موضوعات داغ

نگاهی به قیمت موتور سیکلت برقی در بازار + جدول قیمت شهریورماه

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

همزمان با آغاز روند الکتریکی سازی خودروهای سواری و تجاری، این رویه در دنیای موتور سیکلت‌ها نیز مشاهده می‌شود. حتی می‌توان گفت مدت‌ها پیش از آن‌که خودروهای الکتریکی وارد بازار شوند، موتور سیکلت برقی را در بازار شاهد بوده‌ایم چرا که استفاده از اسکوترهای الکتریکی از سال‌ها پیش در بین نوجوانان و جوانان رواج داشته است.

با این وجود اکنون بازار انواع موتور سیکلت برقی بسیار بیشتر از گذشته رونق یافته است و به لطف تسهیل واردات و همکاری موتورسیکلت سازان ایرانی با شرکای چینی، روز به روز بر تنوع موتورسیکلت‌های برقی در بازار ایران افزوده می‌شود و حتی بسیاری از موتورهای چینی با برند ایرانی وارد بازار شده‌اند.

برای مثال از جمله این موتورها می‌توان به موتور سیکلت برقی ES5 2000 محصول کویر موتور اشاره کرد که در تعداد بالا در بازار مشاهده می‌شود و گزینه خوبی پیش روی خریداران است. موتور برقی توسن RL5 نیز یکی دیگر از گزینه‌های معمول بازار موتورهای الکتریکی است که با تکیه بر تکنولوژی ساخت ایتالیایی، سعی در برتر نشان دادن خود دارد.

در کنار برندهای ایرانی، برندهای چینی نیز در بازار موتور سیکلت برقی ایران حضور پررنگی دارند. برای مثال برند لیفان که بسیاری آن را با کرمان موتور و خودروسازان بم می‌شناسند، موتورسیکلت برقی با توان 2000 وات و با برند خود را به بازار کشورمان عرضه کرده است.

موانع استفاده گسترده از موتور سیکلت برقی در بازار

با این وجود موانعی پیش روی استفاده مصرف‌کنندگان از موتور سیکلت‌های الکتریکی وجود دارد. برای مثال بسیاری از موتورهای الکتریکی بازار در پیچ و خم شماره‌گذاری توسط راهنمایی و رانندگی گیر کرده‌اند، چرا که هنوز بر سر اینکه آن‌ها یک اسکوتر محسوب می‌شوند یا یک موتور سیکلت توافق وجود ندارد.

از سوی دیگر برخی مشکلات نیز به راکبان موتورسیکلت‌های الکتریکی مربوط می‌شود. هنوز سازمان‌های مسئول به عقیده واحدی در خصوص لزوم همراه داشتن گواهینامه یا نداشتن آن برای راندن برخی از اسکوترهای الکتریکی دست نیافته‌اند و این مساله مالکان موتورهای برقی را با دردسر مواجه کرده است.

علاوه بر مسائل گفته شده، نبود زیرساخت مناسب برای شارژ موتورها و خودروهای برقی مشکل دیگری است که مالکان این گونه وسایل را آزار می‌دهد. این مشکل به خصوص در موتور سیکلت‌های برقی بیشتر دیده می‌شود چرا که باتری موتورها کوچکتر است و در زمان کوتاه‌تری خالی می‌شود. تنها راه شارژ موتورسیکلت‌های برقی در حال حاضر تنها استفاده از پریزهای برق در منازل و پارکینگ‌ها است.

جدول قیمت موتور سیکلت برقی در بازار، شهریورماه 1399:

مدلسال ساختکارکردقیمت
کویر موتور ای اس فایو 1500139713,000 کیلومتر14 میلیون تومان
توسن محرکه شرق بیمکس ایکس وان1399صفر کیلومتر27 میلیون تومان
ترا D75013971,600 کیلومتر13 میلیون تومان
لیفان 2000 وات13972000 کیلومتر15 میلیون تومان
مادو موتور 2301399صفر کیلومتر20 میلیون تومان

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد