازار دانست. یکی دیگر از دلایل حباب قیمتی را می‌توان به عدم تمایل فروشنده‌ها به فروش و افزایش قیمت احساسی و غیر واقعی آن دانست که در مقابل آن چون واردات ممنوع بوده و عرضه برای تقاضا موجود تناسب ندارد این افزایش قیمت بدون پشتوانه در بازار بوجود می‌آید و مشاهده می‌شود که با گذر زمان و رشد قیمت دلار این حباب قیمتی بیشتر شده و به تمام معنا تبدیل به بالون در حال انفجار شده است. با بررسی این موضوع به صورت جداگانه برای هر خودرو می‌توان ارزش واقعی هر خودرو در ایران به نسبت بازارهای جهانی را محاسبه کرد و با توجه به اهمیت این موضوع در تصمیم خریداران و سرمایه گذاران در مقالات بعدی به بررسی خودروها دیگر می‌پردازیم.

به راحتی می‌توانید با مشاوران کاراف (www.carf.ir) تماس گرفته و یا درخواست خود را در سایت ثبت نموده و ارزش واقعی خودروی مورد نظر خود را از طریق لیست مندرج در سایت کاراف بدست آورید. با این روش برای خرید خودرو مدنظر، علاوه بر قیمت‌خودرو، می‌توانید ارزش واقعی آن را بدست آورید و تصمیم بگیرید که به نسبت رقیبان آن، آیا حباب قیمتی که دارد منطقی هست یا خیر. همچنین می توانید از خدمات کاراف برای کارشناسی خودرو مورد نظر استفاده کنید.

این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد