موضوعات داغ

به بهانه سودای سود 300 میلیون تومانی دنا پلاس، بد نیست یک سوزن هم به خودمان بزنیم

عکس نویسنده
مهدی اسدی
نویسنده
عکس مطلب اول

شاید همچنان بتوان دولت، خودروسازان و برخی اوقات واردکنندگان را مقصر اصلی مشکلات این روزهای بازار خودرو و افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو دانست، اما بدون شک مردم یعنی خود من و شما نیز در این اتفاق بی‌تقصیر نیستم، اصلاً بی‌تقصیر نیستیم.

روز گذشته خبر فروش دنا پلاس توربو شارژ از سوی نخستین خریداران این خودرو و سودای کسب سود 300 میلیونی برای حدود یک سال انتظار واکنش‌های بسیاری را در پی داشت، اما مگر این نخستین بار است که این‌چنین اتفاقی در بازار خودرو کشورمان می‌افتد؟

اگر حافظه‌تان یاری کند ازاین‌دست اتفاقات در کشور ما اصلاً کم نبوده و بسیاری از اوقات خریداران خودرو به امید به دست آوردن سود چند 10 میلیونی و اکنون چند 100 میلیونی تصمیم‌های غیرمنطقی گرفته‌اند.

فروش سیتروئن c3 را به خاطر دارید؟ آن زمان درحالی‌که فروش این خودرو اینترنتی بود و خریداران به‌سختی می‌توانستند نسب به خرید اقدام کنند، یکی از شرکت‌های لیزینگ که مدیرعاملش اکنون در زندان است تنها با یک آگهی و تحویل یک‌هفته‌ای c3 تعداد زیادی از خریداران خودرو که تنها به سود آن‌چنانی فکر می‌کردند و اصلاً با خود ذره‌ای فکر نکردند که چه طور فردای فروش اینترنتی از سوی سایپا آن‌هم با تحویل چندماهه این شرکت یک‌هفته‌ای این خودرو را به آن‌ها تحویل می‌دهد؟ اقدام به خرید کردند، خب نتیجه از ابتدا معلوم بود؛ هیچ خبری از خودرو نبود.

مثال دیگری بزنیم؛ رونمایی خودروهای لوکسژن از سوی آرمان موتور کویر را خاطرتان هست؟ آن زمان‌ هم درحالی‌که هنوز مشخصات فنی و حتی کاتالوگ‌های خودرویی که قرار بود وارد کشور شود مشخص و منتشرنشده بود، برخی مردم شبانه جلوی نمایندگی این شرکت در سعادت‌آباد صف می‌ایستادند تا خودرو ثبت‌نام کنند، البته که مدیران آرمان موتور کویر هیچ‌وقت اقدام به فروش خودروهای لوکسژن نکردند، اما سؤال از آن خریداران عجول است، اگر آن زمان خرید انجام می‌شد و بر اساس روندی که اتفاق افتاد خودرویی وارد نمی‌شد؟ خود شما به‌اندازه فروشندگان مقصر نبودین؟

داستان فروش فولکس را چی؟ خاطرتان هست؟ از نیمه‌های شب صف طول و درازی برای خرید پاسات و تیگوان ایجاد شد، حتی داخل صف دعوا هم می‌شد، چرا؟ اختلاف 90 میلیون تومانی از در نمایندگی تا بازار آزاد، تازه آن زمان دلار 13 تومان بود نه 24 تومان!

اصلاً مثالی بافاصله زمانی خیلی نزدیک؛ چند روز پیش خبر همکاری کارمانیا با یک شرکت تولیدکننده خودرو برقی منتشر شد، از همان موقع خیل خریداران خودرو جدید کارمانیا به سمت این شرکت روانه شدند، این درحالی‌که است که هنوز زمان عرضه این خودرو، مشخصات دقیق و حتی قیمت آن مشخص نیست، از سوی دیگر اصلاً در ابتدا کارمانیا باید با عرضه و تحویل این خودرو جوابگوی خریداران محصولات byd باشد و سپس نسبت به فروش این خودرو اقدام کند.

ازاین‌دست مثال‌ها در طی این سال‌ها بسیار است، تأکید می‌کنم با این نمونه‌ها اصلاً به دنبال مبرا کردن شرکت‌ها و دولت در اقدامات ناصحیح در صنعت خودرو نیستم اما واقعاً خود مردم، همین ما و شما هم به همان اندازه در به وجود آمدن شرایط امروز بازار خودرو تقصیرکار هستیم.

بدون شک بهتر است در کنار مقصر دانستن شرکت‌های خودروساز، دولت و همه دستگاه‌های اجرایی کشور؛ در ابتدا سوزنی به خودمان بزنیم؛ ما هم به همان اندازه تقصیرکاریم.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/17
با سلام
از وب سایت وزین خودروبانک بابت اشاره به این موضوع تشکر می کنم. بنده از 3 سال گذشته قصد تعویض خودروی خود را داشتم اما همواره با هدف وارد نشدن به بازی سودجویانه برخی از افراد، غیر واقعی و غیر منطقی بودن بازار و شاید توقف این رویه ناصحیح در انتظار روزهای روشن تر و منطقی تر ماندم و همچنان از خودروی قبلی البته با هزینه نگه داری بالاتر و پی در پی استفاده می کنم.
حال سوال اینجاست آیا نمی توان یکبار به جای خودخواهی و تنگ نظری، عاقلانه و بلندنظرانه به آنچه که در حال رخ دادن است بیاندیشیم؟
قطعا این روزها سپری خواهند شد و مثل ادوار گذشته آن را برای اطرافیان و نسل بعد بازگو می کنیم و نقش خود در این وضعیت مشمئز کننده را انکار می کنیم.

به امید روزی که برای حفظ و افزایش ارزش سرمایه به جای دلالی کالاهای مصرفی به سمت تولید و رشد صنایع مختلف حرکت کنیم.
1399/6/17
سلام زمان ثبت نام ما کیا سراتو سایپا 295تحویل فوری موجود بود چرا باید بعد یکسال 252به دنا پول بدیم؟
1399/6/17
مقاله درستی بود و به نظرم تمام مشکل ما مردمی هستیم که عادت داریم از یه سوراخ بارها و بارها و بارها گزیده شیم و اون سوراخ رو مقصر بدونیم!
1399/6/18
درود بر شما🌷
1399/6/18
باسلام این صحبتهای شما فقط کار یکسری دلال است نه مردم عادی البته دولت بی عرضه هم کم مقصر نیست یک سال جلوی واردات رو بدون گرفتن مالیات و گمرکی آزاد کنند ببینید دیگه از این جور موارد دلالی پیش نمیاد
1399/6/18
تا ثبات اقتصادی نباشه، اوضاع همینه و به هیچ وجه مقصر مردم نیستند.