موضوعات داغ

ابا موتور خودروهای چینی با بنزین ایران سازگار است؟

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول

اگر پیگیر دوآتشه اخبار و تحولات صنعت خودروسازی باشید، احتمالا بارها شنیده اید که کمپانی هایی مانند مرسدس بنز یا فولکس واگن و ....قبل از عرضه هر خودرو جدید به بازار، صدها هزار کیلومتر تست را در شرایط آب و هوایی مختلف و در چهار گوشه جهان ترتیب می دهند، این آزمایشات که گاهی رقم های میلیون کیلومتری را نیز به واسطه در اختیار داشتن چندین خودرو شامل می شود، در راستای سنجش تطبیق پذیری قطعات جدید با شرایط مختلف کره زمین انجام می شود و در بسیاری موارد از صحرای بزرگ افریقا تا مسیرهای یخ زده در اسکاندیناوی و گرمای سوزان آفتاب تا بوران شدید روسیه را در بر می‌گیرد.

شاید پیش خود بگویید که کمپانی بزرگی نظیر مرسدس بنز با بیش از یکصد سال قدمت و ساخت صدها خودرو موفق، حتما اشراف کاملی به شرایط کشورهای مختلف دارد و قاعدتا می تواند بر اساس تجربیات قدیمی نیز نسبت به طراحی یک خودرو قابل اطمینان اقدام کند، پس چه نیازی به انجام آزمایشات تازه وجود دارد؟

ام وی ام ایکس 22

پاسخ این است که استفاده از مواد جدید به رویه ای ثابت در صنعت خودروسازی تبدیل شده است و در بازار فوق رقابتی این روزها، نمی توان همواره مدل های جدید را با استفاده از مواد قدیمی و شناخته شده تولید کرد. از طرف دیگر گاهی ممکن است یک قطعه جدید به خودی خود عملکردی ایده ال داشته باشد، اما قرار گرفتن قطعات مختلف در کنار یکدیگر می تواند بر روی عملکرد هریک تاثیر بگذارد و هنوز توان شبیه سازهای مختلف به حدی نرسیده که بتوان تمامی شرایط آب و هوایی و رانندگی در چهارگوشه جهان را با استفاده از شبیه ساز و کامپیوتر در بوته آزمایش گذاشت.

شرایط منحصر به فرد و البته سخت ایران!

حال تصور کنید که شرایط ایران به قدری از نظر کیفیت بنزین، ضعف کیفیت آسفالت و شرایط آب و هوایی منحصر به فرد و سخت محسوب می شود که در بسیاری موارد حتی خودروهای آلمانی نظیر مرسدس بنز و فولکس واگن نیز در کشورمان دچار مشکل می شوند.

برای مثال ناسازگاری بنزین معمولی موجود در کشور با موتور خودروهای آلمانی یا ضعف کولر این خودروها در مواجهه با گرمای سوزان جنوب کشور، زبانزد خاص و عام است.

اما تصور کنید که شرایط سازگاری با بنزین ایران و اقلیم چهار فصل کشورمان برای خودروهای چینی به چه صورتی می تواند باشد؟

درواقع در شرایطی که مرسدس بنز با بیش از 100 سال تجربه خودروسازی و آزمایشات میلیونی، محصول مناسبی برای شرایط تخیلی خاورمیانه را در سبد تولیدات خود ندارد، آیا یک خودروساز تازه تاسیس و گمنام چینی از شانسی برای عرضه یک خودرو کامل برخوردار است؟

پاسخ با ضریب اطمینان بالایی منفی است. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم به جز معدودی از خودروهای چینی پر تیراژ که تست های نسبتا قابل قبولی را قبل از عرضه در بازار ایران پشت سر می‌گذارند، بسیاری از خودروهای چینی بدون هماهنگی با شرایط آب و هوایی و بنزین ایران به کشورمان وارد می شوند و ماحصل این ماجرا نیز مصرف سوخت بالا، بروز پدیده ناک، ایرادات پیشرانه، ضعف کولر و مواردی از این دست است که البته گاها پس از بروز مشکلات به تدریج از سوی شرکت سازنده برطرف و اصطلاحا آپدیت می شوند.

خودروهای چینی

مساله دیگر به ناهماهنگ بودن ساختار خودروهای چینی با شرایط ایران باز می‌گردد. در واقع بسیاری از خودروهای چینی منطبق با بازار مصرف داخلی چین، بر اساس مصرف سوخت کم، ضرایب دنده بلند، هندلینگ متوسط یا ضعیف، کیفیت جاده های خوب و بنزین استاندارد مهندسی می شوند که جملگی این شرایط در ایران به شکل عکس وجود دارد.

نمونه‌ای از ناسازگاری خودروهای چینی با شرایط ایران

آب و هوای گرم، بنزین نامرغوب، جاده های سربالایی و کوهستانی طولانی مدت و کیفیت پایین آسفالت باعث می شود که فشار مضاعفی به خودروهای چینی وارد شود که در بلند مدت نیز مشکلاتی را از نظر افزایش استهلاک به دنبال دارد.

مثال بارز این قضیه خودرویی نظیر برلیانس با موتور 1500 سی سی است که نه تنها در دنده های 3 و 4، بلکه حتی در دنده 2 نیز با ضعف شتاب گیری قابل توجه روبرو بود و این مشکل نیز در نهایت پس از آپدیت کلی پیشرانه و عرضه مدل 1650 سی سی تا حدی برطرف شد.

این درحالی است که بسیاری از خودروهای چینی توربو یا مجهز به گیربکس های CVT، همچنان از شرایط ایده الی برای استفاده در ایران برخوردار نیستند و مالکین خود را در شرایط تحریمی و با توجه به قیمت زیاد قطعات یدکی، به دردسر می اندازند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد