موضوعات داغ

به نظر شما، آیا قرعه کشی فروش خودرو توسط خودروسازان توانسته جلوی رشد قیمت خودرو را بگیرد؟

عکس مطلب اول

اگر خاطرتان باشد، رضا رحمانی وزیر وقت وزارت پرحاشیه صمت، چند ماه پیش خبر از افزایش قیمت توسط خودروسازان را داد و به یکباره و در چند ساعت، قهر ریاست جمهوری گریبان او را گرفت و از وزارت صمت رفت. اما نه تنها قیمت خودرو ثابت نماند، بلکه با چراغ سبزی پررنگ قیمت خودرو به صورت چندباره افزایش پیدا کرد و دوای آن توسط خودروسازان و البته سرپرست وزارت صمت، قرعه کشی در پیش فروش خودرو اعلام شد! روشی که موج عظیم میلیونی را به سمت پیش ثبت نام سوق داد اما این نسخه هم دوای درد رشد قیمت ها نبود و حال شاهد ورود پراید به بازار 100 میلیونی های بازار هستیم.

آیا واقعاً رشد قیمت خودرو کنترل شد؟

اما کارشناسانی در بدنه دولت هستند که اعتقاد دارند اگر همین روش قرعه کشی نبود، می توانست باعث رشد چند برابری قیمت خودرو در بازار شود و حتی شاهد افزایش چشمگیر قیمت خودرو در نبود این قرعه کشی ها بودیم! ادعایی که ثابت کردن آن کار سختی است اما هر آنچه باشد قطعاً باعث کنترل بازار و یا کاهش قیمت ها نشده است.

نظر شما چیست؟

حال به نظر شما وزارت بدون وزیر صمت و خودروسازان جاده مخصوص، چطور می توانند قیمت خودرو در بازار را کنترل کنند و باعث جلوگیری از افزایش روز افزون قیمت ها در بازار آزاد شوند؟

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/16
وقتی یه وزارت خونه ای بنام صمت که نه میتونه قیمت خودرو، قیمت لوازم خونگی، قیمت لوازم صنعتی و کلا قیمت رو کنترل کنه، اصلا کشور چه احتیاجی به وجود چنین وزارت خونه ای داره که هیچ کاری جهت رفاه مردم که نمی کنه هیچ، روز به روز وضعو بدتر هم میکنه!!!؟؟؟ میخوایم چیکار اصلا؟ گل بگیرید درشو بره دیگه !
1399/6/16
با عرض سلام خدمت دوستان و بزرگواران؛
خیر نه تنها باعث نشده جلوی رشد قیمت خودرو را بگیرد بلکه بیشتر به رشد دلالی کمک کرده و الان بیشتر فروش خودرو به کسانی که مصرف کننده نیستند صورت می‌گیرد و با این شرایط دلال‌ها برای کسب سود بیشتر اقدام به خرید خودرو می‌کنند.
قرعه‌کشی خودرو شاید برای ارزانترین خودروهای هر کارخانه‌ای همچون پراید معنی دار باشد -که همان هم جای بحث دارد- ولی برای سایر خودروها جنبه کسب سود و دلالی دارد حالا چرا؟
یکی از شرایط قرعه کشی نداشتن پلاک فعال در خانواده است. خوب حالا یک سئوال :
"آن بنده خداهایی که پلاک فعال در خانواد خود ندارند چه کسانی هستند؟"
این حضرات اغلب کسانی هستند که حتی نمی‌توانند یک پیکان مدل پائین خریداری کنند و اگر توانایی مالی داشتند که حداقل یکی از اعضاء خانواده ایشان پراید یا پیکان دست دوم داشتند.
حتی کسانی که تازه گواهینامه می‌گیرند معمولاً یک‌ضرب پراید صفر نمی‌گیرند و از یک پراید دست دوم یا حتی یک 206 دست دوم شروع می‌کنند .
پس آیا فردی که تا الان در خانواده‌اش کسی توانایی خرید پراید یا پیکان دست دوم نداشته می‌خواهد دنا پلاس توربو اتوماتیک یا شاهین بخرد و از ان استفاده کند؟
به جز این است که ایشان با هدف فروش و دلالی اقدام به ثبت‌نام می‌کنند؟
و اما :
اگر کسی در جواب به توضیحات بالا بگوید که هستند کسانی که توی این وضع تورم و افزایش لحظه‌ای قیمت خودرو، حاضر می‌شود ریسک کند و خودرو یا خوردهای موجود در خانواده خود را بفروشد تا بتوانند ثبت‌نام کنند و بعد هم منتظر قرعه کشی باشند تا شاید برنده شوند و بعد از برنده شدن هم منتظر تحویل خودرو جایگزین خودرو یا خودروهای فروخته شده‌ خود باشد، باید بگویم که محال است و هیچ عقل سالمی این ریسک را نمی‌کند.
در نتیجه مصرف کننده واقعی یعنی مثلاً کسی که 3 یا 5 سال و بیشتر است که از یک خودرو استفاده می‌کند و در حال حاضر قصد دارد خودرو قدیمی خود را تبدیل به احسن کند باید سراغ دلال‌ها برود و نمی‌تواند مستقیماً از کارخانه خرید کند.
خوب البته مالیات بر عایدی فروش خودرو شامل این نفرات خواهد شد که همان مبلغ بعلاوه کمیسیون دلالای روی مبلغ فعلی خودرو خواهد رفت.
لعنت به دلالی که نتیجه ورود پول یامفت و بادآورده نفت به بازار است! لعنت!
لعنت به رانت که نتیجه ورود دلالان به بازار است! لعنت!
1399/6/16
تا وقتی که ریشه اصلی مشکل شناسایی و حل نشه قیمتها روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد. مشکل اصلی بازار خودرو کمبود عرضه است که علت آن ممنوعیت واردات و عدم توانایی خودروسازان داخلی در عرضه کافی به بازار. البته مشکلات اقتصادی این کشور به طور عام و مشکل بازار خودرو به طور خاص یکی دوتا نیست که برشمردن اونها خارج از حوصله این بحث است
1399/6/16
با سلام من ثبت نام کردم‌و هدفم استفاده بود ازش ‌من در قرعه کشی آخر ایران خودرو برنده شدم و یک دنا پلاس برنده شدم تا اینجاش خوبه ولی وقتی رفتم تاریخشو دیدم تعجب کردم برای شهریور ۱۴۰۱ واقعا ایرانخودرو خجالت نمیکشه از این قرعه کشی که انجام داده مگه مردم پولشون پیدا کردن الان برا دو سال دیگه برن ۷۰ میلیون بدن تا بعد دو سال یه ماشین اونم به نرخ روز اخه کدوم انسان عاقلی همچین کاری میکنه تو کشوری که هیچ قیمتی ثابت نیست از کجا معلوم بعد از دو سال قیمت کارخانه با بازار برابر نکنن دلیل این که این ثبت ناما تاثیر نداره بخشیش بخاطر درست نبودن تاریخ تحویل هست متاسفانه
1399/6/17
تا وقتی فساد در صنعت خودروسازی وجود دارد Henry Ford هم مدیر این دو لگن ساز داخلی باشه وضعمان بهتر نخواهد شد که بدتر هم میشه
1399/6/17
۱۰۰٪