موضوعات داغ

فروش یک سوزوکی GSXR750 کمیاب در حراجی، قیمت این موتور در ایران چقدر است؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

اگر به موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای محصول اواسط دهه ۸۰ با مجوز رانندگی در جاده علاقه دارید، به تازگی یک سوزوکی GSXR750 مدل ۱۹۸۶ در حراجی فروخته شده است. این یکی از تنها ۱۵۰ نمونه این مدل مخصوص بازار داخلی ژاپن است که تا به حال ساخته شده و همراه با پلاک ایالتی واشنگتن و پلاک اصلی ژاپنی به خریدارش تحویل داده خواهد شد.

در سال ۱۹۸۶، مهندسان سوزوکی تجربه تولید موتورسیکلت با فریم‌های آلومینیومی را داشتند، که در آن زمان یک ایده نسبتا جدید بود. در حالی که تولیدکنندگان تجهیزات، روش‌هایی برای تولید فریم‌های آلومینیومی سبک و قوی پیدا می‌کردند، این مشکل به ساخت فریم‌های غیرفولادی که می‌توانستند موتورهای قدرتمند را تحمل کنند تبدیل شد.

همچنین بخوانید: بررسی فنی و حرکتی سوزوکی GSXR-750؛ سامورایی روی دوچرخ

پس از اینکه مهندسان سوزوکی از تجربیات خود در ساخت مدل GS1000R XR41 برنده مسابقات استقامت جهانی سال ۱۹۸۲ برای تولید سوزوکی GSXR750 محصول ۱۹۸۵ بهره بردند، فریم آلومینیومی فوق‌العاده سبکی تولید کردند که با وجود وزن ۸ کیلوگرمی، کارایی لازم را داشت. البته هزینه تولید هر واحد از آن ۱۰۰ دلار نسبت به فریم فولادی استفاده شده در GS750 مدل ۱۹۸۵ بیشتر بود، اما این هزینه کمی برای کشف این معمای مهندسی خاص بود.

نسخه‌های خاص آمریکا و ژاپن

نسخه‌های خاص همیشه جذاب هستند و دو نسخه متفاوت از مدل خاص GSXR750 محصول ۱۹۸۶ در آمریکا و ژاپن عرضه شدند. نسخه ژاپنی با دو رنگ قرمز و خاکستری رنگ‌آمیزی شده و دارای نشانگر مصرف سوخت، دکمه خاموش و روشن چراغ‌های جلو، عدسی‌های رنگی راهنماها، چراغ‌های شهری مخصوص ژاپن، و سیستم اگزوز چهار در یک ری‌گان مشکی است.

نسخه‌های خاص هردو بازار، چرخ‌های سه‌اسپوک سفید عریض دارند، و همچنین دارای یک دوشاخ ۴۱ میلیمتری هستند که سیستم تعلیق الکترونیکی فعال جدید سوزوکی و یک دمپر فرمان روی آن نصب شده است. روتورهای ۳۱ سانتیمتری دوگانه در جلو و یک سیستم ترمز در عقب نیروی توقف کافی این موتورسیکلت تقریبا ۱۹۰ کیلوگرمی را تامین می‌کنند. این موتورها همچنین یک کلاچ خشک با گیربکس شش سرعته و یک اهرم کلاچ قابل تنظیم داشتند.

سوزوکی GSXR-750

این موتورسیکلت خاص حدود ۱۱۲۰۰ کیلومتر را طی کرده و آخرین بار در دسامبر ۲۰۱۹ سرویس شده که شامل تغییر روغن و دوشاخ، تنظیم کاربراتور، و جایگزینی شمع‌ها، فیلتر هوا، زنجیر و پدهای ترمز بوده است. متاسفانه هیچ ویدیویی از این موتورسیکلت منتشر نشده، اما این موتور در ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۰ با قیمت ۱۴ هزار دلار به فروش رسیده است.

قیمت سوزوکی GSXR750

موتورسیکلت سوزوکی GSXR-750 یک موتور سنگین محسوب می‌شود و بنابراین نباید انتظار داشت که نسخه‌های زیادی از این خودرو در بازار کشورمان دیده شوند. نمونه‌های این موتور در مدل‌های 2007 تا 2015 در بازار کشورمان موجود هستند و برای خرید آن‌ها به قیمتی بیش از 150 میلیون تومان نیاز خواهید داشت.

سوزوکی GSXR-750

برای مثال اگر تمایل به خرید سوزوکی GSXR-750 در مدل‌های پیش از 2010 داشته باشید، نیاز به تامین بودجه‌ای در حدود 170 الی 190 میلیون تومان خواهید داشت. قیمت نسخه‌های 2010 الی 2015 بیشتر از این مقدار بوده و البته قیمت این گونه موتورسیکلت‌ها به صورت توافقی تعیین می‌شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد