موضوعات داغ

با مزایا و معایب جک S5‌ آشنا شوید

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

پس از اعمال تحریم‌های بین المللی علیه صنعت خودروسازی کشورمان در اوایل دهه نود خورشیدی، بسیاری از خودروسازان خصوصی دچار مشکلات شدید شده و ناچار به همکاری با شرکای چینی شدند. در این بین کرمان موتور همکاری خود را با شرکای جدید خود یعنی جک و لیفان آغاز کرد که حاصل آن تولید خودروهایی همچون جک S5، جک J5 و لیفان 620 بود.

همزمان با عقد قرارداد همکاری‌های جدید، خودروسازان خصوصی تصمیم گرفتند تا محصولاتی مطابق سلیقه روز بازار به کشورمان عرضه کنند. در این زمان دیگر سدان‌ها و هاچ‌بک‌ها از اقبال چندانی برخوردار نبودند و به جای آن مشتریان علاقه به خرید کراس‌اوورها و هاچ‌بک کراس‌ها نشان می‌دادند. جک S5 نیز با چنین رویه‌ای به بازار کشورمان عرضه شد.

تولید جک S5 در کرمان موتور از سال 1393 و در نسخه دنده‌ای آغاز شد. در سال 1395 نیز کرمان موتور تولید جک S5 اتوماتیک را آغاز نمود که تاکنون ادامه یافته است. جک S5 اتوماتیک آن‌قدر در بازار ایران به محبوبیت رسید که نسخه دنده‌ای خود را در فروش پشت سر گذاشت و کرمان موتور نیز تصمیم گرفت تا تولید جک S5 دنده‌ای را متوقف کرده و تنها بر تولید جک S5 اتوماتیک تمرکز کند.

همچنین بخوانید: جک S5 اتوماتیک در برابر هاوال H2؛ رویارویی کراس اوورهای توربو چینی

عمده رقیب جک S5 در طی این سال‌ها، چری تیگو 5 از مدیران خودرو بوده است و این دو خودرو بیشترین آمار فروش را در رده شاسی بلندهای جمع و جور چینی به خود اختصاص داده‌اند. با این وجود طی مدت اخیر رقبای دیگری همچون هاوال H2 و هایما S7 توربو نیز به این رقابت اضافه شدند که البته تاثیر چندانی بر فروش و محبوبیت جک S5 نداشتند. در ادامه با مزایا و معایب جک S5 به عنوان محصولی پرطرفدار و پرفروش از کرمان موتور بیشتر آشنا خواهیم شد و این خودرو را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد. در ادامه با خودروبانک همراه باشید.

مزیت اول، پیشرانه توربو و پرقدرت

وجه مشترک بسیاری از خودروهای چینی که طی دهه اخیر به بازار کشورمان عرضه شده‌اند، پیشرانه‌های کم حجم و نسبتا ضعیف بوده است. این پیشرانه‌ها معمولا با وزن خودرو هماهنگی ندارند و برای گذر از جاده‌های پرپیچ و خم کشورمان نیز مناسب به نظر نمی‌رسند. با این وجود مواردی استثنایی در بازار به چشم می‌خورد.

جک S5

پیشرانه نسبتا حجیم و پرقدرت را می‌توان بزرگترین مورد از مزایا جک S5 برشمرد. این پیشرانه دو لیتری به کمک توربوشارژر خود می‌تواند حداکثر 174 اسب‌بخار قدرت و 265 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که این ارقام از طریق گیربکس شش سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه به دیفرانسیل جلو منتقل می‌شوند.

جک S5 به کمک این قوای فنی قدرتمند می‌تواند شتاب و کشش خوبی را ارائه دهد که این مورد یکی از دلایل علاقه مشتریان ایرانی به خرید این خودرو محسوب می‌شود.

مزیت دوم، امکانات رفاهی رنگارنگ در نسخه اتوماتیک

جک S5 همچون بسیاری از خودروهای چینی بازار ایران به انبوهی از امکانات رفاهی و ایمنی مجهز است که ارزش خرید این خودرو را در نظر خریدار افزایش می‌دهند. علاوه برآن با خرید نسخه اتوماتیک جک S5 از امکانات بیشتری بهره‌مند خواهید شد که در نوع خود رضایت بخش به نظر می‌رسند.

از جمله امکانات جک S5 اتوماتیک می‌توان به مواردی همچون صندلی برقی راننده به همراه حافظه، گرمکن صندلی‌های جلو، ترمز پارک، کیسه‌های جانبی جلو، استارت دکمه‌ای، سنسور باران، سنسور جلو، تهویه اتوماتیک و دوربین عقب اشاره کرد که مواردی جذاب برای مشتری هستند و وفور امکانات رفاهی را در لیست مزایا جک S5 قرار می‌دهند.

عیب اول، کمبود امکانات در مدل دنده‌ای

در پاراگراف قبل اشاره شد که وفور امکانات ایمنی در جک S5 اتوماتیک را می‌توانیم یکی از نقاط قوت این خودرو بدانیم. در سوی دیگر این ماجرا نبود امکانات لازم در جک S5 دنده‌ای یکی از معایب جک S5 محسوب می‌شود و شاید بتوان این مورد را دلیلی برای روی‌گردانی مشتریان از خرید نسخه دنده‌ای این خودرو دانست.

جک S5

از سوی دیگر حتی در نسخه اتوماتیک جک S5 نیز تجهیزاتی همچون کروز کنترل وجود ندارد و خریدار باید پس از تحویل خودرو، با صرف هزینه شخصی اقدام به نصب برخی امکانات کند که چندان برای وی رضایت‌بخش نخواهد بود.

عیب دوم، سیستم تعلیق خشک و سواری ناراحت

یکی دیگر از معایب جک S5 به سیستم تعلیق خشک آن در عقب باز می‌گردد که سواری ناراحتی را برای سرنشینان عقب فراهم می‌کند. این مساله با افزایش بار وارده بر محور عقب، نظیر قرار گرفتن پنج سرنشین یا پر بودن صندوق عقب شکل وخیم‌تری پیدا می‌کند. علاوه برآن به نظر می‌رسد که گاهی اوقات پایداری تعلیق عقب در مواجه با ناهمواری‌های مسیر چندان مناسب نیست و برخی از رانندگان از حرکات عرضی بخش انتهایی خودرو گلایه‌مند هستند. موضوعی که یکی از معایب جک S5‌ از ابتدای تولید تاکنون بوده است. قیمت جک S5‌ صفرکیلومتر در حال حاضر حدود 600 میلیون تومان در مدل 98 و 620 میلیون تومان در مدل 99 تعیین می‌شود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/28
ممنون از مطلب مفید شما 🙏🏻