موضوعات داغ

پیکاپ فودای F22 زامیاد؛ آیا وانت جدید سایپا بالاخره به بازار عرضه می‌شود؟

عکس مطلب اول

همانطورکه احتمالاً در اخبار مطالعه کرده‌اید، مدیرعامل سایپا اخیراً بازدیدی را از خط تولید زامیاد داشته است و از سهم بازار خوب زامیاد در خودروهای تجاری گفته است (اصل خبر). اما در این میان و در خلال عکس‌های این بازدید، خودرویی جدید به چشم می‌خورد، خودرویی تقریبا غریبه که با وجودآنکه زامیاد چند سال پیش نمونه هایی از آن را حتی در نمایشگاه خودرو و خدمات شهری به نمایش گذاشته بود ولی آنچنان صحبت جدی در مورد عرضه آن به بازار نشده بود.

پیکاپ فودای F22 زامیاد

حال با انتشار این عکس و مشاهده پیکاپ جدید زامیاد در محوطه این کارخانه، قصد داریم به بررسی و معرفی این خودرو بپردازیم. خودرویی که اگرچه مدتی است نام آن با زامیاد گره خورده، اما فعلاً هیچ محصولی از این برند هنوز معرفی و عرضه نشده است.

معرفی فودای F22

گوانگ‌دونگ فودای یا به اختصار فودای، یکی از خودروسازان نه چندان شناخته شده چینی بوده که چندسالی می‌شود به همکار جدید زامیاد تبدیل شده است. پیش از این دو خودرو وانت پادرا و زامیاد تیوان که در سگمنت وانت بار و شاسی بلند بودند، از سوی همکاری مشترک این شرکت و زامیاد معرفی شدند که زامیاد تیوان همچنان به بازار عرضه نشده است.

فودای F22

طبق تصاویری که توسط سایپا منتشر شده، گویا سومین محصول مشترک فودای و زامیاد را به تصویر می‌کشد. شرکت فودای حدود سی سال تجربه فعالیت در زمینه خودروسازی را دارد و عمده تمرکز آن بر ساخت خودروهای پیکاپ و شاسی بلند بوده است. فودای F22 نیز یکی از پیکاپ‌های این شرکت است که تولید آن از سال 2012 آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد.

مشخصات فنی فودای F22

فودای F22 از همان پیشرانه‌ای استفاده می‌کند که دیگر پیکاپ‌های چینی بازار ایران نیز از آن بهره‌مند هستند، یعنی موتور 2.4 لیتری میتسوبیشی که حداکثر 136 اسب‌بخار قدرت و 200 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

Foday F22

با این حال فودای F22 با یک پیشرانه 1.9 لیتری توربودیزل هم قابل سفارش است که توانی معادل 136 اسب‌بخار و گشتاوری برابر با 300 نیوتن‌متر تولید می‌کند. هنوز مشخص نیست که زامیاد قصد عرضه این مدل را به بازار دارد یا خیر، اما در صورتی که فودای F22 با پیشرانه توربودیزل به بازار عرضه شود، رقیب قابل توجهی برای فوتون تونلند ایران خودرو دیزل خواهد بود.

هر دو نسخه پیکاپ فودای F22 به همراه جعبه دنده پنج سرعته دستی عرضه می‌شوند، از این رو همچنان با یک وانت دستی روبرو هستیم و خبری از گیربکس اتوماتیک نیست. مدل استاندارد این خودرو از سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب بهره می‌برد اما نمونه‌های مجهزتر به سیستم چهارچرخ محرک نیز مجهز هستند که توان حرکتی بیشتری را در اختیار خودرو قرار می‌دهد.

تجهیزات رفاهی پیکاپ جدید زامیاد

از جمله امکانات رفاهی فودای F22، می‌توان به مواردی همچون: سیستم تهویه هوای دستی، سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستم‌های ترمز ABS و EBD، لامپ‌های هالوژنی، پاور ویندوز، سیستم صوتی با پشتیبانی از AUX و USB و تنظیم دستی صندلی‌ها اشاره کرد. فودای F22 در تیپ فول آپشن به گرمکن صندلی نیز مجهز است.

قیمت فودای F22

شاید حدس زدن در مورد قیمت احتمالی این خودرو با توجه به نوسانات شدید ارز و شرایط فعلای بازار کار بسیار دشواری باشد. اما با نگاهی به قیمت جهانی این خودرو که حدود 100 هزار یوان در مدل‌های پایه و 130 هزار یوان در مدل‌های فول است، یعنی قیمت این خودرو (با احتساب قیمت روز دلار در زمان انتشار) در بازه 300 الی 450 میلیون تومان در بازار جهانی است که قطعاً در صورت ورود به بازار ایران، با توجه به تعرفه‌ها و عوارض گمرکی، احتمالاً باید رقمی بیش از این اعداد را انتظار داشته باشیم.

ناگفته نماند که در سال 97 خبری بر تست جاده‌ای خودروی فودای لندفورت در خیابان‌های کشور نیز منتشر شده بود (فودای لندفورت، شاسی‌بلند جدید چینی برای بازار ایران) که این خودرو توسط زامیاد و سایپا به ایران جهت بررسی و تست آمده بود، اما دیگر خبری از عرضه و یا شروع تولید آن به گوش نرسید. امیدواریم در شرایط بسته بازار خودرو کشور، لااقل تلاش زامیاد برای عرضه پیکاپ فودای F22 به نتیجه برسد و بتوانیم شاهد عرضه محصولات جدید باشیم تا کمی رنگ و بوی جدیدی به بازار کسل‌کننده خودرو کشور تزریق شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد