موضوعات داغ

خودروسازان به قیمت گذاری دلاری اعتراف کردند

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

سال هاست که شرکت های خودروساز داخلی منت ماشین هایشان را بر سر مردم گذاشتند و همیشه مدعی بودند که کمترین قیمت را در جهان برای عرضه ماشین هایشان دارند، درحالی که بازار انحصاری اتومبیل کشور و تعرفه های سنگینی که برای واردات وضع شده، اجازه رقابت خودروسازان خارجی با داخلی ها را نمی دهد.

با این حال، در طول یک دهه اخیر همواره شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار کشور بوده ایم و تا کسی کوچک ترین ایرادی به خودروسازان می گیرد، پای اشتغال چندین هزار نفری و جلوگیری از خروج میلیاردها دلار ارز کشور را به میان باز می کنند و به دنبال آن مسئولان دولتی هم به ماجرا ورود پیدا می کنند تا کسی جرات نزدیک شدن به این غول صنعتی و بلای جان میلیون ها ایرانی را نداشته باشد.

خودروسازان همیشه مدعی بوده اند که قیمت محصولاتشان را بسته به تورم کشور افزایش داده اند، اما صحبت های اخیر نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی به وضوح نشان داد که قیمت های خودرو در بازار و تلاش خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات آن کاملا وابسته به دلار هستند.

محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازی مدعی است که قیمت 90 میلیون تومانی بی کیفیت ترین خودروی جهان یعنی پراید در چنین شرایطی کاملا عادلانه بوده و قیمت بسیار مناسبی دارد، زیرا همین حالا اگر خودروی پراید را با قیمت 6000 دلاری به کشورهای دیگر صادر کنیم، شکی در این موضوع نیست که همه خودروی پراید را با قیمت 6000 دلاری از ما خریداری می کنند.

وی در ادامه توضیح داد که قیمت حدودا 90 میلیون تومانی پراید در مقایسه با بهای دلاری آن کاملا در بازار کشور مناسب بوده و هیچ کالایی به اشتباه گران نمی شود و بازار هم هیچ کالایی را به اشتباه گران نمی خرد و اگر همین حالا پراید را صادر کنیم، مطمئن هستیم که همه با قیمت 6000 دلاری آن را می خرند.

حال نجفی منش با صحبت های خود، رسما تعیین قیمت دلاری برای خودرویی با داخلی سازی بسیار بالا همچون پراید را تایید کرد و این کار را منطقی جلوه داد، درحالی که تایید این موضوع از اساس با بنیان وجود صنعت خودروسازی در کشور و شعار تولید داخل و حمایت از کالای ایرانی در تضاد است.

این سوال بوجود می آید که اگر قرار بود مردم پس از سال ها حمایت اجباری از صنعت خودروسازی داخلی و خرید خودروهای نا امن و بی کیفیت، در نهایت خودرو را براساس نرخ ارز خریداری کنند، پس وجود صنعت خودروسازای در کشور چه سودی برای مردم دارد به جز دست اندرکاران این صنعت و کسانی که از انحصار خودرو در کشور سود می برند؟!.

براساس اطلاعات ارائه شده از سوی گمرک در رابطه با واردات قطعات منفصله خودرو، واردات این قطعات بیشتر از آن چیزی است که خودروسازان مدعی تولید داخل محصولاتشان هستند و به نوعی وابستگی آنان به واردات واضع است یا همین خودروهای ناقص که در انبارهای خودروسازان دپو شده اند، منتظر قطعاتی هستند که امکان تولید آنان در داخل کشور وجود ندارد، درحالی که خودروسازان همیشه از تولید ملی سخن می گویند و منت محصولاتی که طراحی و ساخت آنان مربوط به 30 سال پیش می شود را بر سر مشتریان بیچاره ایرانی می گذارند که با تعطیلی واردات و افزایش شدید قیمت دلار، چاره ای جز خرید ماشین های بی کیفیت خودروسازان داخلی ندارند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/24
چقدر پرو هستن اینا من حتی حاضر نیستم 1 ریالی دیگه از جیبم به جیب این دزد های حمایتی بره . مرده حسابی برو ببین هندی ها چجور با خودرو سازای ژاپنی دارن همکاری میکنن و ماشین 1000 برابر بهتر از 405 و پراید رو به قیمت های 6000 دلار اینا میدن آخه واقعا خیلی زور داره بعد میگه پراید 6000 دلاری رو همه میخرن م..... طرف اونجا ندارم باشه ماشین بخواد میره بهترین ماشین های 2012 اینا رو میخره نه پراید شما رو که از در کارخونه خرابع