موضوعات داغ

آیا گرفتن معاینه فنی بدون وجود کاتالیزور امکان پذیر است؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

داشتن کاتالیست هنگام معاینه فنی، در طول سال های اخیر به یکی از فاکتورهای اصلی برای دریافت معاینه فنی تبدیل شده است و طبق اعلام معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران، برای اخذ معاینه فنی صحت کارکرد کاتالیست الزامی بوده و خودروهای فاقد این قطعه معاینه فنی دریافت نخواهند کرد.

طبق گفته این مقام مسئول، کاتالیست یکی از قطعات بسیار مهم خودرو به شمار آمده و به عنوان کاهنده اصلی آلودگی های زیست محیطی وسایل نقلیه به شمار می رود و در واقع نقش تبدیل گازهای پرخطر مثل مونوکسید کربن به گازهای کم خطر و دی اکسید کربن و آب را برعهده دارد.

نصب کاتالیست، از یورو 2 تا یورو 4

از سال 83 تاکنون، نصب کاتالیست با رعایت حداقل استاندارد یورو 2 برای خودروها اجباری شده و همچنین لازم است که مالکان وسایل نقلیه باتوجه به نوع رانندگی و کیفیت سوخت، بعد از طی کردن مسافت 80 تا 120 هزار کیلومتری نسبت به تعویض کاتالیست ماشین خود اقدام کنند.

کاتالیست قطعه ای نیست که از کار افتادنش به چشم بیاید و بسیاری از رانندگان به خاطر هزینه بالایی که کاتالیزورها دارند، معمولا اقدامی در راستای تعویض آن صورت نمی گیرد. علاوه بر این باورهای غلطی وجود دارد که برخی رانندگان وجود کاتالیست بر روی اتومبیل را مساوی با کاهش قدرت موتور می دانند و به همین دلیل به صورت دستی اقدام به حذف آن می کنند.

با این حال، از سال ها قبل دستورالعملی برای نصب و تعویض کاتالیست خودروها به مراکز معاینه فنی ابلاغ شده و لازم است که این موضوع مورد توجه مراکز معاینه فنی قرار گیرد تا شاهد میزان تولید کمتر آلاینده های خودرو در سطح شهر باشیم. خودروهای فاقد کاتالیست برگ معاینه فنی دریافت نمی کنند و همچنین حق تردد هم نخواهند داشت.

کاتالیست اجاره‌ای

و اما پدیده ای که این روزها بیش از پیش شاهد آن هستیم، کاتالیست های اجاره ای برای گرفتن معاینه فنی هستند. کاتالیست ها معمولا قیمت بالایی در بازار دارند و اگر نگاهی به قیمت آنان داشته باشید، می بینید که برای خرید یک کاتالیست برای خودروی پراید که در واقع ارزان ترین خودروی کشور به شمار می رود، نیاز به پرداخت هزینه ای بیش از 1 میلیون تومان خواهید داشت که این قیمت در خودروهای گران تر بیشتر هم خواهد شد.

حال برای یک روز و آن هم گرفتن معاینه فنی، پدیده ای تحت عنوان کاتالیست های اجاره ای دیده می شود که معمولا مالکان وسایل نقلیه پول کامل کاتالیست را به عنوان بیعانه پرداخت کرده و آن را بر روی ماشین خود نصب می کنند و سپس با دریافت معاینه فنی، آن را به صاحب اصلی بازگردانده و پول خود را پس می گیرند. اینطور با کمترین هزینه معاینه فنی خود را دریافت کرده اند، اما معاینه فنی برای خودرویی صادر شده است که می تواند سهم قابل توجهی در آلودگی شهرهای بزرگ کشور داشته باشند.

