موضوعات داغ

نگاهی به ولوو FH500، سوئدی پسابرجامی + جدول قیمت شهریورماه

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

کشنده‌های سری ولوو FH‌ یا ولوو اف هاش از محبوبیت و فروش گسترده‌ای در جهان و به ویژه در کشورمان برخوردار بوده‌اند. تاکنون پنج نسل از ولوو FH به تولید رسیده و این کشنده قدرتمند از سال 1993 میلادی تاکنون در بازار حضور دارد. خوشبختانه و به لطف واردات و همکاری شرکت‌های سازنده با ولوو، چهار نسل ولوو اف هاش در کشورمان موجود هستند.

ولوو FH12، ولوو FH13 و ولوو FH16‌ از جمله محصولات مشهور این سری در بین کامیون‌داران کشورمان هستند. نسل آخر این سری کشنده‌های سوئدی از سال 2012 تاکنون به تولید می‌رسد و در بازه زمانی کوتاهی پس از برجام و آغاز همکاری مجدد سایپا دیزل با ولوو، توسط این شرکت تولید شده و به بازار عرضه شد.

ولوو FH500 قوی‌ترین نماینده نسل آخر سری کشنده‌های ولوو اف هاش در کشورمان است (اگر از سه نسخه FH660 موجود بگذریم که قدرتی فراتر از FH500 دارند) که آخرین مدل‌های آن در زمستان سال 98 به تولید رسیدند. در کنار این کشنده تولید محصولات دیگر ولوو همچون کامیون‌های باری ولوو FM و کشنده ولوو FH460 نیز توسط سایپا دیزل آغاز شده بود که متاسفانه عمر کوتاهی داشت تا جای کشنده‌های باکیفیت سوئدی را محصولات چینی بگیرند.

بررسی مشخصات فنی ولوو FH500

عدد 500 در نام ولوو FH500‌ اشاره به قدرت پیشرانه این کشنده دارد. موتور ولوو اف هاش 500 دقیقا 12.9 لیتر حجم دارد و نهایت قدرت آن نیز 500 اسب‌بخار است که در فاصله 1400 تا 1900 دور بر دقیقه حاصل می‌شود. نهایت گشتاور این کشنده سوئدی نیز 2600 نيوتن متر در 1050 تا 1400 دور در دقيقه است.

پیشرانه ولوو

گیربکس‌های سری I-Shift ولوو یکی از نقاط قوت محصولات سنگین این شرکت هستند. این گیربکس را نخستین بار در ایران با اتوبوس ولوو B9R‌ شناخته شد و اکنون انواع مختلف آن در کشنده‌های ولوو مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد عالی این گیربکس موجب می‌شود تا همواره بهترین دنده در اختیار راننده قرار گیرد. گیربکس ولوو FH500‌ نیز با کد AT2612D I-Shift شناخته می‌شود که به تعویض دنده‌های هوشمند مجهز است. این گیربکس ۱۲ دنده جلو و ۴ دنده عقب را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

همچنین بخوانید: نگاهی به شرایط بازار و قیمت ولوو B9R ، آخرین کشتی سوئدی + جدول قیمت

ولوو سری اف هاش با آرایش‌های مختلفی به بازار عرضه شده که از جمله آن‌ها می‌توان به آرایش 4*2 و 6*4 اشاره کرد. ولوو FH500 تولیدی در کشورمان نیز با آرایش 4*2 به بازار عرضه شده است. ظرفیت محور جلو هشت تن و ظرفیت محور عقب سیزده تن است.

کابین ولوو

دو تانک سوخت آلومینیومی نیز وظیفه تغذیه پیشرانه ولوو FH500‌ را برعهده دارند که مجموعا 1100 لیتر حجم داشته و در دو سمت کشنده قرار دارند.

امکانات و تجهیزات:

از آن‌جایی‌که ولوو FH500 یک کشنده اروپایی مدرن است، امکانات رفاهی آن نیز قابل توجه هستند. از جمله تجهیزات رفاهی و ایمنی این کشنده می‌توان به مواردی همچون: بوق الكتريكي شهري و بادي، کروز کنترل، تجهيزات كاهنده آلودگي صوتي، پيش گرمكن موتور، لاستيك زاپاس، چراغ مه شكن، كپسول آتش خاموش كن ،‌ گلگير و گل پخش كن عقب ، گربه رو آلومينيومي ، بكسل بند جلو ، آفتابگير بيروني و داخلي، مبدل ۲۴ به ۱۲ ولت جهت ادوات برقي ، مجموعه ابزار كامل، جك بالابر ۲۰ تن ، چرخ پنجم ۲ اينچي ، بادگير سقف و جانبي ، بخاري درجا، قفل مركزي مجهز به كنترل از راه دور دربها، راديو پخش، چراغ مطالعه، جليقه شبرنگ، چراغ قوه، بوق دنده عقب، ايموبوليزر، چراغ چرخ پنجم، يخچال، مجهزبه سيستم ضد واژگوني و بلوتوث اشاره کرد.

نگاهی به قیمت ولوو FH500 در بازار

طی دو سال اخیر و با آشفته شدن شرایط اقتصادی کشور، قیمت‌ خودروهای سنگین نیز دستخوش تلاطم بسیاری شده است. برای مثال قیمت ولوو FH500 از حدود نیم میلیارد تومان به بیش از سه میلیارد تومان افزایش یافت و با توجه به توقف مونتاژ این خودرو و تمایل کامیون‌داران به خرید خودروهای باکیفیت اروپایی، این قیمت همچنان رو به افزایش خواهد رفت. در جدول زیر نگاهی به قیمت ولوو FH500 در بازار داشته‌ایم. اگر مایلید تا اطلاع بهتری از شرایط قیمت و خرید این کشنده سوئدی داشته باشید، مشاهده جدول زیر پیشنهاد می‌شود.

جدول قیمت ولوو FH500 – شهریورماه:

سال ساختکارکردقیمت
1397۲۷۰٫۰۰۰۳٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان
1397۱۶۲٫۵۰۰۳٫۱۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان
1395۴۲۰۰۰۰۲٫۸۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان
1398صفر۳٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/11/17