نظرات کاربران

11 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/13
کاتالیست همه جای دنیا رایگانه، و در حوزه وظایف محیط زیست قرار میگیره نه مردم، چرا باید کاتالیستی که اولا استاندارد نیست و پلاتین بسیار ناچیزی داره با قیمت چندین برابر رو دوش مردم باشه؟ ثانیا تا زمانی که بنزین عرضه شده تو جایگاه ها یورو2 باشن اگر هم کاتالیزورها استاندارد باشن بعد از 20 هزار کیلومتر کارایی خودشون رو از دست میدن.
تو این شرایط اقتصادی که مردم برای تامین حیاتی ترین قطعات خودرو با مشکل مواجه میشن، انتظار تامین کاتالیزور از مردم بجا نیست.
1399/6/13
باعث پدیده کاتالیزور اجاره ای خودتونيد که یه آشغال پرایدو کردید 100 تومن و يه کاتالیزور یک میلیون ناقابل
بجای اینکه فکر مردم باشن معاینه فنی پول زا با این حلبی ها درست کردن
کاتالیزور رو دولت باید مجانی به مردم بده وقتی ادعای کاهش آلودگی میکنه
ولی نميتونه چون یه اتوبوس هزار سالش و ،نیسان آبی يه،قرن پیشو واسه جیبش هنوز داره تولید میکنه
چطور دلش مياد فکر مردم باشه؟!
1399/6/13
برای گرفتن معاینه فنی یک ملاک وجود دارد و اون هم پوله ... معاینه رد شده با دادن پول کافی تایید میشه همه این موضوعو می دونن.
1399/6/16
من بدون کاتالیست رفتم خیلی هم راحت قبول شدم.
1399/8/21
واقعا؟! من ماشینم فقط کاتالیزور نداره وگرنه همه چیش اوکیه اما چول ندارم بگیرم خیلی گرونه ... میشه بگی کجا معاینه گرفتی بدون کاتالیز منم برم همونجا؟؟؟
1401/7/13
سلام کجا رفتی گرفتی آدرس میدید منم برم ممنون
1399/8/23
با سلام
آلایندگی خودرو بیشتر از این که به کاتالیزور مربوط باشه به کیفیت سوخت مصرفی خودرو بستگی داره به جای اینکه بستن کاتالیزور و اجبار کنید بنزین با کیفیت بفروشین کاتالیزور چون یه مانع تو مسیر اگزوز هست برای همین دود توی موتور باقی میمونه و اکسیژن و سوخت کمتری وارد سیلندر میشه و قدرت موتور و کم میکنه اگه دود توی موتور باقی بمونه چون این دود گرم هست باعث میشه دمای موتور بره بالا و ماشین واشر بزنه. بیشتر کاتالیزور های موجود آلایندگی و خیلی کم خنثی میکنن باید یه کاتالیزور اصل پیدا کنید.
اگه قصد دارین ماشین شما آلاینده نباشه یه کاتالیزور خوب بخرین اگه دوست دارین قدرت ماشین شما بالا باشه خودسرانه کاتالیزور و حذف نکنید برای حذف کاتالیزور قبلش یا باید ماشین خودتون و ریمپ کنید یا روی سنسور اکسیژن دوم خودتون یه قلاف آهنی بذارین که سنسور اکسیژن مونوکسید کربن حس نکنه که اخطار بده
1399/11/6
تمام این الودگی ها مال بنزین گوهی هستش که تولید میشه من ۴۰۵ صفر دارم یه بار ۱۰۰کیلومتر ۸لیتر میخوره یه بار ۱۵ تا مصرف میکنه .بعدشم قطعاتشون‌گوه ترازگوه هنوز هیچی نشده رادیات بخاریم سوراخ شد با وجود داشتن ضد یخ .بعدش داشبوردش صداش از موتور روشن بیشتره .اگه مسعولان صدای منو میشنوند به خدا این پولی که دراوردم از ریر سنگ و با قرض و قول خریدم .شما مدیران عزیز به والله باید تقاص پس بدید ۴۰۵ بخری ۲۰۰ملیون خاک بر سر ما .هنوز هیچی نشده مپ سنسورم خرابه .هنوزهیچی نشده فشنگی سنسور اکسیژن خراب شد.به خدا قسم تقاص شو پس میدید تو این دنیا حال کنید اون دنیا فلفل تو ....میریزن.لااقل نمیتونید خودرو داخلی درست تولید کنید ماشین وارد کنید گمرکی کم کنید ماهم بتونم البته اینها همش خوابو توهم هستش .خدا جوابتونو میده صبر خدا زیاده ماهم بلعخره شکایتمون و پیش خدا میبریم این دونیا مال شما با تمام عطاو لقاش
1400/8/25
مراکز معاینه فنی که همچنان به کاتالیزور کاری ندارن که هست یا نیست همینکه اگزوز سالم باشه تاییدش میکنن اگر قانون شده پس درست اجرا بشه محیط زیست هم حمایت کند تا همه رانندگان برای خودروهایشان استفاده کنند اگر سلامتی مردم مهم است باید حمایت کنند اگر هم نیست که هیچی
1401/1/17
خوب شما با این مقاله به بقیه هم راه کلک زدن رو یاد دادید. متاسفم براتون
1401/1/19
باسلام سنسور اول خطا میداد عوض کرد بعد سنسور دوم قطع وصل میشدخطا میداد عیبشو نتونست بگیره حذف کرد راهی داشت که حذف نشه؟بعدازحذف کردن سنسوردوم مصرف سوخت بالا می‌ره ؟ومیشه معاینه فنی گرفت؟